• GosisMamman

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sweet life skrev 2012-11-26 07:15:50 följande:
    Fast hur stor är din treåring om hen inte får plats  bakåtvänd? Måste uppenbarligen vara vääääldigt stor, eller vad har ni för stol?
    Återigen. Spelar det någon roll?
    Mår du bättre av att påpeka att han måste vara "vääääääldigt" stor?
    Ta reda på fakta FÖRST. Vi vill inte vända honom men det går inte bakåt längre. Men jag kanske ska be sambon att ha han lös i sin stol, bara den är bakåtvänd?
    Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • GosisMamman
    niky40 skrev 2012-11-27 08:23:33 följande:

Ja det spelar såklart roll. Men du verkar inte vilja svara på det och ärligt talat bryr jag mig inte om ni har era barn framåt för tidigt. Jag frågade för att kunnage dig tips om stol ifall ni ville ha honom bakåt ett tag till men det vill ni inte så jag lägger ned nu.
    Och därmed säger du att Robert Bell ljuger.

Vi vill men bältet räcker inte. Så nej, det är inte relevant vad han väger eller hur lång han är när det inte räcker.
  • GosisMamman
    Sweet life skrev 2012-11-27 08:59:32 följande:
    Men allvarligt. Sambons ex nya partner har en son som är överviktig, fyra år gammal och längre än deras 7 åring.. Han sitter bra i en two way. Så jag kan helt enkelt inte tro på att er treåring inte får plats!!
    När vi valde ut vår nya stol så var det denna som var den största som funkade för barnet.
    Alla barn är inte skapta på samma sätt. Hans överkropp är lång tydligen.
    Jag har inte sagt att han inte får plats men bältet räcker inte så man kan knäppa det.
  • GosisMamman
    Sweet life skrev 2012-11-27 09:01:04 följande:
    Men herregud, ja han får väl sitta skräddare med benen. eller är han stelopererad? Hur svårt är det att fatta att ett barn med 95% risk kommer få bestående rygg/nack eller hjärnskador om man krockar och hen sitter framåt vänt innan 4-5 års ålder?

Fattar inte ens hur man kan ta chansen att få det på sitt samvete!
    Skräddare med benen funkar inte.
    Så skönt att höra att du vet att alla barn funkar lika =)

Och återigen, Robert Bell ljög när han sa att det var ok att vända barnet nu baserat på längd och vikt?
    Man kan inte enbart gå på ålder då alla inte följer den "normalkurvan" som finns.

Chansen? Mer risk isf men när det inte går? Ska barnet få hållas hemma i 1 år för att denne inte kan knäppa sitt bälte?

De siffrorna du uppger är framtagna ur ett perspektiv där barnet är enligt normalkurvan. Om ett barn är lika stort och tungt som en 4,5-åring så kan detta inte appliceras, eller hur
  • GosisMamman

Vidare undrar jag om det är bättre att använda en stol bakåtvänd när viktklassen redan passerats?
    Om nu det är 4 år rakt av borde inte vikten också vara viktig?

• GosisMamman
    Coyote skrev 2012-11-27 11:06:23 följande:
    Allvarligt talat, varför vill du inte bara berätta hur lång och tung din son är, så kan du ju få hjälp och råd utifrån er situation. Jag är övertygad om att du vill att ditt barn ska åka säkert. Berättade du för Robert Bell om hur gammal din son är?
    Japp, jag berättade att han då var 2,5 år, väger 26 kilo och var då 102 cm, nu är han dock 104 cm.
    Enligt Robert Bell så var han då fysiologiskt redo att åka framåt även om bakåt så klart är önskvärt.
  • GosisMamman
    niky40 skrev 2012-11-27 11:00:14 följande:

