Inlägg från: mandelblomma |Visa alla inlägg
  • mandelblomma

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

har inte gjort men skulle i nödfall kunna göra det om det vart panik.

• mandelblomma
    Eleonor01 skrev 2012-09-02 21:40:56 följande:
    Nej absolut inte. Så dålig planering att man måste äta i butiken e ju rent av korkat!!
    alltså så svårt att föreställa sig det är det inte för mig faktiskt. Trötta barn och hungriga efter dagis och slinka in i affär-
    Nja jag skulle absolut kunna det.
    Gratisbananerna har ju inte tillkommit i många affärer av ren välvilja ändå Flört
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 21:53:33 följande:
    Om det ändå stannade vid gratisbananerna.

Igår stod en pappa med sin son å skulle välja en ur gratiskorgen, men eftersom ingen va fin nog gav han en banan från säljhyllan. Helt idiotiskt.

Hur som helst är jag helt emot att ge barnen något öht taget som inte står till skänks, så som tex bananer eller från smakborden som ibland kan stå inne i butik för att presentera mjukost, glass eller bröd eller annat.

Man betalar alltid först innan man använder varan. Innan dess är det inte ditt.

För att?

Åter känner jag att om jag betalar för drickan eller vad det nu är så varför är det så fel att ha ett nöjt barn i affären mot en trött hungrig skrikhals?
  • mandelblomma
    Caaarroo skrev 2012-09-02 21:59:17 följande:
    Haha inte många som svarar att dom gör eller har gjort det.

Jag kan helt ärligt säga att det händer ibland. Typ öppnar en dricka om jag är törstig eller ger en smootie till sonen. Jag ser många som gör så och jag har aldrig fått något klagomål från butikerna om att det är fel.

Däremot öppnade min pappa en coca cola och började dricka när han stod i kö vid kassorna då kom en personal fram och sa, jag hoppas verkligen att du tänker betala för den där. Pappa svarade: ja, och jag hoppas verkligen att ni öppnar en kassa till med tanke på att det är dagen innan midsommar och ni har två kassor öppna! (Ica maxi det var typ kö till frukten och det motsvarar minst 100 meter det var middagstid)
    ha ha klockren!
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:00:58 följande:
    För att man använder inte något man inte betalat för och det gäller väl allt?

Och vart går isf gränsen?

Kan era barn sätta er å bryta förpackningarna på legot och börja bygga också, för att dom vill och för att dom ska hålla sig lugna så föräldern kan handla i lugn och ro?

nej för det är så himla opraktiskt att bygga i affären Flört
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:02:41 följande:
    Att förbereda handlingen såpass att man går dit med nöjda barn från början är inte att tänka på?
    jag kan det, men jag förstår att inte alla har den möjligheten av olika skäl.
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:11:36 följande:
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
    och vi är många som inte ser det hemska i det helt enkelt.
    Åter, vi är olika och så länge vi inte snor drickan så ser jag verkligen inget konstigt i det.
    handlar jag på kreditkortet så har jag ju inte heller betalat för kassarna än som jag bär ut.
    Blir liksom lite Lutherpräktigt på något sätt...
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:17:25 följande:
    Hmm...jag är långt ifrån en supermorsa.

Men jag tillhör inte den kategorin som låter barnen lära sig att äta i affären för att dom ska hålla sig lugna.

Är det 30 graders sommarhetta hade mina barn fått en dricka innan vi gått in i butiken. Hade dom vart hungriga på ett sådant sätt att det skulle bli svårt att handla hade jag löst det med en korv eller en frukt innan. Det har alltid fungerat för mig och jag har aldrig haft några skrikande eller näst intill döende barn i butiken.

det har aldrig slagit dig att barn kan vara olika?
    Dvs annorlunda än dina på olika sätt.
    vad som fungerar för dig och på dina barn ( och mina) fungerar inte på alla andras.
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:20:44 följande:
    Men det är väl just att man inte är konsekvent i frågan som gör att barnet skriker vid nästa tillfälle då man säger nej.
    Det är väl helt klart värt ett försök med gråt och skrik och klagan, det funkade förra gången så varför inte nu?

