• Justess

Hjälm på sparkcykel?

Bör barn ha hjälm när de åker sparkcykel? Varför/varför inte? Oavsett ålder?

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Svar på tråden Hjälm på sparkcykel?
  • Justess

Tack för svar! Min 10-åring nästan gråter när jag vägrar låta honom sparka runt utan hjälm. Han vill ta sparkcykeln till skolan (som alla andra) och han vill slippa hjälm (som alla andra). Här är det tydligen ingen i hans ålder som har hjälm. Det gör mig ont i mamma hjärtat att stå fast vid att han ska ha hjälm, för det innebär att han lämnar sparkcykeln hemma och kan därmed inte delta i kompisarnas sparkande.

• Justess
    Joico skrev 2012-08-30 22:11:58 följande:
    Hur ont gör det i mammahjärtat när din son kör på en sten eller en trottoarkant och stupar med skallen rätt ner i asfalten? Utan hjälm för att du tyckte det var jobbigt att se till att han har hjälm.
    Har jag skrivit att han ska slippa hjälm? Utgår du från att alla du inte känner är ointelligenta och saknar förmåga att göra en konsekvensanalys?  

Jag skrev  "Det gör mig ont i mammahjärtat [...] inte delta i kompisarnas sparkande." 

Ja. Det gör mig ont i hjärtat att han ska bli lämnad utanför på grund av att andra vuxna inte tar sitt ansvar. Det gör mig särskilt ont eftersom han har det lite tufft med det sociala och att detta stigmatiserar honom ytterligare. Det är inte det minsta "jobbigt" att ta striden, men det är jobbigt (=ledsamt) att han hamnar utanför.

Det är inte förvånande att barn beter sig som de gör när inte ens vuxna kan bete sig.  
Svar på tråden Hjälm på sparkcykel?