Inlägg från: Biffus |Visa alla inlägg
  • Biffus

Ni som matar era barn med kött...

Uffesson skrev 2012-08-23 22:59:55 följande:
    Ehm... va?

Vi är menade att käka kött, då vi har vassa tänder att "slita" sönder med. :) Ja, så är det... hur äckligt det än låter.

Vi är rovdjur och ska döda och äta andra djur. Vi ska få järn igenom att förtära deras blod osv, osv. :) PRECIS som ALLA andra rovdjur är vi menade att leva på arter som vi kan leva på.

Att plåga och döda för att man inte behöver har ingenting att göra med det faktum att vi måste käka kött. Slaktaren dödar, och därmed behöver inte vi göra det. Men, om vi skulle bo i ett samhälle där man var tvungen att jaga det man ville ha själv, skulle jag inte ha något emot att mina barn jagade djur - så länge de var mogna och själva inte blev skadade dvs. :)

*Schluuuurp* ;)

Ursäkta, har du någonsin sett ett par vassa tänder? De tänder vi människor har är inte det minsta vassa, de är platta. Försök att bita i sidan av en ko, lycka till med att få loss något.
  • Biffus

Jon, du har fel. All forskning pekar inte alls mot LCHF och ketogen kost. Precis lika mycket (och lika "bra") forskning pekar åt precis det motsatta, HCLF. Inte i form av bröd och lättmargarin, utan i form av frukt och grönt (ENDAST då alltså, inte "bara liiiiite smör"). Det är bara att du har valt att läsa den forskning som pekar mot LCHF, och antar att det är den enda forskningen.

Jag har själv ätit LCHF under 2 år av mitt liv (jag åt "rätt", alltså jag drack inte grädde, överkonsumerade inte mejeri eller nötter, utan åt det som anses som idealisk LCHF). Vad hände då? Min sköldkörtel lade nästan av helt (min läkare fick höja min levaxindos mycket snabbare än vad som egentligen är tillåtet eftersom att jag blev så pass mycket sjukare så pass snabbt). Jag gick från att kunna springa riktigt långa sträckor (minst en mil iaf), till att ha problem att kunna jogga en km i måttligt tempo. Mina muskler blev klena. Min hy blev fet, finnig och jag fick rosacea. Jag orkade inte plugga alls och mina betyg dalade. Jag orkade inte öva varken piano, orgel eller oboe (i vanliga fall övar jag inte mindre än 3 h/dag, under min LCHF-period var jag nere på under 1h/dag). Jag hade ingen lust att göra någonting. Jag hade även brist i många ämnen (b12, b6, folsyra, järn mm), trots att jag åt mer av dessa ämnen än jag behövde! Jag ska påminna igen om att jag åt "bra" LCHF.

För ca ett år sedan gick jag över till att äta HCLF, eller vad som i folkmun kan kallas för frukterian (vilket inte stämmer då jag även äter färska grönsaker). Efter mindre än ett halvår hade jag sänkt till näst lägsta levaxindosen (den lägsta jag någonsin har haft, det är mer än en halvering från det jag hade tidigare) och jag kanske ska sänka ännu mer. Mina vitaminbrister är helt borta (ja, till och med b12!). Min läkare har sagt "jag skulle i vanliga fall inte rekommendera din kost, men den fungerar uppenbarligen för dig. Jag har aldrig sett bättre värden och din sköldkörtel är mycket friskare nu än för något år sedan". Mina betyg har gått upp och numera får jag A i det mesta. Jag orkar plugga och, framför allt, öva piano, orgel och oboe. Jag ser på världen med ett starkt intresse igen.

Idag på gymmet (kvinnogym, cirkelträning med hydrauliskt motstånd) kom det fram en person och sade "vet du? Jag blir så GLAD när jag ser dig här. Din energi är helt fantastisk. När det blir jobbigt kan man kolla på dig, så orkar man mer!". Under min LCHF-tid fick jag bara höra "varför ser du så sliten ut?".

Nu har jag, mha HCLF (endast frukt och grönt i stora mängder), fått tillbaka mitt liv och kan se på världen med ett leende. Äntligen, säger jag. Det var två år av onödigt lidande, bara för att LCHF "ska" vara bra. Sedan förstår jag att LCHF passar vissa, men det är långt ifrån optimalt.

