• Anonym (hopp&förtvivlan)

Gravid på första IVF-försöket?

Jag är 36 år och har en dotter på 3.5 år. Jag hade inga problem att bli gravid med henne, det gick snabbt. Min sambo (min dotters pappa) blev sjuk för snart 2 år sedan och behövde strålas. Efter det har jag trots ett års försök, inte blivit gravid. 
    Vi har tagit kontakt med IVF-klinik och har nu påbörjat behandling med infrysta spermier. 
    Jag  vet att det är stor risk att man inte blir gravid på första försöket, jag är smärtsamt medveten om det, men jag kan förstås inte låta bli att hoppas. 

Är det någon därute som verkligen blivit gravid på första försöket?
    Jag vet att det inte ökar våra chanser men det skulle kännas bra att veta att det faktiskt är möjligt. 

Tack på förhand. 

• Svar på tråden Gravid på första IVF-försöket?
  • delphibaby
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-09-15 14:43:49 följande:
    Ni som lyckades på första försöket, hur gamla var ni då?
    jag var 26 har bf 23/10
  • murarn P

Jepp. Det lyckades för oss 1:a gången och det är snart 25 år sedan.

• Hera78

Ligger här och lyssnar på vår dotter som sover sött, hon är resultatet av IVF som tog sig på första försöket, hon är 15 veckor idag. I frysen väntar fem embryo som vi hoppas ska bli ett syskon framöver.

Jag är 34 och min man 37. Jag önskar dig all lycka till!

• Anonym

i fredags kom vår dotter som också är ett lyckat ivf första försök. hon föddes i vecka 36+2.

• Anonym (hopp&förtvivlan)

Nu har jag hittat denna tråden igen, såhär några månader och några försök senare.
    Det blev inget barn på första försöket. Inte heller andra, då det inte var några ägg som ville mogna. Tredje blev det mogna ägg men inget som ville fastna. Nu har vi just satt tillbaka ett embryo och jag hoppas att det ska ta sig denna gången.

Vi har ett litet embryo kvar i frysen och sen får vi se hur vi gör.
    Tack för era "lycka till" och stort grattis till er som har fått små guldklimpar.  

• SIN74
    Anonym (hopp&örtvivlan) skrev 2013-05-02 16:51:40 följande:
    Nu har jag hittat denna tråden igen, såhär några månader och några försök senare.
    Det blev inget barn på första försöket. Inte heller andra, då det inte var några ägg som ville mogna. Tredje blev det mogna ägg men inget som ville fastna. Nu har vi just satt tillbaka ett embryo och jag hoppas att det ska ta sig denna gången.

Vi har ett litet embryo kvar i frysen och sen får vi se hur vi gör.
    Tack för era "lycka till" och stort grattis till er som har fått små guldklimpar.  

Verkligen varmt lycka till nu. Håller tummar och tår.
  • Anonym (statistik)

Chansen att bli gravid på första IVF-försöket är cirka 33%, dvs 1 av 3 blir det. Om man kommer så längt som till att få ett fint embryo insatt är chansen cirka 50%.

Sett på tre IVF-försök bilr cirka 2/3 gravida.

Generellt är chanserna lite bättre för yngre, en del har 35 år som gräns för uppdelning av yngre-äldre, en del 38 år. Efter 40 år sjunker chanserna snabbt.

Vi blev gravida på andra IVF-försöket.

Svar på tråden Gravid på första IVF-försöket?