• Alexi

Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?

Vår son är 1 år 10 mån och fullständigt älskar att läsa böcker. Han kommer med böcker tio gånger om dagen och får liksom aldrig nog. Alla motgångar i tillvaron ska bokstavligen tröstas med att läsa bok osv (slår han sig gråter han i famnen en kort stund, sen springer han till hyllan med böcker och bara måste ha en...).

Vi läser ju en hel del men blir lite trötta på det också men han accepterar knappt ett nej, dvs det blir stor ilska om man inte vill läsa så oftast är det ju lättare att läsa än att säga nej...

Ni andra med barn som älskar böcker, hur mycket och ofta läser ni?

• Svar på tråden Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?
  • Alexi
    Lady Namárië skrev 2012-09-09 08:59:49 följande:
    Det finns gott om böcker jag kan läsa med slutna ögon och liksom powernappa lite medan jag läser. Vi köper och lånar böcker ofta för att få variation. Är man väldigt less funkar det ju faktiskt också att inte läsa all text på varje sida. Då har man fortfarande bejakat bokintresset, men kortat av tiden lite.

Mina barns favoritöcker att bäddra själva i har varit böcker med bilder på dem själva, familjen och våra saker. Dels har vi gjort fotoböcker och dels har barnens farmor fotat, skrivit ut och satt in bilder i böcker med tomma blad åt varje barn.
    Haha, skönt att kunna läsa bok och powernappa samtidigt.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2012-09-09 09:08:01 följande:
    Det där är fascinerande. vi har böcker både i vardagsrummet och sen i barnens rum där de får välja böcker vid läggningen. Dock av någon anledning har han enormt svårt att hitta någon han vill läsa på kvällarna, alla verkar vara tråkiga (vi försöker ju byta ut och fylla på men det hjälper inte) och föreslår man någon får man ett bestämt nej tillbaka.

Du som har en jämngammal, vad har han för favoritböcker?
    Hmm, vår son är ganska "lättflörtad" vad gäller böcker, faktiskt. Fast han har ju sina favoriter.
    Han älskar t.ex. Bu och Bä, grisen Benny, alla böcker om Grodan och hans vänner, Den vilda bebin, Alfons-böckerna, det mesta av Inger & Lasse Sandberg (Spöket Laban, Pulvret, Lilla Anna etc), men även Astrid Lindgrens bilderböcker, Mumin, Babar...

Fast de tre förstnämnda är storfavoriterna. Glad
  • Tygtiiger

Ja, vi har andra boktoken här hemma nu. Han är 15 månader och innan halvtio i morse hade han ylat sig till fem böcker. Vi läser Max, Nisse-böcker (nisses nya mössa är det bästa han vet), Hej Dino, Lyft-på-flikenböcker, fotoalbum, sångböcker (Ellen och olle varianten är poppis), Pino, Buffa och allt vi kommer över. Snart är han stor nog att vi kan börja med lite mer avancerade texter och det blir skönt. Om jag lärde mig något av att uppfostra en bokgalen son (som är sju nu) så är det att man måste köpa böcker som man står ut med att läsa själv!

Jag hör om hur läsandet sjunker och att föräldrar läser mindre och mindre för sina barn, och undrar bara hur i hela fridens namn de lyckas? Våra har liksom slagit oss med böcker tills vi har läst... den äldste lärde sig läsa i ren ilska i femårsåldern och då blev det lättare för oss, men vi läser ändå för honom, om inte annat så godnattsaga varje kväll. (Om man har ett stort barn som läser bra så rekommenderas högläsning av Bilbo, Harry Potter etc)  

Krupke, we've got problems of our own!
  • hellokill3r
    Tygtiiger skrev 2012-09-09 10:07:53 följande:
    Ja, vi har andra boktoken här hemma nu. Han är 15 månader och innan halvtio i morse hade han ylat sig till fem böcker. Vi läser Max, Nisse-böcker (nisses nya mössa är det bästa han vet), Hej Dino, Lyft-på-flikenböcker, fotoalbum, sångböcker (Ellen och olle varianten är poppis), Pino, Buffa och allt vi kommer över. Snart är han stor nog att vi kan börja med lite mer avancerade texter och det blir skönt. Om jag lärde mig något av att uppfostra en bokgalen son (som är sju nu) så är det att man måste köpa böcker som man står ut med att läsa själv!

