• Tvåbarnsmamman81

Är det OK med flextid för barnen i skolan?

Med flextid innebär exempelvis att eleverna i en årskurs 5 en dag i veckan kan välja att börja skoldagen klockan 08.00 eller klockan 08.40. De som börjar klockan 08.00 slutar dagen klockan 14.20 medan de barnen som börjar klockan 08.40 slutar klockan 15.00.

Detta ska genomföras på prov denna termin på en skola i vår kommun. Jag själv är mycket positiv till detta men det har mött motstånd hos flera föräldrar vars elever går i en av dessa klasser. Eftersom några åker skolbuss så kommer det finnas elever som inte har möjlighet att använda sig av flexmöjligheten.

Hur ser ni på detta? Måste ALLT alltid vara helt lika för alla elever? Eller kan detta vara ett sätt att lära sig att verkligheten är att det inte alltid går att göra lika för alla? Exempelvis finns det vuxna som inte har möjlighet att utnyttja flextid på jobbet då det inte passar med ex. busstider eller lämna/hämta på förskolan.

Utbildningen blir lik, lektionen på morgonen blir den samma som lektionen på eftermiddagen.   

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det OK med flextid för barnen i skolan?
  • En blå giraff

Spontant låter det bra tycker jag. En del kanske är mer morgontrötta och mår bättre av att skjuta fram skoldagen lite. Huvudsaken de får samma undervisning.

• Khaleesi

Ja, som förälder är jag OK med det, men hur funkar det för lärarna som får mer lektionstid?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Lena

Jag tycker det vore bättre om olika klasser började olika tider istället

• tahira

Nej, allting måste inte vara helt rättvist, för guds skull. Och vaddå "inte kan utnyttja den"? Kommer de någon gång mellan 08.00 och 08.40 så utnyttjar de ju den? Hade de ändrat tiderna till tider då det inte GÅR att ta skolbussen, DÅ hade man kunnat gnälla.

Vi hade flextid på mellanstadiet, och det fungerade hur bra som helst. Vissa blev skjutsade av föräldrar som skulle in till jobbet en viss tid, andra åkte skolbuss, vissa åkte kommunalt etc. Det var inte alla elever som själva kunde bestämma när de skulle komma, men det var inte heller någon familj som inte klarade av att komma någon gång under flextiden. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • KimPossible

Jag tycker det låter bra, men jag är nästan mer inne på Lenas linje här ovan. Och så kanske att dra det ytterligare ett varv längre.

T ex att man har två femteklasser, den ena börjar 08.00 och den andra kanske 09.45 (eller tom 10.00), och att barn/föräldrar får ansöka om vilken klass som passar bäst innan terminsstarten.

Visst, det blir lite mer meckande med scheman, vissa lärare kanske får ha lektioner i något till ämne, men över lag tror jag det skulle gynna alla.

Alla lever inte lika i dagens samhälle, alla går inte längre upp kl 04 och mjölkar kor eller stampar iväg till kolgruvan, utan familjer och deras levnadssätt ser olika ut. Liksom alla människor har olika dygnsrytm. Anpassas samhället i övrigt till detta, så borde självklart även skolan anpassas.

"Argumentet" om att vissa inte skulle kunna utnyttja det är ju bara totalt uppåt väggarna. Vad spelar det för roll? Det finns mycket man aldrig varken vill eller har möjlighet att utnyttja, men som ändå har ett behov av att finnas för andra människor. 

• Lufsan

Ja, allt måste vara lika för alla elever på skolan. Så om denna möjlighet inte finns så är detta inte en bra idé. 

En dag i sänder.
  • kickan89

Jag tycker det låter bra, hade varit underbart att ha det så när man själv gick i skolan! Jag var morgontrött och kunde aldrig fokusera på första lektionen kl 8.
    KimPossibles förslag är jag lite tveksam till, mellanstadiet är ju en ganska känslig tid gällande kompisar och sådant och många hade nog valt den klass som flest kompisar valde och därmed inte fått någon förbättring gällande tiderna. Visst, det är ett val man själv får göra och leva med men personligen hade jag föredragit flextid.

• kickan89

Och jag tycker inte att det är skolans ansvar att se till att alla barn kan utnyttja flextiden, det ligger isf på föräldrarna.

• Lena
    kickan89 skrev 2012-08-22 18:19:24 följande:
    Jag tycker det låter bra, hade varit underbart att ha det så när man själv gick i skolan! Jag var morgontrött och kunde aldrig fokusera på första lektionen kl 8.
    KimPossibles förslag är jag lite tveksam till, mellanstadiet är ju en ganska känslig tid gällande kompisar och sådant och många hade nog valt den klass som flest kompisar valde och därmed inte fått någon förbättring gällande tiderna. Visst, det är ett val man själv får göra och leva med men personligen hade jag föredragit flextid.
    Jag tycker valet ska vara direkt från förskoleklass precis som man väljer skola
  • krompa

Vi hade det så under lågstadiet för att kunna ha halvklass 2 dagar/vecka. Bussbarnen började tidigare och slutade tidigare medan vi som gick fick sovmorgon och 2 lugna eftermiddagar varje vecka..

• KimPossible
    kickan89 skrev 2012-08-22 18:19:24 följande:
    Iofs, men jag inbillar mig att man ändå resonerar och diskuterar inom familjen vad som passar bäst både för barnet och familjen som helhet.

Nu tog jag bara femteklassare som just ett exempel, eftersom det var det som skrevs i Ts, men jag tror det skulle funka även i andra klasser även om det stundvis kanske blir lite diskussioner om "jamen hon går ju i DEN klassen, då vill jag..." osv.

Men flextid, absolut.  
  • kickan89

Lena, om valet ska göras redan till förskoleklassen blir ju "problemet" att många blir mer morgontrötta när de är lite äldre. Jag vaknade själv tidigt som liten men vid 9-10 år blev jag plötsligt vääääldigt morgontrött. Det är nog vanligt att den där morgontröttheten dyker upp först när man börjar närma sig tonåren och då kan det vara mycket värt att få börja lite senare :)

• Lena
    kickan89 skrev 2012-08-22 19:17:58 följande:
    Lena, om valet ska göras redan till förskoleklassen blir ju "problemet" att många blir mer morgontrötta när de är lite äldre. Jag vaknade själv tidigt som liten men vid 9-10 år blev jag plötsligt vääääldigt morgontrött. Det är nog vanligt att den där morgontröttheten dyker upp först när man börjar närma sig tonåren och då kan det vara mycket värt att få börja lite senare :)
    Jovisst men sen får man välja om om det passar bättre med något annat, kanske vart tredje år
  • Äppelpaj80

Ja det är väl ok undrar bara om detta inte innebär mer jinb för lärarna? Men de är väl antagligen ok med detta eftersom det gått igenom?

• Iryelle

Det är väl jättebra, då blir klassen lite mindre under en period varje dag och lärarna kan få mer tid med alla elever. Jag hade så i ettan men då var vi indelade i två grupper så det var inte flex på det viset. Om man inte kan "utnyttja" valmöjligheten så kan man ju vara glad för att gruppen tidvis kommer vara mindre och att det kommer gynna även deras barn!

• Tvåbarnsmamman81

Många bra argument tycker jag Iryelle du har verkligen rätt i att det gynnar alla även om man inte lyckas få sluta tidigare den dagen.

Här får eleverna möjlighet med flextid en dag i veckan. