• Alexi

Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?

Vår son är 1 år 10 mån och fullständigt älskar att läsa böcker. Han kommer med böcker tio gånger om dagen och får liksom aldrig nog. Alla motgångar i tillvaron ska bokstavligen tröstas med att läsa bok osv (slår han sig gråter han i famnen en kort stund, sen springer han till hyllan med böcker och bara måste ha en...).

Vi läser ju en hel del men blir lite trötta på det också men han accepterar knappt ett nej, dvs det blir stor ilska om man inte vill läsa så oftast är det ju lättare att läsa än att säga nej...

Ni andra med barn som älskar böcker, hur mycket och ofta läser ni?

• Svar på tråden Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?
  • Lady Namárië

Läs, läs, läs! Jag säger aldrig nej till att läsa böcker (även om det har funnits barnböcker jag skulle vilja göra bokbål av efter att ha läst dem sju miljarder gånger ). Läsning är så enormt utvecklande för språket och fantasin.

So say we all
  • Natulcien

Ja, här har vi en riktig bokmal på drygt 22 månader. Glad

Vi har läst för honom från 3 månaders ålder, och han älskar verkligen böcker! De dagar vi är hemma (4 dagar/vecka) så läser vi nog 15-20 böcker. Man personalen på förskolan läser också, eftersom han även där vill läsa...
    Han kan även sitta långa stunder och bläddra själv och kommentera... Glad

Vissa dagar är han mer "besatt" än andra, och vi avsätter ganska mycket tid åt att läsa eftersom vi också tycker att det är mysigt. Svårt att säga hur mycket, dock...

Men visst säger vi nej ibland. Om jag är ensam hemma och ska laga middag t.ex. Då säger jag att han får läsa själv en stund, och det funkar oftast.

• Alexi
    Lady Namárië skrev 2012-09-09 08:45:45 följande:
    Läs, läs, läs! Jag säger aldrig nej till att läsa böcker (även om det har funnits barnböcker jag skulle vilja göra bokbål av efter att ha läst dem sju miljarder gånger ). Läsning är så enormt utvecklande för språket och fantasin.
    Men hur orkar du i alla lägen? Vi känner ju också att böcker är enormt viktigt och nu när hans språk börjar komma rejält så är det ju roligt att läsa diverse "ordbilderböcker" men vi blir rätt less...
  • hellokill3r

Vi läser säkert en timma varje dag, jag och min fyraåring. Om jag inte orkar läsa för honom så brukar han få "läsa" för mig istället.

• Natulcien
    Lady Namárië skrev 2012-09-09 08:45:45 följande:
    Ja, vi har läst massor från det att sonen var ca 3 mån. Nu är han drygt 22 månander, och han är faktiskt den mest verbala på förskolan (på småbarnsavdelningen, alltså... Flört)
  • Alexi
    Natulcien skrev 2012-09-09 08:47:48 följande:
    Ja, här har vi en riktig bokmal på drygt 22 månader. Glad

Vi har läst för honom från 3 månaders ålder, och han älskar verkligen böcker! De dagar vi är hemma (4 dagar/vecka) så läser vi nog 15-20 böcker. Man personalen på förskolan läser också, eftersom han även där vill läsa...
    Han kan även sitta långa stunder och bläddra själv och kommentera... Glad

Vissa dagar är han mer "besatt" än andra, och vi avsätter ganska mycket tid åt att läsa eftersom vi också tycker att det är mysigt. Svårt att säga hur mycket, dock...

Men visst säger vi nej ibland. Om jag är ensam hemma och ska laga middag t.ex. Då säger jag att han får läsa själv en stund, och det funkar oftast.
    Ja precis, det är ju de där lägena man vill/måste göra något annat som det är jobbigt att behöva ta en fajt om det. Jag försöker träna honom på att läsa själv och det går bättre och bättre, det är så enormt gulligt när han sitter där och pratar och bläddrar.

Sen läser vi ju också för storasyster, hon älskar också böcker, så det gör ju att han får höra böcker på en betydligt högre nivå (mer text) än vad hon fick i samma ålder, det funkar dock oväntat bra.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2012-09-09 08:51:12 följande:
    Ja precis, det är ju de där lägena man vill/måste göra något annat som det är jobbigt att behöva ta en fajt om det. Jag försöker träna honom på att läsa själv och det går bättre och bättre, det är så enormt gulligt när han sitter där och pratar och bläddrar.

Sen läser vi ju också för storasyster, hon älskar också böcker, så det gör ju att han får höra böcker på en betydligt högre nivå (mer text) än vad hon fick i samma ålder, det funkar dock oväntat bra.
    Ja, vi läser också böcker som är "över" sonens ålder s.a.s. Vi har ärvt massor med böcker av hans kusiner. Han uppskattar det mesta, och om han inte gör det så är han tydlig med att berätta att boken är "tråkig".
    Men det händer även att han sitter och bläddrar i pappas elektroniktidningar... Skrattande
  • Lady Namárië
    Alexi skrev 2012-09-09 08:48:36 följande:
    Men hur orkar du i alla lägen? Vi känner ju också att böcker är enormt viktigt och nu när hans språk börjar komma rejält så är det ju roligt att läsa diverse "ordbilderböcker" men vi blir rätt less...
    Det finns gott om böcker jag kan läsa med slutna ögon och liksom powernappa lite medan jag läser. Vi köper och lånar böcker ofta för att få variation. Är man väldigt less funkar det ju faktiskt också att inte läsa all text på varje sida. Då har man fortfarande bejakat bokintresset, men kortat av tiden lite.

Mina barns favoritöcker att bäddra själva i har varit böcker med bilder på dem själva, familjen och våra saker. Dels har vi gjort fotoböcker och dels har barnens farmor fotat, skrivit ut och satt in bilder i böcker med tomma blad åt varje barn.
    So say we all
  • Alexi
    Lady Namárië skrev 2012-09-09 08:59:49 följande:
    Det finns gott om böcker jag kan läsa med slutna ögon och liksom powernappa lite medan jag läser. Vi köper och lånar böcker ofta för att få variation. Är man väldigt less funkar det ju faktiskt också att inte läsa all text på varje sida. Då har man fortfarande bejakat bokintresset, men kortat av tiden lite.

Mina barns favoritöcker att bäddra själva i har varit böcker med bilder på dem själva, familjen och våra saker. Dels har vi gjort fotoböcker och dels har barnens farmor fotat, skrivit ut och satt in bilder i böcker med tomma blad åt varje barn.
    Ja vi har också ett fotoalbum på all släkt som är barnens eget, de har båda två älskat det och kan titta hur mycket som helst.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2012-09-09 08:56:49 följande:
    Ja, vi läser också böcker som är "över" sonens ålder s.a.s. Vi har ärvt massor med böcker av hans kusiner. Han uppskattar det mesta, och om han inte gör det så är han tydlig med att berätta att boken är "tråkig".
    Men det händer även att han sitter och bläddrar i pappas elektroniktidningar... Skrattande
    Det där är fascinerande. vi har böcker både i vardagsrummet och sen i barnens rum där de får välja böcker vid läggningen. Dock av någon anledning har han enormt svårt att hitta någon han vill läsa på kvällarna, alla verkar vara tråkiga (vi försöker ju byta ut och fylla på men det hjälper inte) och föreslår man någon får man ett bestämt nej tillbaka.

Du som har en jämngammal, vad har han för favoritböcker?
Svar på tråden Någon med bokbesatt barn, hur mycket läser ni?