• Biffus
    Velouria skrev 2012-12-10 09:41:09 följande:
    Måste man ha vassa tänder för att få äta kött?

Evolutionsmässigt har väl människan lärt sig att stycka sitt kött med händerna, laga det över eld för att sedan äta det. Och om du har märkt det så ÄR våra hörntänder aningen spetsigare samt att våra framtänder är "platta" om man säger så, medan våra bakre tänder är mer breda för att kunna tugga lättare. Vi är allätare.

Nä, du får mata guldfiskar med julskinka om du så vill. Dock har vi verkligen inte särskilt spetsiga hörntänder.
  • Biffus
    Velouria skrev 2012-12-10 09:51:58 följande:
    Nej, du uppfattade frågan fel. Jag frågar igen, måste man ha vassa tänder för att få äta kött? Fast kanske borde jag ha skrivit "för att äta kött".

Vi behöver inte äta rått kött. Vi har lärt oss att tillaga vårt kött. Vi behöver inte slita sönder ett djur med våra tänder, utan vi kan slita sönder det med våra händer (tillsammans med något redskap). Dock så har vi ändå hörntänder som är mer spetsiga än de övriga tänderna, samt att övriga tänderna är lite räfflade i sig. 

Vi har lärt oss att göra DDT, göra neurosedyn, kärnvapen och mycket mer. Förstår du bristen i det argumentet?
  • Biffus
    Keiko35 skrev 2012-12-10 11:45:58 följande:
    Hur gör vi med rovdjuren då? De dödar för att äta kött.

Mina katter får vanlig kattmat med kött - de är skapta för det och behöver tillskott på en vegetarisk kost. Jag själv är inget rovdjur och äter därför inga animalier.
  • Biffus
    hundpuss skrev 2012-12-11 11:00:39 följande:
    Det där med katt/hundmat tycker jag dock är ett intressant ämne. Vad för foder får din katt?

De flesta fodertilverkare producerar rena skitfodret fullt med ceralier av olika slag, köttmängden är många gånger otroligt låg. Personligen anser jag att det bästa man kan ge sin hund/katt är BARF eller färskfoder. Tror dock inte att en vegetarian hade varit så intresserad av att ha fryst färskkött i frysen åt sitt djur. 

Jag ger inte mina katter 'mjölmat'. De äter bara färsk mat. De är kräsna och gillar bara vissa matsorter. Min ena katt vill ex ha tonfisk i vatten, medan den andra ex vill ha oxfilé i tomatsås...
  • Biffus
    Keiko35 skrev 2012-12-10 21:37:45 följande:
    Vad är vanlig kattmat? Är det slaktavfall? Är det inte det man ska undvika, att slakta djur?

Jag tänker inte tortera mina katter med fel kost. Hade jag kunna gått ut och fiska upp en tonfisk själv, hade jag gjort det. Min ena katt äter bara tonfisk. Hen svälter hellre än att äta något annat. Så du vill att jag ska svälta ihjäl mina katter istället? De ska inte få lida över ett val jag gjort för mig själv. Likaså tvingar jag inte på någon i min omgivning att bli vegan. Det är mitt val för mig själv, därför att jag mår bra av det.
  • Biffus
    Velouria skrev 2012-12-10 10:56:19 följande:
    Nej, jag förstår inte vad du menar med din jämförelse.

Bara för att vi har lärt oss att göra något betyder det inte att det är bra. Vi har lärt oss att göra neurosedyn, DDT, att tillaga kött...
    Velouria skrev 2012-12-10 10:58:16 följande:
    Och Biffus, ändå var det du som berörde tandfrågan. Du tyckte alltså från början att det var relevant och ett bra argument.

Det har ju inget med ditt argument att göra. Det är skillnad på att vara skapt för något och att lära sig att göra något.
  • Biffus
    vampyria2 skrev 2012-12-25 10:57:32 följande:
    Roligaste av allt i den här tråden är fortfarande att TS barn får kött, jag har fortfarande inte fått ett ordentligt svar på hur det inte kan vara dubbelmoral att hoppa på andra föräldrar som låter sina barn äta det när man själv tillåter sina små göra det, snälla TS förklara för mig.
    Vänta... Jag har missat var ts har skrivit att hennes barn får kött?
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-09 17:17:20 följande:
    Jag lär mina barn att inte dra i hundars svans för att slippa bli bitna och inte för att de ska skona hund i första läget.

