Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Varför?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 11:36
    Efter snart 4o sidor är det bara att inse att det är vanligare än jag trodde att man käka och drack i butik, både hos barn och vuxna.

Detta med hänvisning till att man får ju göra så, samt en miljon ursäkter till varför man inte kan vänta tills man passerat kassan.

Jag vill ställa ytterligare en fråga.
    I och med att man får testa möblerna på Ikea, i alla möjliga och (o)tänkbara ställningar (man får ju det, det vet ju alla).
    Hur resonerar ni som förälder här?
    Får era barn hoppa och studsa i möblerna för att 'man får' testa dom?

Jag tycker mig se ungar som studsar, hoppar i sofforna på Ikea utan att föräldern bryr sig och säger till dom.
    Tillåter ni era ungar detta också?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 12:49
    Ni kan välja och hålla isär dom båda frågorna också, så slipper det skapa alltför stor förvirring hos vissa.

Detta liknar ju inte barn som är nästintill döende av hunger och törst i en matvarubutik, men i det stora hela något som underlättar för föräldern som just där och då inte vill ha en massa tjafs i onödan.

Just detta fenomenet kanske hänger ihop med samma föräldrar som dom som matar sina barn i matvarubutiken?

Vad vet jag? Därför frågar jag...

(hm, detta hoppandes i möblerna på Ikea sker varenda gång jag är där)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-03 14:59
    Det har startats en omröstningstråd av 'Jellybeanbaby' i frågan om ni låter ert barn äta och dricka inne i butik, innan ni har betalat?

www.familjeliv.se/Forum-3-25/m66495468.html

• Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?
  • Nenne666
    Embla skrev 2012-09-02 21:27:48 följande:
    Nej, skulle aldrig komma på tanken. Finns det de som gör så?
    Jo, förutom att jag har en väninna som gör så, så har jag sett en del av det när jag jobbade i butik. Det betalas ju i kassan.

Men enligt mig är det så upp åt väggarna fel och rent av illa.
  • Nenne666
    Lillkossan skrev 2012-09-02 21:31:34 följande:
    Det gör jag ibland:-/
    Varför?
  • Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 21:45:00 följande:
    alltså så svårt att föreställa sig det är det inte för mig faktiskt. Trötta barn och hungriga efter dagis och slinka in i affär-
    Nja jag skulle absolut kunna det.
    Gratisbananerna har ju inte tillkommit i många affärer av ren välvilja ändå Flört
    Om det ändå stannade vid gratisbananerna.

Igår stod en pappa med sin son å skulle välja en ur gratiskorgen, men eftersom ingen va fin nog gav han en banan från säljhyllan. Helt idiotiskt.

Hur som helst är jag helt emot att ge barnen något öht taget som inte står till skänks, så som tex bananer eller från smakborden som ibland kan stå inne i butik för att presentera mjukost, glass eller bröd eller annat.

Man betalar alltid först innan man använder varan. Innan dess är det inte ditt.

• Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 21:55:18 följande:
    För att?

Åter känner jag att om jag betalar för drickan eller vad det nu är så varför är det så fel att ha ett nöjt barn i affären mot en trött hungrig skrikhals?
    För att man använder inte något man inte betalat för och det gäller väl allt?

Och vart går isf gränsen?

Kan era barn sätta er å bryta förpackningarna på legot och börja bygga också, för att dom vill och för att dom ska hålla sig lugna så föräldern kan handla i lugn och ro?

• Nenne666
    mandelblomma skrev 2012-09-02 21:55:18 följande:
    För att?

Åter känner jag att om jag betalar för drickan eller vad det nu är så varför är det så fel att ha ett nöjt barn i affären mot en trött hungrig skrikhals?
    Att förbereda handlingen såpass att man går dit med nöjda barn från början är inte att tänka på?
  • Nenne666
    Lillkossan skrev 2012-09-02 21:58:32 följande:
    Förstår fortfarande inte problemet? Förutom det som cosinus skrev, att man inte orkar med tjatet var evigaste gång man går in i en affär.
    Om man lär sina barn från början om vad som gäller när man handlar så behöver det inte vara ett problem alltför många gånger.

• Nenne666
    Majsan70 skrev 2012-09-02 22:03:17 följande:
    Med tre barn i bagaget så kan jag ärligt säga att jag ALDRIG någonsin gett dem något i butiken utan de har alltid fått vänta tills vi kommit ut. Aldrig har vi haft det jobbigt i butiken och aldrig har behovet varit så stort att de inte  kunnat vänta.
    Har jag inte betalt för en vara ärden inte min. Enkel logik.
    Exakt .

Har också 3 barn och har aldrig haft problemet.
  • Nenne666
    Echo skrev 2012-09-02 22:00:13 följande:
    Varför ha regler som gör livet svårare för föräldrar, barn samt alla andra i affären (i värsta fall)? Av princip? Verkar inte genomtänkt. Nu är det visserligen sällan jag behöver ge barnen något i affären (utöver gratisbanan)- men som sagt, behövs det så tvekar jag inte!
    Jag kan inte förstå vad det är som är så svårt med att lära sina barn att man betalar för sina grejer innan man använder det?
  • Nenne666
    Caaarroo skrev 2012-09-02 22:08:12 följande:
    Haha så kommer supermorsorna in i bilden. Som skulle VÄGRA ge sitt barn litet vatten ur flaskan i 30 graders sommarhetta för att "vi har inte betalat den här" ........
    Hmm...jag är långt ifrån en supermorsa.

Men jag tillhör inte den kategorin som låter barnen lära sig att äta i affären för att dom ska hålla sig lugna.

Är det 30 graders sommarhetta hade mina barn fått en dricka innan vi gått in i butiken. Hade dom vart hungriga på ett sådant sätt att det skulle bli svårt att handla hade jag löst det med en korv eller en frukt innan. Det har alltid fungerat för mig och jag har aldrig haft några skrikande eller näst intill döende barn i butiken.

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?