Inlägg från: 2211 |Visa alla inlägg
  • 2211

Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?

Tog en vecka in på terminen innan de fick hem böcker att läsa. Skolan anpassar ju läxan och undervisningen individuellt så det är ju konstigt om ditt barn får för svåra uppgifter och böcker.

Här så skickas det alltid med en liten bok som eleven får svara på tre frågor i om boken och sedan så får jag som förälder skriva hur jag tyckte att det gick.

Det är höga krav och högt tempo men det är bara bra anser jag.   

• 2211
    Hur kan man ge läsläsa innan barnen ens kan dom små bokstäverna och inte ens alla stora? 

Små och stora bokstäver och enkla ord ska alla barn lära sig på förskolan idag så skyll på förskolan om du ska skylla på någon annan än dig själv.
  • 2211
    Lufsan skrev 2012-11-08 15:53:53 följande:
    Blir häpen över att man har läsläxa i ettan!! I ettan hade jag precis lärt mig att skriva mitt namn och alfabetet!

Det är andra tider nu. Alfabete, enkla ord och meningar och skriva sitt namn lär man sig i förskolan idag och det är därför förskollärare går tre år på högskola.
  • 2211
    caliningrad skrev 2012-11-08 16:15:56 följande:
    man behöver inte gå 3 år för att undervisa enkla ord. Bättre att inte undervisa alls och sen undervisa avkodningen ordentligt i lågstadiet.

Aj aj aj... Sverige gör samma misstag som USA och många andra länder....
    Sorgligt. 

De lär sig genom lek och inte ren undervisning.
Svar på tråden Hur snabbt fick era 1 klassare läsläxa?