Ok. Jag säger inget om Robert Bell. Jag läser på NTFs hemsida och har tittat på en film med en testdocka som visade vad som händer med barn som åker framåt vid en kollision. Därefte tog vi väldigt kvickt beslutet att inte vända för tidigt, vilket jag anser att tre år är.
    Så vi bytte bil och köpte den största stolen på marknaden och vår långa fyraåring sitter bra. Men uppenbarligen har er son ovanligt lång överkropp och ovanligt långa ben så då går det inte. Eller så tycker ni det bara är för dyrt alt för omständligt att prova andra alternativ som ni fått råd om i tråden.
    Som sagt jag bryr mig inte. Jag ville initialt bara ge råd och tips så att din son skulle kunna åka så säkert som möjligt. Men dina svar tyder på att du gått i försvarsställning så det verkar inte vara någon poäng.
    Pengar har inget med det att göra. Vi köper nya stolar om det behövs.
    Skulle aldrig fresta mig med att köpa begagnat faktiskt. Så nej, pengar är inget problem kontra säkerhet.

Jag får bara inte igen bältet.
    Bilstorleken har inget med det att göra, vi fick ändå fälla bakåt sätet helt.
    Andra alternativ är att testa en bältesstol som är lättare, ja och vi ska kika på det, men just nu går det inte då bilen inte är hemma och jag inte kan gå till affären, vi har planerat in detta till helgen ist.
  • GosisMamman
    Sweet life skrev 2012-11-27 11:57:10 följande:
    Hade du från börjat sagt hur stor ditt barn var så hade vi kanske inte ens propsat på att sitta bakåt.. Men han är INTE fysiologsikt redo, tyvärr.. Hur mycket än Bell säger det...

Får helt enkelt hoppas att ni, eller alla andra runt er kör som folk då...
    Ja, alltså vi har undersökt verkligen allt och pratat med flertalet olika bland annat Bell och alla har sagt samma.
    Alternativet är ju obältad och det är ju inget alternativ.

Anledningen till att jag inte berättar hans längd och vikt är att jag är så trött på denna hysteri där man anser att han ska bantas osv. Han övervikt är vi mycket väl medvetna om men vi har hittat orsaken - mediciner.

Jag är förtvivlad över att jag inte kan ta med mitt barn någonstans för jag inte klarar få igen bältet, inte ens med en t-shirt bara. Vi bytte till större bil av annan anledning men det gör ju inte bältet längre. Och sätet är fällt iaf där framme.

Vi ska göra ett sista sista försök i helgen och prova fler stolar annars får det bli en lättare som är gjord för framåtvända barn. Mer kan jag nog inte göra, eller? :/

Jag kunde ha ställt frågan rakt av hur vi skulle göra men, ber om ursäkt för det.

Men nu undrar jag.. Vilken framåtvänd stol är bäst?

Vi köpte faktiskt 2 stycken MT2 nya för 10 månader sen då den förra vi hade Cosmic Comfort från Graco blev inbytt efter att pappan kört upp på en sten så hans airbag löste ut (kan inte ens klassas som en krock egentligen) men försäkringsbolaget bytte in den rakt av. Då hade vi problem med att nackstödet inte gick att flytta upp mer.
    Så vi valde den största de hade enligt affären, alltså den som skulle hålla längst.

Därför är jag inte alls sugen på att köpa fler stolar som inte funkar utan måste vara skitnoga.
    Givetvis går säkerhet före allt för mig när det gäller mitt barn.

Så, vilken bakåtvänd ska vi prova först och annars vilken framåtvänd är bäst för oss tror ni?

• GosisMamman
    Smultronpajen88 skrev 2012-11-27 18:55:04 följande:
    Hej och hå igen!

Jag har sonen på 2 år bakåtvänd, men förstår inte hur era barn får plats med benen? Hur sitter era barn med benen?

Min gosse får ont i benen och blir ledsen efter en stund. Vår stol är Volvos egna.

Vi har en xc60.

