Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Ni som matar era barn med kött...

Har ni som anser att slakt är djurplågeri någonsin närvarat vid slakt? Både i privat regi och på slakteri.
    Är ni insatta i när djuret bedövas eller när det verkligen dör?
    Är det djurplågeri även att avliva djur istället för att låta dem självdö?
    Eller menar ni att det är djurplågeri bara för att man gör det för matens skull?

I Sverige är halalslakt förbjudet och det är enligt mig djurplågeri. Att skära upp djuret och tömma det på blod innan man verkligen har dödat det är och kommer alltid att vara djurplågeri för mig.
    Så har vi aldrig slaktat djur!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

Jag personligen tycker snarare att det är dags att ifrågasätta folks dubbelmoral kring djurskyddet som vi idag har i Sverige.
    Frågar man folk så är de stolta över det svenska djurskyddet och alla regler och krav som finns kring det svenska lantbruket- ett av de högsta i världen.
    MEN sedan när folk är i butiken och ska handla så är det i 98% av fallen plånboken som styr och då är både djurskydd och miljötänket som bortblåst.
    Om man köper billig dansk fläskfilé (sämre djurskydd och längre transport) så får man pengar över till fredagsmysets chipspåse och läsk samt får råd att ta en fika efter shoppingen...
    Oxfilé som åkt båt ända ifrån Brasilien och hit, påverkar inte det miljön? Allt ris som odlas i Kina som tär på marken och sedan ska åka båt i 1 månad för att komma hit? Även ekologiskt ris har större miljöpåverkan än svenskodlad potatis som odlats konventionellt.
    Att sedan mycket ekologisk odling bidrar högre till övergödningen av våra sjöar och vattendrag är ju en annan diskussion, men varför pratar folk om en sak och handlar efter en annan?
    För att de inte står för sitt handlande?

I miljöaspekten vill jag även ha en diskussion kring den otroligt onödiga alkoholen, men det är sällan någon som vill diskutera det. All mark och alla råvaror som bara går åt för nöjes skull. Hur påverkar inte den odlingen miljön? Transporter? Förädling? Emballage? osv.
    Det går inte bara att diskutera enskilda bitar när det gäller miljön utan man måste se helheten.
    Man kan inte bara skylla all miljöförstöring på köttindustrin och tycka att vegetarianer påverkar mindre. Sojaodlingarna blir ju inte bättre bara för att det är enbart människor som äter och inte djur...

Är du vegetarian och äter svenskodlade rotfrukter så okej då, då är du ett steg på rätt väg. Men resten då?
    Avstår du alkohol, bilåkning, utlandssemester, onödig lyxkonsumtion, köper ekologiska kläder tillverkade i Sverige, källsorterar, hållbar el och uppvärmning av bostaden osv?

• Mandel
    Förväntanstid skrev 2012-08-24 10:00:16 följande:
    Haha det är ambitiöst av dig att tro att du kan starta en tråd om kostvanor som inte motsvarar majoritetens här på fl utan att folk sitter hemma och hatar dig intensivt på distans :) iof kanske du inte trodde det. Jag äter fisk, ägg och mjölkprodukter men har inte ätit annat kött på många år, det passar mig bra. Mitt barn kommer att äta det som äts hemma och sen får vi se hur det blir senare med mat hos andra. Vi kommer inte att göra det valet utan det visar sig självt. Kommer endast be att det inte lassas på för stora portioner av kött så magen kraschar på stackaren (om h*n VILL ha förståss.) tror det är bäst att ha en så avslappnad attityd som möjligt och låta barnet fundera själv, skulle självfallet önska att folk lät bli att äta djur men jag kan bara styra vad jag själv väljer att göra. Detsamma tycker jag borde gälla köttisar som bara MÅSTE "tycka synd om" andras ungar.... jösses... det handlar knappast om någon genuin omsorg över den andres barn, som dessutom många ggr äter bättre än de flesta köttdietares barn.
    Fast varför förringar du fiskens lidande under tiden som den kvävs till döds?
    Plågas inte den mer än ett djur som dör i samma ögonblick som slaktmasken/kulan eller vad som nu träffar hjärnan på rätt ställe?
    Köttdjuret dör på någon sekund medans fisken ligger och kippar efter "andan" i väldigt många sekunder innan den till slut dör...

Är det skillnad på djur med päls och fjäll? Är det hjärnans storlek som är det avgörande? Eller hjärnans storlek i förhållande till kroppen?
    Vad är det avgörande för vad som är djurplågeri eller inte? Vilka djur är det okej att plåga till döds så som man gör med fiskar?