Jag förstår att man tycker det är jobbigt att släpa runt sina barn under dessa omständigheter. Men har man inte sig själv att skylla?
    alltså efter 4 barn så kan jag bara säga att att jag tror de flesta normalfuntade ungar faktiskt klarar att man inte är totalt konsekvent alla gånger.
    I alla fall mina barn har förstått det och i bland kan man få lördagsgodis fast det inte är lördag, men oftast inte.
    I bland kan man få äta en korv i bilen, men oftast inte . Osv.
    Känner att det där med 100% konsekvens är något jag tror mindre på för varje barn Flört
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:23:17 följande:
    Jo det är jag fullt medveten om. Men tror nog att det är fostran som skiljer dom åt än mer.

inte så säker faktiskt Flört
  • mandelblomma
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:25:49 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Avtal om att man betalar på annat sätt eller senare. När man går i en affär och tar en dricka så finns där inget avtal på att man skall handla på det viset.  Många är de tomma förpackningar jag sett genom åren. Tomma drickor o annat som står i nån hylla här eller där. Sånt som folk eller deras barn druckit upp o som affären aldrig fått betalt för.
    fast de personerna idkar ju liksom stöld och det är väl inte det tråden egentligen handlar om
  • mandelblomma
    Nenne666 skrev 2012-09-02 22:28:21 följande:
    Men hade man gjort så igen om det blev ett jäkla liv i bilen efter att man släppte på regeln en gång?

Om man vet med sig att det blir ett jäkla liv varje gång man är i affären, så fortsätter man väl inte med det? Om man nu har släppt på en regel.
    vill förtydliga med att jag tror att de flesta normalfuntade barn faktiskt kan förstå att man gör avsteg från en normal rutin enstaka gånger, i alla fall har mina förstått det och växt upp utan större besvär Flört

Och åter, jag pratar om enstaka gånger vid " akuta" situationer där jag skulle definitivt öppna en festis om jag storhandlade och det var jättelång kö eller om jag helt enkelt märker att ungen kraschar.
    Situationer som inte hör till varje dag alltså.
  • mandelblomma
    BymBym skrev 2012-09-02 22:33:21 följande:
    Usch, vad jobbigt att behöva vara så konsekvent och behöva hålla stenhårt på regler för att barnen ska sköta sig bra

Får barnen någon gång något att säga till om? Eller är det "era ord, barnens lag?"
    jag kan iofs att en del " sorters" barn mår bäst av 100 konsekvens och rutiner. Många barn med bokstavskombinationer och autism fixar inte avsteg, men åter. Jag tror de flesta normala barn gör det
  • mandelblomma
    nevermind skrev 2012-09-03 08:23:17 följande:
    Jag ger alltid en syrlig kommentar när föräldrar kommer till min kassa med till exempel ett glasspapper. "Var är glassen, stulen??"
    vet du fick jag en sådan kommentar av personal jag är kund i en affär så slutade jag handla där direkt.
    Efter att ha kontaktat din chef.
  • mandelblomma
    Saian skrev 2012-09-03 08:31:24 följande:
    mandelblomma: håller med! Och som chef hade jag inte blivit glad att en anställd behandlar kunder så!
    nej verkligen inte uppskattat om jag var chef att anställda hade en sådan taskig attityd mot kunderna.
  • mandelblomma
    sannispannisen skrev 2012-09-03 09:10:06 följande:

Menar inte att folk är misslyckade, men dessa personer som jämt ser den lätta vägen och s.k. väljer sina strider.
    så du tar alla strider jämnt?
  • mandelblomma
    Ernst Hugo skrev 2012-09-03 11:50:12 följande:
    Det stämmer endast om man inte börjar förbruka varan innan "sista möjliga punkt för betalning". Börjar man i en dagligvaruhandel äta eller dricka det man inte betalat så har man strängt taget gjort sig skyldig till "egenmäktigt förfarande". Sedan skulle säkert uppsåtet tas i beaktande om man blev anmäld och lagförd.

Den viktigaste poängen är kanske att det tillhör en outtalad regel att påtala till personalen OM man vill göra ett avsteg från det normala, dvs att förbruka sina varor efter att man betalt dem. 
    enligt Plus som tog upp frågan tidigare i ett program är det INTE olagligt.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?