Stenålderskost
Finns deg någon här som är intresserad av att följas åt och hjälpa varandra med kosten? Jag har börjat äta semipaleolitiskt. Någon mer?
Finns deg någon här som är intresserad av att följas åt och hjälpa varandra med kosten? Jag har börjat äta semipaleolitiskt. Någon mer?
Jag förstår inte vitsen med att äta som man gjorde då vi bara blev 45 år gamla. Men glöm inte mjölet, man åt sädesprodukter som t.ex bröd på stenåldern också. Det missar många.
Tvärtom så åt man inga mjöl/sädprodukter på stenåldern, det var jägar/samlarsamhällen.
Därefter kom jordbrukssamhället.
Jag försöker hålla mig till en semipaleolitiskt kost. Dvs att jag äter mycket frukt, grönsaker, fisk och skaldjur, kött, nötter, bär, baljväxter, ägg även ibland havregrynsgröt med soyamjölk tex. Undviker mjöl ( främst vete) mjölk och socker i största möjliga mån.
Jag är gärna med!
Har ätit paleo-inspirerat ett tag och tycker att det skulle vara kul att dela det med fler intresserade.
Det viktiga för mej är att äta så näringsriktigt som möjligt och undvika det som inte är bra för min kropp. (Vilket råkar vara ganska strikt "stenålderskost").
Jag inspireras också av LCHF, vegetarisk mat och Weston A. Prices synsätt
Tyvärr finns inga 100%-iga fastslagna regler för Paleo/Stenålderskost (dålig benämning i båda fallen), men generellt brukar tiden fram till att vi människor börjat med jordbruk ligga till grund för synsättet.
Gillar man inte paleo-konceptet finns det ju som sagt andra kosthållningar som kanske passar bättre...
Hej! Vad kul att du vill va med :) ja det är en hel vetenskap att räta ut vad och hur man skall äta för att nå optimal hälsa. Jag vill i alla fall lära mig så mycket jag kan och ge min kropp stärkande mat istället för förstörande som jag är övertygad att mjölk, mjöl och socker är. Sen finns det ju många teorier om hur man verkligen år på stenåldern. Vilken episod är ju också betydelsefull för vad man fick tag på. Sen innehöll antagligen inte frukten och liknande lika mycket socker som idag. Kul att ha någon att diskutera detta med :)