Eller menar du att du enbart äter egenfångad fisk som du i samma ögonblick den når vatten ytan så knäcker du nacken på den? Fast det är ju samma som att skjuta ett djur i så fall...

• Mandel
    Förväntanstid skrev 2012-08-24 10:25:10 följande:

Jag förringar inget och är på intet vis perfekt (coolt att du ens överväger att tro det ). Jag gör det som känns rätt för mig, önskar att jag gjorde det bättre, för jag tycker absolut synd om fisk som plågas, men jag är (ännu) för lat för att gå längre, anser att det är bättre att bry sig något än inte alls. Finns det någon människa som är perfekt på alla sätt? Jobbar inte de flesta på att va "bra" människor efter egen förmåga och eget tycke? Ditt inlägg förvirrade mig en aning därav frågorna.
    Jag har lite svårt att köpa motiveringen att man inte äter kött för att det är djurplågeri, men att äta fisk är okej enligt väldigt många.
    Undrar bara hur man resonerar kring det.
  • Mandel
    Naniismamma skrev 2012-08-24 10:52:02 följande:
    men tänk då på dom stackars grönsakerna, vad dom får lida , blir besprutade plockade hackade och tuggna, tillslut hamnar dom stackarna i magsyra, är inte det orättvist mot dom då? dom lever ju dom med.
    Glöm inte heller att mycket inom den ekologiska odlingen kräver animaliska produkter så som benmjöl för att kunna växa sig frodiga. Så alltså är veganer förtäckta köttätare på samma vis som köttätare är förtäckta veganer som äter gräs - bara att det har förädlats i en komage först
  • Mandel
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-24 10:58:40 följande:
    Eller tänk på alla de djur som faktiskt får sätta livet till för att vi ska kunna bruka jorden. Varför tänker ingen på dom, är dom för små?
    Exakt!

Alla åkersorkar som kom fram när jag kultiverade i onsdags samt alla maskar som fick sätta livet till när jorden vändes upp och måsarna och småfåglarna kom och åt upp den.
    Haren hann undan...
    Fast nu ska vi ju inte odla foder där utan potatis så då är det kanske okej att små djur får sätta livet till för det ska odlas vegetariskt?
  • Mandel
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-24 11:15:36 följande:
    Vad menar du skulle hända?

Genmodifierad gröda skulle nog med lätthet kunna försörja lika stor andel av befolkningen som nu har tillräckligt (eller ett överflöd) av mat, förmodligen mer än så.
    Jag tänker nog mer på arbetstillfällen och hur många människor kan istället för de djur de har hållit sig med leva på det marken kan ge dem?
    Vi måste börja transportera mer frukt och grönt till ex Grönland, norra Kanada, norra Ryssland, Afrika osv.
    Länder och områden där man pga klimatet ätit djur.
    Hur påverkar det klimatet?
    Och jag syftar nu på tillgången till vilt kött för dessa grupper, inte farmar.

I Sverige kan vi föda upp djur på det marken ger oss här. Det behövs inte en massa sojaprotein utan hö, halm, gräs,havrekross osv. duger gott som foder.
    Vad kan vi odla i Sverige som täcker upp vårt behov av protein? Klarar vi oss på de rotfrukter och den spannmål som vi klarar av att odla här eller behöver vi börja importera mer grönsaker m.m för att täcka upp?

• Mandel
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-08-24 11:52:34 följande:
    Arbetstillfällen är nog ganska stabilt där, det krävs jobb för att förädla grödor också. Det är till och med möjligt att det behövs mer arbetskraft, jag vet faktiskt inte.

De människor som lever på uteslutande vilt kött är en ganska liten minoritet vars behov inte borde vara särskilt svåra att tillgodose utan alltför stor påverkan på miljön. För vi måste också ta hänsyn till de transporter av djurprodukter som sker idag, exempelvis kött från Nya Zeeland till Europa.

Vi skulle kunna odla exempelvis soja här i Sverige också, om vi var tvungna. Särskilt genmodifierade varianter.  Mig veterligen importeras dessutom en hel del foder till Sverige också, trots att vi skulle kunna använda våra egna resurser för det. Den påverkan på miljön skulle försvinna.
    I dagsläget importeras det soja för att det är så högt proteininnehåll och ger då högre avkastning bland mjölkdjur eftersom hög avkastning måste till för att få lönsamhet nu för tiden med alla regler och krav som fördyrar.
    Ren köttproduktion klarar sig dock utmärkt på svenskodlat foder.