Nått som kallas självbevarelsedrift som man dock får lära sina barn.

Och att äta ett nötdjur, behöver inte alls betyda djuret lider innan det hamnar på min tallrik.

Vill man där emot att nötdjur INTE ska lida, så ska man verka för bättre djurskyddslagar och kontroll.

Att inbilla sig att vi människor kommer sluta äta kött, ja då är man inte naiv längre utan rätt så dum/ointelligent.

Jag vill att mina barn skall äta en blandad kost och där ingår kött och fisk och inget mer med detta.

Sen om man ska vara lite rolig så äter faktiskt vegetariskt fast vi har kött till.

Varför jag säger så är för vegetarianer säger vegetarisk mat är så god, ja det kan den vara men lägger man till kött blir den än godare.

Hitta ETT sätt att massdöda djur utan att de lider. Det finns inget skonsamt sätt att döda. Det innebär alltid ett lidande, även om det inte är fysiskt.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-09 21:33:26 följande:
    Jo, du vill intala dig detta.
    Massdöda låter som man radar upp 50 djur.
    Försök att döda djur nog till ca 6 miljarder (ungefärlig uppskattning av hur många i världen som äter kött) och döda dem ett och ett. Seriöst, lycka till med att hitta ett sätt att lösa det problemet.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-12 12:36:39 följande:
    Du försöker dramatisera själv slaktprocessen genom att säga massdöda.

Vi alla vet att det är många djur som slaktas.

Ser noll problem med detta i sak, däremot ska man se till man att man följer regler som är satta.

Då känner jag mig trygg att detta sköts till största delen.

Och för ta de som inte sköter sig har man kontroller för.

Jag dramatiserar inte, jag lägger bara fram sanningen. De tar inte in djuren ett och ett samt städar mellan varje djur. De ser sina nära dö. Det är sanning, igen dramatisering. Jag förstår att man gärna vill ha skygglappar på, men man ska inte säga att det som finns bakom dem inte finns.
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-12 16:40:57 följande:
    Är väl insatt i hur man slaktar djur.

Du dramatiserar det för skapa en "poäng", tyvärr så går jag inte på detta.

Men den som har mindre koll, kan nog låta sig övertygas av dig.

Du har nog ingen vidare koll om du seriöst tror att djuren dödad ett och ett med en rejäl städning mellan varje så att alla spår/lukter av död försvinner och att de dessutom dödas på ett humant sätt. Det fungerar helt enkelt inte så, det vet även jag (som också är insatt).
  • Biffus
    Guldrosen skrev 2013-01-13 12:59:17 följande:
    Jag har varit på ett slakteri och sett hur de gör där. De tog in ett djur i taget. De dödade och slaktade inte djuren i samma utrymme. I första slussen gjodes djuret medvetslöst. I nästa sluss tömdes djuret på blod sedan åkte djuret vidare till nästa sluss osv. Alltså kunde inte nästa djur lukta sig till död och blod.

Den största delen av befolkningen kommer alltid att äta kött. Så jag tycker hellre att vi ska kämpa för att slakten ska bli så human som möjligt, eller hur?

Att lägga krut på att omvända hela världen till att bli veganer eller vegetarianer är nog dödsdömt.

Jag har aldrig sagt att hela världen kommer att bli veganer. Om så EN människa blir det, gör det enorm skillnad. Människor ändrar sig oftast inte till det som de aldrig hört talas om, vilket gör det extremt svårt att få ens en endaste människa att bli vegan om man inte får prata om det. Varför är det tabu att tala om ett liv med misskund?
  • Biffus
    gravade laxen skrev 2013-01-14 16:43:13 följande:
    Du är inte det minsta insatt, du bara inbillar dig detta.

Som sagt vad jag går inte på detta och hoppas att inte andra gör det heller.

Är djur hanteringen perfekt på alla ställen?

Nä, det är den inte, och det är här kontroller kommer in.

Men är man en halleluja vegetarian, så kan man inte förvänta sig nått annat än vad du försöker med.

Är det nu jag ska bryta ihop för att en person på internet (tydligen) vet mer om mig själv än vad jag gör?
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...