Jag hör om hur läsandet sjunker och att föräldrar läser mindre och mindre för sina barn, och undrar bara hur i hela fridens namn de lyckas? Våra har liksom slagit oss med böcker tills vi har läst... den äldste lärde sig läsa i ren ilska i femårsåldern och då blev det lättare för oss, men vi läser ändå för honom, om inte annat så godnattsaga varje kväll. (Om man har ett stort barn som läser bra så rekommenderas högläsning av Bilbo, Harry Potter etc)  

Hade min son slagit mig med en bok hade jag tvärvägrat läsa den.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2012-09-09 09:59:15 följande:
    Hmm, vår son är ganska "lättflörtad" vad gäller böcker, faktiskt. Fast han har ju sina favoriter.
    Han älskar t.ex. Bu och Bä, grisen Benny, alla böcker om Grodan och hans vänner, Den vilda bebin, Alfons-böckerna, det mesta av Inger & Lasse Sandberg (Spöket Laban, Pulvret, Lilla Anna etc), men även Astrid Lindgrens bilderböcker, Mumin, Babar...

Fast de tre förstnämnda är storfavoriterna. Glad
    Astrid Lindgren, finns det några vettiga för så här små alltså, de har jag missat.

Bu och Bä måste vi låna på biblioteket igen, de älskade storasyster. Grodan och hans vänner och även Alfons är väl egentligen för lite större barn, det är ju rätt mycket text och en del storys som en 1,5-åring inte kan relatera till.
  • Alexi
    Tygtiiger skrev 2012-09-09 10:07:53 följande:

Nisse är en jättefavorit här också och just den med kepsen. Jag fattar inte riktigt dem, är de skrivna på 70-talet eller ska de bara verka gamla i stilen?

Ja, sonen blir galen om man inte vill läsa när han vill. När han är ledsen är han nästan desperat på att läsa bok, han vet väl på något sätt att då går det ledsna över.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2012-09-09 13:58:16 följande:
    Astrid Lindgren, finns det några vettiga för så här små alltså, de har jag missat.

Bu och Bä måste vi låna på biblioteket igen, de älskade storasyster. Grodan och hans vänner och även Alfons är väl egentligen för lite större barn, det är ju rätt mycket text och en del storys som en 1,5-åring inte kan relatera till.
    Alfons är lite olika, vissa funkar superbra, andra sämre. Men han gillar t.ex. "Listigt, Alfons Åberg" och en som handlar om att Alfons inte vill sova, och en om att han inte vill äta, minns inte de titlarna (låneböcker).

Vad gäller Astrid Lindgren så är det mina gamla barnböcker, en Pippi-bok i serieform och en bok om Nils Karlsson Pyssling.
  • En blå giraff

Jag läser mycket för båda mina barn (14 mån respektive 5 år). Det blir minst 2-3 böcker var för varje barn varje dag. De är också riktiga bokmalar båda två. Men jag älskar att läsa och vill gärna ge dem det intresset. Kan vara lite jobbigt vissa dagar om jag är riktigt trött för de förväntar sig rejäla sagostunder varje dag och blir väldigt besvikna annars.

• augustisten

Våran första unge har alltid varit av det livliga slaget som krävt konstant passning, men han har kunnat sitta still i princip hur länge som helst om man läst så vi har läst mycket

En jättebra bok vid den åldern som jag ser fram emot att läsa för tvåan snart (som inte är alls lika intresserad av böcker) är Pingvin av Polly Dunbar.

Nu är min pojke snart sex år men älskar fortfarande att bli läst för (och att läsa själv om ingen ställer upp på att läsa högt). När han var sjuk för ett tag sedan läste vi tre st "Lassemajas detektivbyrå" på raken och sedan nästan hela "Trollkarlens hatt" (Tove Jansson). Då var jag lite hes sedan...

• Tygtiiger
    hellokill3r skrev 2012-09-09 10:11:27 följande:

Hade min son slagit mig med en bok hade jag tvärvägrat läsa den.
    Varför det? Han är inte ens ett och ett halvt. Han fattar inte vad som gör ont och inte. Han tar en bok och kommer med den och säger Bötte... vilket betyder att han vill läsa, och om vi inte svarar direkt eller säger nej eller är på väg mot något annat så säger han olyckligt bötteböttebÖTTE och viftar med boken som då ofta träffar oss. Det är inte illvilligt. Klart vi ska läsa för ungen.

Om min sjuåring slår mig med en bok däremot så kastar jag boken.  
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Vinterankan

Jag brukar läsa 2-4 böcker för min dotter (3 år) när hon ska sova. Hur många beror på hur långa de är och hur sent hon kommer i säng, men ungefär 30 minuters läsande blir det. Nu har hon börjat gilla serietidningar så jag läser mycket bamse för henne. När det är böcker eller tidningar med mycket text så läser jag inte allt, men jag är noga med att hoppa över samma saker varje gång för hon har ett väldigt bra minne och säger till mig om jag hoppar över något som jag sagt gången innan. "Men mamma, du sa ju inte _______" säger hon då och bläddrar tillbaka. 

Svar på tråden Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?