Inlägg från: KimPossible |Visa alla inlägg
  • KimPossible

Är det OK med flextid för barnen i skolan?

Jag tycker det låter bra, men jag är nästan mer inne på Lenas linje här ovan. Och så kanske att dra det ytterligare ett varv längre.

T ex att man har två femteklasser, den ena börjar 08.00 och den andra kanske 09.45 (eller tom 10.00), och att barn/föräldrar får ansöka om vilken klass som passar bäst innan terminsstarten.

Visst, det blir lite mer meckande med scheman, vissa lärare kanske får ha lektioner i något till ämne, men över lag tror jag det skulle gynna alla.

Alla lever inte lika i dagens samhälle, alla går inte längre upp kl 04 och mjölkar kor eller stampar iväg till kolgruvan, utan familjer och deras levnadssätt ser olika ut. Liksom alla människor har olika dygnsrytm. Anpassas samhället i övrigt till detta, så borde självklart även skolan anpassas.

"Argumentet" om att vissa inte skulle kunna utnyttja det är ju bara totalt uppåt väggarna. Vad spelar det för roll? Det finns mycket man aldrig varken vill eller har möjlighet att utnyttja, men som ändå har ett behov av att finnas för andra människor. 

• KimPossible
    kickan89 skrev 2012-08-22 18:19:24 följande:
    Jag tycker det låter bra, hade varit underbart att ha det så när man själv gick i skolan! Jag var morgontrött och kunde aldrig fokusera på första lektionen kl 8.
    KimPossibles förslag är jag lite tveksam till, mellanstadiet är ju en ganska känslig tid gällande kompisar och sådant och många hade nog valt den klass som flest kompisar valde och därmed inte fått någon förbättring gällande tiderna. Visst, det är ett val man själv får göra och leva med men personligen hade jag föredragit flextid.
    Iofs, men jag inbillar mig att man ändå resonerar och diskuterar inom familjen vad som passar bäst både för barnet och familjen som helhet.

Nu tog jag bara femteklassare som just ett exempel, eftersom det var det som skrevs i Ts, men jag tror det skulle funka även i andra klasser även om det stundvis kanske blir lite diskussioner om "jamen hon går ju i DEN klassen, då vill jag..." osv.

Men flextid, absolut.  
Svar på tråden Är det OK med flextid för barnen i skolan?