Jon the papa skrev 2012-09-06 18:08:49 följande:
Nej människan behöver inte kolhydrater, kroppen fixar kolhydrater som behövs helt själv utav fett och protein. Man behöver inte överkonsumera mat för att bli fet. Så jo kort fattat så är folk feta idag enbart pågrund utav en allt förstor mängd kolhydrater. Så du menar att animaliskt fett är fel ? Då är du illa påläst och ute och svävar. Finns inte ett endaste bevis för att det skulle vara dåligt, tvärt om.
Och vet du hur mycket nötter/bär och rötter man måste samla på sig innan man kommer upp i vad en tallrik pasta innehåller Och arbetet som krävs för detta? Människan är skapt för att äta kött och animaliskt fett och klarar av att äta nötter bär och grönsaker. Mjöl, frön, och liknande är fåglar och dylikt anpassade för och det skall vi inte äta överhuvetaget. Hade vi haft grönt som huvudsaklig föda så hade vi haft ett helt annat matsmältningssystem för detta och gärna en till mage för att kunna suga ut verkligen all näring från detta.
Vi skulle enbart kunna överleva mycket gott på att bara äta kött och fettet till detta. Grönsakerna är komplementet för lite vitaminer och mineraler.
Så jo du har fel. kolhydrater gör att kroppen lagras till fett i levern. Och du blir hungrig för att du lurar kroppen att kroppen inte alls är mätt. Folk som inte blir feta av kolhydrater i den mängd gemeneman äter idag gömmer fett runt organen och man blir sjuk på insidan istället.
Enda skillnaden på nu och 20(snackar bara om sverige nu då det tog fart ordentligt under denna tiden) år sedan är att folk äter en skyhelvetes massa mera kolhydrater och är rädda för fett.
Du kan "Tycka" något annat, det struntar jag i. Det är så här det är. All ny forskning pekar på det, den forskning som säger emot detta visar sig varenda gång vara illa utförd.
Fan min mormor kan tom säga samma sak.
Socker gör dig fet.
Socker + fett gör dig jävligt fet.
Fett + protein gör att kroppen funkar som den ska och får överviktiga att gå ner i vilkt (och man stannar i vikt vid det som för kroppen är dess avsedda idealvikt)
Lchf är modernare med ost och grejer för folk som klarar mejeriprodukter.
Ketogen kost är vi skapade för och gjorde människan till det den är idag.
Handlar inte om kalori in kalori ut, en kalori är inte bara en kalori.
Handlar inte om att äta mindre springa mer.
Det handlar om påtok helt absurt galet för högt intag av kolhydrater.
Vet du vilket slit det var för att få ihop protein i form av djur förr? Att vi skulle ha levt bara på det är helt absurt, människan hade svultit ihjäl för länge sedan. Vi behöver en allsidig kost, ALL forskning visar just det!
Jag har provat att leva på bara vegetariskt och mådde skrutt, jag har även provat på LCHF och uteslöt allt med mjöl och snabba kolhydrater, jag mådde piss av det också. När jag äter kött OCH grönsaker samt en mindre mängd kolhydrater mår jag som bäst. Är jag ett medicinskt under? Nej jag tror knappast det. Människan har ett matsmältningssystem anpassat för en allsidig kost, liksom våra tänder är anpassade för att äta både kött och grönsaker av alla slag. När man har hittat människor i utgrävningar och kollat på innehåll i buken har man funnit frön och nötter, vad som kan ha varit föregångare till potatis eller dyl OCH nu och då kött.