• GosisMamman

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Vad är värdet på en Britax Multi-tech 2 som är använd 5 gånger och 10 mån gammal? Ungefär?

Fem gånger mer kärlek - Martin Forster. En bok alla föräldrar borde läsa!
  • GosisMamman
    Har nu vänt min 3-åring framåt och jag får så mycket skit för det.
    Men ingen kan svara på vad vi skulle ha gjort. Hur tänker ni när ni får reda på att någon vänt sitt barn vid den åldern?

• GosisMamman
    niky40 skrev 2012-11-25 13:50:16 följande:

Att det är för tidigt. Men jag lägger mig inte i andras val. Skulle dock inte göra det själv. Vi köpte en annan bil istället.
    Men då undrar jag om den här Robert Bell som det tipsas om i slutet av trådstarten är så bra som det sägs?

Pratade med han för redan ett halvår sedan och han ansåg att vi kunde vända redan då om det var nödvändigt.

En annan bil skulle inte hjälpa. Har faktiskt en större nu än innan.

Bältet som finns i stolen är för litet helt enkelt.
  • GosisMamman
    stor grön drake skrev 2012-11-25 14:11:07 följande:
    Jag tycker det är onödigt och blir lite arg, precis som jag blir när jag ser föräldrar och barn cykla utan hjälm. Det är så jäkla enkelt att vara på den säkra sidan om man bara vill. Jag kan inte svara på vad ni "skulle ha gjort" eftersom jag inte vet hur eran situation ser ut. Däremot hoppas jag att er treåring, om hen nu med våld måte sitta framvänd, sitter i en ordentlig ältesstol och inte i en vänd bilstol. Jag har vänner som vänt frammåt, som verkligen borde veta bättre, men vad kan man göra? En har en fysisk orsak, nämligen att hennes kropp inte tillåter henne tt lyfta barnet och i deras bil kan inte barnet klättra upp i bakvänd stol själv, medans i framvänd går det. När de åker färdtjänst har de bältesstol som hen åker bakåt i, eftersom hela bänken är bakåtvänd. .
    Onödigt hur?

Att cykla utan hjälm är ju inte samma sak. Det finns ju hjälmar för alla storlekar.

Med våld måste sitta framåtvänd? Hur menar du?

Skillnad på en vänd bilstol och bältesstol är?
    Om en stol är godkänd för att ha framåt, är den inte säker då?
  • GosisMamman
    tinis77 skrev 2012-11-25 15:50:19 följande:
    Jag kan inte på något sätt se hur en treåring inte får plats i en bakåtvänd stol. Köpte ny stol till min fyraåring nu, bakåtvänd såklart, och provade att sätta sjuåringen i den. Han fick plats, bältet räckte till men huvudet stack upp för mkt. Har svårt att tro att det finns treåringar som är lika stora som min sjuåring...
    Okej. Du menar alltså att jag ljuger?
    Tack.
    Intressant att höra hur folk tänker faktiskt =)
  • GosisMamman
    niky40 skrev 2012-11-25 14:58:34 följande:

Ja vi köpte såklart en större stol oxå. Hur stor är er treåring?
    Jo men att bilen skulle vara problemet är ju löjligt.
    Han är både lång och rund vilket gör att bältet i själva stolen inte räcker.
    Sweet life skrev 2012-11-25 20:47:26 följande:
    Skilnaden är att en kombistol väger mycket, mycket mer än en bältesstol och vill du att ditt barn sa få kombistolens vikt i ryggen också? Händer det en olycka blir påfrestningen på nacke och rygg tillräckligt stor i en bältesstol och lägger man på kombistolens vikt, ja då är risken ganska stor att man har permanenta nack och ryggskador om barnet öht överlever..

Sen fattar jag inte att man ens överväger att sätta en treåring i en framåtvänd stol. Hellre brutna ben än en krossad skalle!
    Aha, det visste jag faktiskt inte. Något att överväga helt klart. Tack för förklaringen =)

Jo men ett barn som inte sitter bältad i en bakåtvänd är väl inte bättre än att sitta framåtvänd med bälte?

• GosisMamman
    stor grön drake skrev 2012-11-25 20:48:34 följande:
    Du frågade vad jag tyckte om att en 3-åring åker framåt. Jag tycker det är onödigt rent generellt. Jag är inte främmande för att ändra åsikt om det finns belägg för ändringen.

Vad är det för bilstol där internbältet inte räcker till en treåring? Min kille är stor, och har snart växt ur sin bilstol, men trotts att han är knubbig är det massor av bälte kvar. Britax MultiTech

Och trotts att det finns hjälm i alla storlekar ser jag dagligen barn utan.

Med våld = tvingande måste (ett uttryck)

Skillnaden mellan vänd bilstol och bältesstol är 10-15 kilo extra som accelererar och träffar ditt barn i ryggen vid krock, samt beroende på stol risk för väldigt dålig bältesstyrninng på bilstolen.

Jag ringde som sagt Robert Bell redan i somras och han sa att det var ok att vända barnet redan då baserat på längd och vikt.
    Vi har en britax multi texh 2. Hade en Graco cosmic comfort men bytte ut den efter en sammanstötning, där barnet inte var med, om det nu ens kan räknas som krock, men då var den redan på väg att bli urvuxen på längden. Nackstödet tog i alldeles för mycket.

Det r inte frågan om att vi behövt någonsin behövt använda våld för att få ner barnet i stolen.

Har fått info ang skillnaderna på bilstol och en bilstol och vi kommer att titta efter en ny omgående. Jag är inte helt nöjd med att behöva vända stolen men nu går det inte längre och alternativet är att barnet får sitta obältat bakåt och det funkar ju inte
  • GosisMamman
    tinis77 skrev 2012-11-26 03:15:09 följande:
    Gosismamman, jag menar inte att du ljuger, jag bara tror att det finns nån stol som din treåring får plats i.. Men alla gör såklart som de vill.
    Tro mig, vi har letat men nej.. Det är marginellt de är större.

• GosisMamman
    stor grön drake skrev 2012-11-26 17:16:43 följande:
    Först och främst, med våld är ett uttryck här, för något som likar "verkligen verkligen", och inget som har att göra med huruvida man brukar våld eller ej. Med här menar jag där jag bor. Jag vet ej hur MT2 är i bältena, vi har första varianten. Den är ok att ha framåtvänd, förutsatt att ni spänner fast stolen i sätet med ett spännband (enligt anvisningarna för montering med 2-punktsbälte), för om jag förstod dig rätt använder ni inte internbältet? Vi byter till TwoWay när vår MT är urväxt, min kille har axlarna upptryckta i nackstödet så fort han har på sig mer än tunna byxor, tunn tröja och vindjacka.
    Nej vi har tagit bort bilbarnstolens egna bälte. De räcker bara till 18 kg framåt.
    Spännband? Det har jag inte kunnat läsa mig till alls.
    Vårt barn har lång överkropp så bältet går inte att knäppa eftersom han samtidigt är lite rund. Ekvationen går inte ihop ens om han har en tunn tröja tex.

• GosisMamman
    niky40 skrev 2012-11-26 06:00:15 följande:

Hur lång är han och vad väger han då?
    Spelar det egentligen någon roll? Det kvittar ju om man väger lite eller mycket när han inte kan ha bältet spänt som tillhör stolen.

Vi har sen ett halvår tillbaka behövt att ha ryggstödet fällt helt bakåt när han satt bakåtvänd. Annars hade han fått sitta rakt upp med benen i luften.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!