Hjälm på sparkcykel?
Bör barn ha hjälm när de åker sparkcykel? Varför/varför inte? Oavsett ålder?
Bör barn ha hjälm när de åker sparkcykel? Varför/varför inte? Oavsett ålder?
Ja, självklart! Oavsett ålder! Det går ju att komma upp i rätt höga hastigheter och underlaget är hårt.
Beror på ålder och på hur de använder sparkcykeln. Dottern som är 8 år skulle jag våga släppa mellan kompisar på den, alltså enbart ha den som transport. Hon åker långsamt, har bra koll o s v. Dock har hon ännu inte efterfrågat att slippa hjälmen så hon har haft hela sommaren även om de flesta av hennes jämnåriga (som dessutom åker vildare) inte har hjälm längre.
Min treåring hade slagit ihjäl sig förra sommaren utan hjälm och det är ingen överdrift. Så en unge utan koll, som dessutom vill göra tricks och coola prylar på sparkcykeln som han inte behärskar ska absolut ha hjälm och helst vara invirad i bubbelplast också :)
Nej hjälm på oavsett ålder...
hjälm oavsett ålder. kan alltid hända nått oavsett om barn ha koll.
och hade det hänt min dotter hade jag aldrig förlåtit mig själv
Sonen är 11 och kör helt galet (hoppar osv) och dottern 3,5 har rätt dålig koll på hastigheter så båda har hjälm. Jag kan inte tänka mig någon gång när de skulle slippa.
Barnen här dem flesta 10-13 år har alla hjälm!!!
Jag ser mest barn utan hjälm på sparkcyklar. Och f*n så dom sparkar sig fram! Jag hoppas verkligen inte att deras föräldrar låter dom slippa hjälm utan att det är dom själva som skiter i det... inte för att det gör saken bättre men jag tycker det är oansvarigt av föräldrar att låta barnen slippa bara för att det är en sparkcykel. Med dom små hjulen räcker det med nåt litet skit på backen så tar det tvärstopp och ungen flyger framåt. Usch!
Tack för svar! Min 10-åring nästan gråter när jag vägrar låta honom sparka runt utan hjälm. Han vill ta sparkcykeln till skolan (som alla andra) och han vill slippa hjälm (som alla andra). Här är det tydligen ingen i hans ålder som har hjälm. Det gör mig ont i mamma hjärtat att stå fast vid att han ska ha hjälm, för det innebär att han lämnar sparkcykeln hemma och kan därmed inte delta i kompisarnas sparkande.
De har hjälm. Det är ju samma trafiksituation som när de cyklar, och ungefär samma fart också.
Jag tycker du ska ta upp detta med skolan, eftersom barnen ska ha hjälp vid cykel borde skolan säga till alla att om man ska ha sparkcykel på skoltid så är. De hjälm som gäller annars blir den beslagtagen tills skolslut!! På så sätt hjälper du din son och. Fortfarande kan hålla på säkerheten :)