Tygtiiger skrev 2012-09-09 10:07:53 följande:
Ja, vi har andra boktoken här hemma nu. Han är 15 månader och innan halvtio i morse hade han ylat sig till fem böcker. Vi läser Max, Nisse-böcker (nisses nya mössa är det bästa han vet), Hej Dino, Lyft-på-flikenböcker, fotoalbum, sångböcker (Ellen och olle varianten är poppis), Pino, Buffa och allt vi kommer över. Snart är han stor nog att vi kan börja med lite mer avancerade texter och det blir skönt. Om jag lärde mig något av att uppfostra en bokgalen son (som är sju nu) så är det att man måste köpa böcker som man står ut med att läsa själv!
Jag hör om hur läsandet sjunker och att föräldrar läser mindre och mindre för sina barn, och undrar bara hur i hela fridens namn de lyckas? Våra har liksom slagit oss med böcker tills vi har läst... den äldste lärde sig läsa i ren ilska i femårsåldern och då blev det lättare för oss, men vi läser ändå för honom, om inte annat så godnattsaga varje kväll. (Om man har ett stort barn som läser bra så rekommenderas högläsning av Bilbo, Harry Potter etc)
Hade min son slagit mig med en bok hade jag tvärvägrat läsa den.