• Ankan1280

Varför har ni gjort IVF/ICSI med donerade ägg?

Hej!

Jag och min sambo har nu gjort 5 färska ICSI-försök och 3 frysförsök utan graviditet. Våra återförda embryo har varit allt från ok till toppblastocyst, men plusset lyser med sin frånvaro. Jag är 31 år och sambon är 36 år så vi anses fortfarande ganska "unga" i ivf-sammanhang. Vår första "diagnos" var manlig faktor med få och orörliga spermier. Jag har varit lättstimulerad och fått lagom många ägg (ca 10 st) vid våra ICSI-försök. Flera ägg har blivit befruktade och utvecklats de första dagarna i värmeskåpet, men när de kommer till min livmoder blir det stopp. Nu föreslog vår IVF-läkare äggdonation om vi ville gå vidare med fler IVF-försök. Vi står i valet och kvalet hur vi ska göra....

Nu har jag lite frågor till er där ute som har gjort försök med donerade ägg....
    Vad har varit anledningen till att ni använt donerade ägg?
    Om ni gjort försök pga egna "dåliga" ägg, hur har man kommit fram till det? Några extra "tester" eller bara många misslyckade IVF-försök?
    Har ni gjort IVF eller ICSI?
    Vilken klinik har ni varit på och har ni varit nöjda med behandlingen?
    Och sist men inte minst, har ni lyckats bli gravida?

Jag suger åt mig all information om äggdonation just nu så berätta gärna om era erfarenheter, båda bra och dåliga!

• Svar på tråden Varför har ni gjort IVF/ICSI med donerade ägg?
  • Hjärtefröjd

Vi gjorde sex misslyckade IVF:er (med bra embryon) innan vi tröttnade och sökte andra lösningar. I juni åkte vi till Aten och gjorde en immunologisk utredning/behandling och samma månad blev jag gravid naturligt.

Svenska läkare hävdade att det hela tiden var mina embryon som var dåliga (trots att se såg fina ut), men uppenbarligen var problemet ett annat... nämligen ett överaktivt immunförsvar som angrep embryona och hindrade de från att fästa.

Kanske är embryona inte problemet i ert fall heller, med tanke på att ni är unga och får fram många ägg...

• villsågärna38

Låter lite konstigt att de rek äggdonation då du får ut fina ägg. Tycker väl snarare att spermiedonation ligger närmre. Sen kan det ju även vara något immunologiskt. Har du behandlat med cortison och blodförtunnande vid era återföranden? Om det är immunologiskt så kan det vara det som behövs för att det ska fungera. I vårt fall gick vi över till äggdonation för att mina ägg började ta slut och jag hade ett lågt AMH-värde och var oerhört svårstimulerad vid ivf. I vår fall krävdes det dock även blodförtunnade sprutor och cortison. Tog även högdos folacin. Har du kollat att du inte har mycoplasma eller ureaplasma som spökar? Lycka till!! Kram

• Bellini2

Jag använde donerade ägg för att jag var för gammal själv.
    Gjorde IVF i Riga och blev gravid på andra försöket fast embryona de förde in såg svaga ut.
    AVA i Riga var utmärkt.
    Ska snart till dagis och hämta det ljuvliga resultatet!

Allt gott till er!

• Gaaaa

Vi ska göra äd för att mina ägg vill inte bli befruktade, får ut mellan 7-10 st och då får vi tillbaka ett som blivit befruktat (ICSI).
    Nu de 3 sista gångerna så har jag fått ägg i 1 av 4 äggblåsor så i januari 12 äggblåsor 4 ägg 1 befruktat, andra gången 4 äggblåsor avbröts och höjde Gonal-F dosen till 300. 4 äggblåsor 3 st blodcystor som sett ut som äggblåsor    ett ägg ett befruktat.

Utav 38 ägg (6ivf)så har jag fått tillbaka 9 st, en graviditet slutade i MF vecka 6.
    Min mans pojkar ser extremt fina ut.. Livmodern jätte fin..

På mitt 3:e försök krävde jag 2 st tillbaka, bara för att slippa denna väntan och chanserna ökar faktiskt!

Jag tycker också att du är ung och du får ju befruktade ägg + till frysen, för dig tror jag att det bara är att vänta på rätt ägg. Kolla upp ditt TSH värde ska hälst ligga runt 1,0. De borde ha tagit det på kliniken. För om det är för högt kan man ha fel på kromosonerna i ägget och det dör eller stöts bort. Önskade att jag visste detta innan vi gjorde 4 ivf + frys försök. Jag fick börja med medicinering!

Jag vet inte riktigt vad äd kostar i sverige men det borde ju inte vara dyrare än ett ivf försök på ca 30 000kr.
    Med egen donator.
    utomlands har jag sett från 4500 eur upp till 100 000kr beroende på vilket land man väljer.
    Men ett gratis försök för dig innebär ju flera ägg tillbaka som ökar chansen för ett biologiskt barn.

Och om inte det fungerar skulle jag nog också kolla på spermiedonation först. Samma gäller mannen med TSH sköldkörteln. Ät E vitamin, B och D vitamin eller kvinna gravid på apoteket.
     Oj blev lite långt

• EmmaoPer
    Hjärtefröjd skrev 2012-08-25 15:26:34 följande:
    Vi gjorde sex misslyckade IVF:er (med bra embryon) innan vi tröttnade och sökte andra lösningar. I juni åkte vi till Aten och gjorde en immunologisk utredning/behandling och samma månad blev jag gravid naturligt.

Svenska läkare hävdade att det hela tiden var mina embryon som var dåliga (trots att se såg fina ut), men uppenbarligen var problemet ett annat... nämligen ett överaktivt immunförsvar som angrep embryona och hindrade de från att fästa.

Kanske är embryona inte problemet i ert fall heller, med tanke på att ni är unga och får fram många ägg...
    Ett överaktivt immunförsvar, hur vet man om man har det? Och kan man göra ngt åt det? Syns det på blodprover? Vet du om det är ngt man kan kolla i Sverige?
Svar på tråden Varför har ni gjort IVF/ICSI med donerade ägg?