Någon som kan komma med fler råd.
    Vet inte hur jag ska göra för att det ska bli bekvämt för sonen..?
    O snart skall dottern byta till ny stol också..
    Vi fällde bak ryggstödet, annars hade det aldrig gått :S
  • GosisMamman
    Sisisisi skrev 2012-11-27 12:32:04 följande:

Oj, hur har han kunnat bli så tung? Får ni någon hjälp av dietist eller liknande?
    Jag förstår att det säkert är välmenat men detta är just anledningen till att jag inte tar upp hans vikt och längd.
    Nej, dietisten slutade och den nya var inte kompatibel med barn dvs förstod inte att man inte får i barn riktigt allt hon föreslog.
    Dessutom beror övervikten på mediciner, han har nog snart fått alla biverkningar man kan få av skiten.
    Men, 8 veckor för tidigt född hade han stl 40 och mindre i kläder MEN vägde nästan 3 kilo. Man kan ana en trend där. Dock är han inte smal för det.
  • GosisMamman
    Coyote skrev 2012-11-27 12:00:54 följande:
    Okej. Jag antar att ni har provat flera olika stolar, för att se om det finns någon stol som bältet räcker till i? Fysiologiskt är han inte redo att åka framåt, eftersom han inte är så gammal, däremot så har han ju både längd och vikt inne för att kunna åka på framåtvänd stol, förstås.
    Sweet life skrev 2012-11-27 12:06:35 följande:
    Fast jag skulle inte säga att ett barn på 104cm har längden inne rent anatomiskt.. Huvudet är fortfarande på tok för tungt jämfört med längden på barnet...
    Coyote skrev 2012-11-27 12:21:38 följande:
    Sant. Men ja, du förstår vad jag menar, antar jag. Om han vore 80 centimeter vore det lite skillnad.
    Jag förstår vad ni menar.
    Men nu är ju detta inte så att vi vänder för att det är kul. Har "bekanta" som gjort så, för att barnet ska se ut eller att de tjatar m.m. Så är det inte här, han var fullkomligt nöjd med att åka bakåt då han inte hade några andra alternativ.
    Och skulle vi hitta en annan stol som funkar bakåt, ja då lär det bli liv men det skiter jag i.

Hur är det med barn som är starkare då? Borde inte de vara mer stabila?
    Jag säger inte att man ska vända tidigt bara för att barnet är starkt.  (och ja, vi har fått det bekräftat att han är mycket mycket starkare än sina jämnåriga)

• GosisMamman
    Sweet life skrev 2012-11-28 08:20:03 följande:
    För att svara på din fråga. Ni ska prova Britax Two Way som bakåtvänd eller iaf i mitt tycke BeSafe IziUp x3, finns både som vanlig bältesstol och som bältsestol med isofix fäste med lite extre säkerhetsfunktioner..
    *noterar*
    Isofix har vi inte, tyvärr men vi kikar på de du nämnt, tack
    Sweet life skrev 2012-11-28 08:21:46 följande:
    Jo, mer stabila. Men vad gör det när huvudet fortfarande är stort och tungt i proportion till övriga kroppen och kotpelarens utveckling inte är färdig förens vid 4 års ålder?
    Sant. Fast som sagt, i mitt fall är det ju inte för att det är kul :/
    niky40 skrev 2012-11-28 08:28:41 följande:

Jag förstår. Knivig sits. Jag hoppas att det löser sig för er snart!

Som sagt, som bakåtvänd stol ska ni prova Britax twoway. Framåtvänd har jag inte haft anledning att undersöka än men jag hoppas sonen kan sitta i sin twoway att det sen räcker med bälteskudde.
    Hoppas att det går bra för er. Lycka till!
    Ja, det lär det tyvärr inte göra utan vi får vänta tills han växer på längden, men vi håller vikten någorlunda still nu så länge vi slipper ge mediciner.

Britax twoway, har noterat detta, tack

=)

• GosisMamman

Har en son på 4,5 år, 118 cm lång och han sitter framåtvänd i en Akta Graco Rallysport.

Vad jag förstått så ska han ha kvar stolen i sin helhet så länge det går eftersom hans rygg behöver det stödet.

Stämmer det?

Han har nämligen blivit inskolad på ett korttidshem och jag var tydlig med att han skulle ha en sådan stol och det var inga problem. Erbjöd även att lämna kvar vår.

När jag hämtade en gång så hade de varit på utflykt och då bara använt en bilkudde.

Bältet satt enligt dem jättebra vid halsen vilket jag betvivlar starkt TYVÄRR hann jag aldrig få se hur det satt i bilen och jag blev bortviftad.

Är jag för petig och hysterisk? :/.

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!