• Anonym

Använder du kosttillskott/naturläkemedel el dyl?

Ja, D3-vitamin eftersom det är så gott som omöjligt att få i sig tillräckligt via kosten under den del av året (sept t.o.m. april) det är omöjligt att få i sig tillräcklig dos från solstrålningen.

Dessutom Omega-3.

Ser naturligtvis inget av det som alternativmedicin eller motsats till skolmedicin.

• Anonym

Ärligt talat trodde jag inte på homeopati innan jag bytte första blöjan på mitt första barn. När jag märkte hur jag påverkades av den lukten tog jag tillbaka mina tvivel om homeopati. Om en lukt kan påverka hela sinnesstämningen kan säkert vissa homeopatipreparat göra inverkan. Rosdoft gör mig lyrisk.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-01 22:50:57 följande:
    Ärligt talat trodde jag inte på homeopati innan jag bytte första blöjan på mitt första barn. När jag märkte hur jag påverkades av den lukten tog jag tillbaka mina tvivel om homeopati. Om en lukt kan påverka hela sinnesstämningen kan säkert vissa homeopatipreparat göra inverkan. Rosdoft gör mig lyrisk.
    Har du lust att utveckla det där? Hur kommer lukter in i bilden?
  • Anonym

Ja, järntabletter eftersom jag haft problem med järnbrist.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 13:48:14 följande:
    Hur många tar D-vitamin? Året om eller bara på den mörka tiden på året? Och stor daglig dos?
    Jag äter 2000 IE/dag, sept-maj och enstaka gånger under sommaren om jag inte fått tillräckligt med sol.
  • Anonym
    lennartsdotter skrev 2012-09-04 14:07:42 följande:
    200 IE/dag varje dag från september till juni.
    Du vet att det är den minsta dosen man har lyckats hitta för att man inte skall drabbas av Rakit (rakitis), eller engelska sjukan? Sedan finns det ett stort gap uppåt mot den nivå man bör ligga på för att må bra, kunna prestera och leva ett hälsosamt liv. Den nivån ligger enligt en del källor snarare över 1000 IE/dag och bör vara runt 2000IE/dag för att kompensera för den brist på solljus vi har stora delar av året.

Nyligen vann en leverantör av D-vitamintillskott mot staten. De hade blivit anmälda eftersom deras produkt innehöll 2000IE vilket översteg statens rekommendation på 400IE. Det visade sig att genom att förlita sig på den senaste tidens forskning och rön så fann rätten att det inte kunde anses som farligt.
    newsvoice.se/2011/09/03/holistic-fick-ratt-om-d-vitamin-livsmedelsverket-och-motala-kommun-backar/

Läs artikeln och se hur mycket D-vitamin du får efter 30 minuter i solen på sommaren. Man inser då snabbt att vi kanske får i oss för lite. Speciellt när den kost vi ofta äter idag inte har den mängd D-vitamin som vi behöver. Sedan är det sant att den D-vitamin vi producerar själva via solljuset (D3) är att föredra framför den syntetiska D2. 
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-09-04 15:15:39 följande:
    Tar mycket olika, men inget D-vitamin. Har kollat upp och även om jag inte tillbringar speciellt mycket tid i solen så hade jag inget underskott.
    Hur gör du för att få i dig tillräckligt då?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-04 15:16:53 följande:
    Hur gör du för att få i dig tillräckligt då?
    Och hur kom dom fram till att du inte hade något underskott samt var satte de gränsen för var "underskott" ligger?
  • Anonym
    lennartsdotter skrev 2012-09-04 15:41:41 följande:
    Jag vet att det finns delade meningar om hur mycket D-vitamin vi behöver. Eftersom jag försöker äta mycket fet fisk och många livsmedel (tex. smör och mjölk) är berikade har jag bedömt att jag inte behöver trycka i mig maxdos D-vitamin.

Jag räknar helt enkelt inte med att tillskott är den enda källan till D-vitamin. 
    Må vara så. Full respekt för det.  Men det hindrar inte att man själv börjar fundera lite ifall det man får i sig är tillräckligt.
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-09-07 14:53:23 följande:
    Fick just lära mej att personer med ljusare pigment tillgodogör sej bättre med D-vitamin. Nån fördel med att vara blekfis alltså =)
    Du får inget D-vitamin på vintern och halveringstiden är 6 veckor, så hudfärgen kan inte vara enda förklaringen.
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-09-10 10:01:50 följande:
    Nu vet jag inte hur du funkar, men jag planerar inte stänga in mej tills våren. Solen skiner även på hösten och vintern, dock betydligt mindre, men man passar ju på och går ut när den väl e framme.
    Den skiner inte tillräckligt starkt för att man ska kunna bilda D-vitamin. För att få D-vitamin via solen under vintern måste du åka till sydligare breddgrader. Det är bara mellan maj och augusti som solen är tillräckligt stark i Sverige.
  • Anonym
    Fia 28 skrev 2012-09-11 10:31:44 följande:
    Personligen litar jag mera på egna erfarenheter än publicerade undersökningar. Bioresonans tillför ju inga mediciner till kroppen, så kan väl inte räknas som "medicinsk behandling".
    "Medicin" är inte nödvändigtvis synonymt med "läkemedel".
Svar på tråden Använder du kosttillskott/naturläkemedel el dyl?