stor grön drake skrev 2012-11-25 20:48:34 följande:
Du frågade vad jag tyckte om att en 3-åring åker framåt. Jag tycker det är onödigt rent generellt. Jag är inte främmande för att ändra åsikt om det finns belägg för ändringen.
Vad är det för bilstol där internbältet inte räcker till en treåring? Min kille är stor, och har snart växt ur sin bilstol, men trotts att han är knubbig är det massor av bälte kvar. Britax MultiTech
Och trotts att det finns hjälm i alla storlekar ser jag dagligen barn utan.
Med våld = tvingande måste (ett uttryck)
Skillnaden mellan vänd bilstol och bältesstol är 10-15 kilo extra som accelererar och träffar ditt barn i ryggen vid krock, samt beroende på stol risk för väldigt dålig bältesstyrninng på bilstolen.
Jag ringde som sagt Robert Bell redan i somras och han sa att det var ok att vända barnet redan då baserat på längd och vikt.
Vi har en britax multi texh 2. Hade en Graco cosmic comfort men bytte ut den efter en sammanstötning, där barnet inte var med, om det nu ens kan räknas som krock, men då var den redan på väg att bli urvuxen på längden. Nackstödet tog i alldeles för mycket.
Det r inte frågan om att vi behövt någonsin behövt använda våld för att få ner barnet i stolen.
Har fått info ang skillnaderna på bilstol och en bilstol och vi kommer att titta efter en ny omgående. Jag är inte helt nöjd med att behöva vända stolen men nu går det inte längre och alternativet är att barnet får sitta obältat bakåt och det funkar ju inte