När det gäller långa transporter och dess miljöpåverkan så är jag för att man får till någon form av tull alternativt straffbeskattning på varor som finns i landet, men som köps in billigare utomlands. Gäller allt ifrån mat till lyxkonsumtion. Och man ska då även ta med miljöpåverkan genom hela processen i avgiften. Även den inhemska varan ska beskattas efter miljöpåverkan.

Någonstans är det ju helt galet att det ska vara billigare att frakta varor halva jorden runt istället för att handla lokalproducerat.
  • Mandel

Hur ställer sig veganer till husdjur typ hundar, katter, kaniner, undulater osv.?
    Använder veganer råttfällor och fångar skadedjur i eller är det okej att de äter sönder deras saker?

• Mandel
    Ung kvinna skrev 2012-08-25 03:01:58 följande:
    Jag har bara läst TS och jag har brottats med samma dilemma. Jag tycker inte att det är morlalist försvarbart att äta kött men måste äta kött nån gång i veckan för att inte få järnbrist. Och nej, järntabletter fungerar inte.

Jag åt inte kött på ett år och kände mig svimmfärdig dagligen, hade koncentrationssvårigheter, tappade massa hår och var väldigt blek. När jag började äta kött igen normaliserades mina värden. 

Jag vill respektera alla levande varelser och skulle egentligen vilja kunna välja bort kött men nu när jag inte kan det så köper jag endast kravmärkt kött och hoppas att bönderna med kravlicens inte fuskar! 
    Jag har läst "Vegomyten" och känner lite som du. Författaren av den boken har haft liknande problem som du haft under sina många års försök att vara vegan.
  • Mandel
    Border skrev 2012-08-25 08:56:30 följande:
    Jag äter kött för att: Jag tycker att det är himlans gott. Jag har testat att vara vegetarian i två veckor för ett antal år sen, och det funkade inte. Vegetariska varianter smakar inte gott. Dessutom har jag aldrig mått sämre fysiskt som då. Det var inte värt det. Jag älskar kött.

Jag har lite samma problem här. Jag själv har väldigt svårt för böner och linser. Både smak och konsistens. Har flertalet gånger försökt göra olika vegetariska rätter, men när övriga familjemedlemmar bara petar i maten så är det inte så roligt. Blir lite trist att äta broccoligratäng eller broccolipuré varje dag...
    På restauranger har jag ibland beställt vegetariska rätter och jag tycker inte alltid om dem heller.
    Äldsta sonen äter inte ens grönsaker så hur skulle han överleva om vi tog bort allt animaliskt? Både mejeri och kött?

Personligen vet jag inte om det är bättre att plåga/kväva fiskar och äta mejeriprodukter och ägg än vad det är att äta kött.
    Det går att välja bra varor om man är beredd att betala lite extra för att djuren ska ha det bra och det är jag beredd att göra och gör redan!
  • Mandel
    sirisdotter skrev 2012-08-25 10:04:07 följande:
    Tror du att veganer föredrar fisk,   mejeriprodukter och ägg?
    Nej verkligen inte, MEN väldigt många vegetarianer gör det.
  • Mandel
    sirisdotter skrev 2012-08-25 11:30:27 följande:
    Veganer brukar väl vara väldigt medvetna och undviker gelatin,   rött färgämne av någon sorts löss   (läderskor,  siden   etc).
    Håller nog med där. Veganer brukar i regel vara mer medvetna än vegetarianer.
  • Mandel
    C Boom skrev 2012-08-23 22:09:04 följande:
    Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.
    Jag själv blir hellre avlivad/dödad/mördad på studs än långsamt plågad genom tortyr.
  • Mandel
    Sven Markus skrev 2012-09-04 21:09:20 följande:
    Jag tycker att det är helt okey att bli vegetarian av de skälen. Se bara till att få i dig rätt näring. Det är viktigt.. Men själv äter jag kött och har inga problem med det. Däremot så tycker jag att LCHF sekten är ganska stollig. De är ju totala motsatsen till vegetarianer.
    Intressant att du läst på ordentligt om LCHF när du nu gör ett sådant här uttalande.

Jag äter LCHF och äter mindre kött och mer grönsaker än de flesta tallriksmodellsätare jag stött på. Fast jag som äter LCHF sedan 1½år tillbaka och som läst massor av böcker i ämnen kring kost och hälsa kan ju så klart vara helt ute och cykla.
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...