• Anonym (hopp&förtvivlan)

Gravid på första IVF-försöket?

Jag är 36 år och har en dotter på 3.5 år. Jag hade inga problem att bli gravid med henne, det gick snabbt. Min sambo (min dotters pappa) blev sjuk för snart 2 år sedan och behövde strålas. Efter det har jag trots ett års försök, inte blivit gravid. 
    Vi har tagit kontakt med IVF-klinik och har nu påbörjat behandling med infrysta spermier. 
    Jag  vet att det är stor risk att man inte blir gravid på första försöket, jag är smärtsamt medveten om det, men jag kan förstås inte låta bli att hoppas. 

Är det någon därute som verkligen blivit gravid på första försöket?
    Jag vet att det inte ökar våra chanser men det skulle kännas bra att veta att det faktiskt är möjligt. 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Gravid på första IVF-försöket?
  • Anonym (Lena)

Både förstår frågan som dyker upp med jämna mellanrum chansen att lyckad på första försöket. Då all in med försökenn och var glad om ni lyckas öht eller på 3e IVF. Är ni lite äldre kan ni läsa om de som försöker år in o ut. Som lägger net stora summor själva o då pratar vi stora summor.

Anonym (Lena) skrev 2013-05-03 18:04:43 följande:
    Både förstår frågan som dyker upp med jämna mellanrum chansen att lyckad på första försöket. Då all in med försökenn och var glad om ni lyckas öht eller på 3e IVF. Är ni lite äldre kan ni läsa om de som försöker år in o ut. Som lägger net stora summor själva o då pratar vi stora summor.
    Lena, ja, det finns säkert flera som har frågat samma sak och tyvärr blir man (=jag) lite otålig och ställer frågan igen istället för att leta upp de andra frågorna och svaren. 

Nu har vi gjort flera försök och jag inser såklart, med facit på hand, att det inte alls funkade på första. Tyvärr. Eftersom vi har ett gemensamt barn sedan tidigare (tack och lov för henne!) har även vi fått betala för våra försök. Det känns knepigt och fel att prata om pengar i sammanhanget men självklart är det en stor, och viktig grej. Det känns jättetråkigt och jag är så glad att vi har haft råd att försöka.

Jag inser att vi är lyckligt lottade på flera plan och samtidigt är jag så oerhört ledsen över att vi inte lyckas med just det här, att få ett syskon till vår dotter. 
    Jag har inte gett upp i alla fall, inte ännu.  
  • Anonym (Lena)

TS, Gör IVFer och frys in så många ägg som möjligt. Dvs prioritera äggplock före att använda frysna embryon. Så du får ut så många ägg som möjligt nu när du blir äldre och dina ägg blir äldre.

Kör med akupunktur före och efter insättning.

Södra Europa ska vara duktigare på IVF än Nordeuropa. De är mycket dyrare men det kan nog vara värt det.

Lycka till

• Anonym (Ruvare)
    Anonym (hopp&örtvivlan) skrev 2013-05-02 16:51:40 följande:
    Nu har jag hittat denna tråden igen, såhär några månader och några försök senare.
    Det blev inget barn på första försöket. Inte heller andra, då det inte var några ägg som ville mogna. Tredje blev det mogna ägg men inget som ville fastna. Nu har vi just satt tillbaka ett embryo och jag hoppas att det ska ta sig denna gången.

Vi har ett litet embryo kvar i frysen och sen får vi se hur vi gör.
    Tack för era "lycka till" och stort grattis till er som har fått små guldklimpar.  
    Hoppas verkligen att det går bra den här gången!!
    Jag har också nyligen fått tillbaka ett embryo, är på ruvardag 3 och våran första ivf. Hoppas på att bli en av de som lyckas på första såklart men är beredd på att det kommer krävas fler försök. Fyra har vi satt som maxgräns, just för att jag hört så många som blivit gravida på just fjärde. Det är väl där du är nu?   
  • Tiii

Vi lyckades bli gravida på första försöket, dock gick det inte hela vägen, men på 4:e fick vi vår son!:) Lycka till!!

• idawahlin

Jag ska sätta in ägg idag vid 14.00! Så jag hoppas jag är en av dem som lyckas på första försöket! :)

idawahlin skrev 2013-10-07 11:41:14 följande:
    Jag ska sätta in ägg idag vid 14.00! Så jag hoppas jag är en av dem som lyckas på första försöket! :)
    Hoppas att det gick bra för dig idawahlin. Jag är gravid i vecka 10 nu, på 4:e försöket. Det var inte så jag trodde det skulle bli, jag var säker på att det skulle gå fortare. Men men, såhär blev det. Nu hoppas jag bara att det håller sig därinne till maj. 

Lycka till!  
  • marisabelle

Hoppas att den stannar kvar där inne på dig ts. Jag blev gravid på första, det var knappt så jag vågade tro det! Är i v 21 nu. Lycka till!!

marisabelle skrev 2013-10-11 10:17:02 följande:
    Hoppas att den stannar kvar där inne på dig ts. Jag blev gravid på första, det var knappt så jag vågade tro det! Är i v 21 nu. Lycka till!!
    Tack! Vad härligt att höra att det funkade på första försöket för dig. Stort grattis - mindre än halva tiden kvar! 
  • Hera78

För lite drygt ett år sedan skrev jag i den här tråden att vi lyckats på första ivf-försöket. Vi hade kämpat i fyra år.

Idag är dottern 16 månader och i februari blir hon storasyster, jag är halvvägs in i graviditeten. Totalt oväntat och överraskande blev jag spontangravid. Något vi inte trodde var möjligt. Mirakel, visst finns de!

Lycka till till er som är gravida och er som ännu kämpar, det finns hopp. Glöm aldrig det ??

Svar på tråden Gravid på första IVF-försöket?