• Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Orpat

Nej, inte om hon inte går på fritids som man måste betala för. 2 % av inkomsten.

• Duckan

Men hur långa dagar går hon då? Trodde det var självklart att alla fick lunch. Är det så när hon börjar första klass också?

• läkarstudent

Men vad konstigt. Mellan vilka tider är skolan? Här börjar de 8.30 och slutar 14, lunch äter de vid 11.30.

• sallybuse

Detta verkar ju helt sjukt.Så kan´man ju inte göra.Man kan ju undra var du bor??   Du har inte missuppfattat de.

• DesJoh

Är det en privat skola?

I kommunala skolor får ALLA äta lunch i matsalen oavsett om de går på fritids eller ej!!

Vad är det för jävla påhitt att ETT barn INTE får äta i matsalen? Matsalen har INGET med fritids att göra, iaf inte när det gäller skollunch för det INGÅR i skatten vi betalar.   

• Duckan

Måste ha väldigt korta dagar där ni bor? Har aldrig hört talas om nån som inte får lunch i skolan.

• Orpat

Nej, jag har inte missuppfattat det.Fick det bekräftet igår av rektorn. Hon börjar 8.10-11.15, dår går dom andra barnen och äter.

• Orpat

Nej, det är ingen privat skola utan en kommunal.

Jag tycker bara att det är ju inga pengar att spara på eftersom det är så få barn som inte går på fritids. 

• DesJoh
    Orpat skrev 2012-08-23 14:59:38 följande:
    Nej, jag har inte missuppfattat det.Fick det bekräftet igår av rektorn. Hon börjar 8.10-11.15, dår går dom andra barnen och äter.

Oj, vilka korta dagar............min fråga återstår - är det privat skola?

Mina barn går i kommunal skola........när de gick på lekis (JA, jag är gammaldags och säger lekisTungan ute) så gick de 8.10 - 13.00 måndag t.o.m torsdag. Lunch åt de vid 11.15.

Har hört av andra som har barn i kommunala skolor att deras barn har typ samma tider på lekis.    
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.