Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Finns det någon gräns för hur mycket en stol klarar? Vi kommer ha 2,5 stolar fastspända i passagerarstolen i vår bil, och tanken slog mig att den kanske inte pallar vad som helst?

• Aileen Allannah

Haha, förlåt, jag kommer fästa underförankringsbanden till tre stolar i passagerarsätet, och det finns inga fästen i golvet.

• Aileen Allannah

1. Hur i hela världen kommer man åt att dra åt underförankringsremmarna ordentligt när man monterar två stolar bredvid varandra i baksätet!?

2. Finns det stolar som har kortare stödben än hi-way? Trots att det är indraget så långt det går så står stolen och vinglar på stödbenet, när den är monterad i mitten på vår bil. Kan man göra på något annat sätt?

3. Låset på vår two-way har gått isär lite, inte själva låstungorna, men plasten ovanför glipar när det är knäppt. Har för mig att jag läst om det här tidigare? Är det okej att det är så, eller behöver jag byta spännet?

• Aileen Allannah
    stor grön drake skrev 2012-12-27 21:54:40 följande:
    1) man monterar den i mitten först och sedan den yttre, iaf jag kommer åt att dra båda remmarna på en stol från sidodörren.
    2) hur monterar ni? Spänn fast stolen och underförankringsbanden först och dra allt det går, sen drar ni ner stödbenet.
    3) det är ingen fara, det blir tyvärr så på TW efter ett tag. Jag gillar det inte heller riktigt, tycker bättre om dem där plasten låser i varndra, även för att med mina lite reumatiska fingrar är det hart när omöjligt att hålla ihop spännet när jag ska klicka i det när det är kallt
    1. Första stolen går bra att dra åt ordentligt, men den andra kommer jag inte åt ordentligt. Alltså det inre bandet på den yttre stolen, om du förstår hur jag menar? Hur gör man för att rå dra åt det ordentligt egentligen?

2. Först bilbältet, sen underförankringsremmar, och till sist drar jag ut stödbenet och trycker det på plats, normalt alltså. Nu tar mittbalken i, jag kan inte få stolen att stå helt still, eftersom stödbenet tar emot.

3. Usch, vad trist. Känns inte helt okej, även om det kanske inte påverkar säkerheten...
  • Aileen Allannah
    stor grön drake skrev 2012-12-28 05:20:13 följande:
    2) kan du byta plats på stolarna? Mittbalkar kan ställa till det
    1) jag drar åt och sedan med rak arm lägger hela vikten på innåt i bilen, tycker innre bandet är lättare att få tight pga bättre spännvinkel.
    Ska prova byta plats på dem, men då måste ju båda de främre stolarna stå exakt lika för att stolen ska få stöd. Hoppas få till det, det är bara jag som kör så förarstolen behöver inte ändras, däremot så har vi ytterligare en stol i framsätet som ju behöver få plats såklart. Ska titta på det.

Hm. Undrar om det är våra band som bråkar? Det är sanslöst svårt att dra åt, tror att det blivit som ett veck på bandet på ett ställe. Ska testa byta plats lite på dem, för inte spelar det väl någon roll om banden är till twoway eller hiway egentligen? De passar ju i låsen?
  • Aileen Allannah
    Alis skrev 2013-01-01 17:29:39 följande:
    Menar du om det är en upphöjning på golvet i mitten? I sådana fall, ja, det är det. Det funkar ju inte med stödfoten såklart nu när du säger det. Ett annat alternativ är ju att sätta stora stolen i framsätet men vill egentligen att båda barnen åker i baksätet. Kanske får ge upp tanken på att kunna fälla ett säte och sätta dem på varsin sida bak istället. När man har både hund och vagn i bagaget så är det praktiskt att kunna fälla ett säte och packa lite där också men vi får försöka lösa det ändå... 
    Jo, men det KAN gå. I SAAB 9-5 till exempel går det bra att ha en hi-way i mitten, men det går inte i alla bilar. Så prova det.
  • Aileen Allannah

Jag tittade på en Maxi Cosi Mobi idag, och tyckte den verkar lite trång över axlarna när barnet blir äldre. Vi har svårt att hitta en bra stol till bilen, och tittar på alla möjliga stolar, men ingen av dem är ju riktigt bra... :S Är mcm trång, eller är det bara som det såg ut? Hade inte tvååringen med mig för att mäta tyvärr, även om det inte är han som ska ha stolen så finns det ju risk att hans småsyskon blir lika stora som han.

• Aileen Allannah
    t0va skrev 2013-01-26 16:25:14 följande:
    ja den är trång, vi sålde den när sonen var 1år för då började det bli trångt, nu när han var 2år testade vi igen och jag fick ner 3 fingrar emellan axlarna och tyget. Han gnällde massor. Vi köpte en axkid kidzofix istället där har han gott om plats och den är väldigt lättmonterad och sitter bra i alla bilar vi testat hittils. 
    Tack, då var det inte bara som jag tyckte. Den sluttar väldigt inåt ju, och just över axlarna behöver det vara gott om plats för att man ska sitta skönt.

Jag hörde att AG Cosmic comfort inte utvecklats sen 90-talet när den kom, och att den därför inte rekommenderas av säljare? Vad vet du om det? Dessutom ska nackstödet vara vinklat framåt och bli obekvämt, men det tänker jag justeras när stolen lutas, eller tänker jag fel där?
  • Aileen Allannah
    norrlandsflicka skrev 2013-01-29 19:29:16 följande:
    Tänkte höra om stol till min son. Han är 3.5 och sitter bakåtvänd i en britax hiway. Huvudet sticker upp ett par cm så är väl inte riktigt urvuxen än, men är ju inte så långt borta. Funderar om vi skulle köpa en britax two way åt honom så han kan sitta bakåtvänd längre. Vill inte vända honom framåt än. Är det nån som har erfarenhet av båda stolarna? Är two way mycket större?
    Jag har både och, och two way är bra längre i ryggen. Det är faktiskt ordentlig skillnad.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!