• Axa

Gravid med hypertyreos

Jag opererades för struma i somras och är nu vecka 16. Sedan jag testade positivt i november har jag fått höja min Levaxin-dos 4 ggr eftersom mitt TSH-värde är för högt. Enligt det senaste provsvaret låg TSH-värdet på 12 (!!), och nu börjar jag bli lite orolig för hur det kan påverka bebisen. Är det någon annan som har haft problem med TSH-värdet i början av graviditeten?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-28 10:36:36:
    Menar så klart HYPOtyreos och inte HYPERtyreos...

• Svar på tråden Gravid med hypertyreos
  • Axa

Vinga:
    Oj, 42 låter verkligen högt !! Men vad skönt att höra att din läkare säger att det inte är någon fara iaf!!! Lycka till med bebisen !!

• Axa

Bestämde mig dock för att åka till läkaren och fråga ut honom lite ang detta. Han sa att det är viktigt att värdena är OK i början av graviditeten ffa pga MF-risken, sedan är det mer för min egen hälsas skull som det är viktigt. Och jag har ju kontrollerat mina värden väldigt ofta sedan jag blev gravid, och i början när det var som viktigast var tydligen värdet lite högre än normalt men fortfarande OK, det är först nu de senaste veckorna som jag har haft ett för högt TSH-värde.

• Axa

Cortina79:
    Tycker absolut att du ska ringa till läkaren och kräva nya prover. Tycker att det är konstigt att hon/han bara sa att du ska öka dosen i vecka 23 !! Men det kanske beror på att du har ätit Levaxin så länge och brukar ha stabila värden!?! Jag opererades som sagt var i somras, så mina värden har inte stabiliserats än.

M 77:
    Skönt att höra att du har fått samma info av din läkare! Mina värden var som tur är OK i början av graviditeten, men det känns ändå lite jobbigt att mitt TSH-värde är så högt nu även om jag har höjt min Levaxin-dos. Min läkare har förresten inte kontrollerat trakvärdet de senaste gångerna, så jag ska ta upp det med honom nästa gång.

vår andra:
    Jag har varken gått upp eller ner hittills. I vilken vecka är du?

Svar på tråden Gravid med hypertyreos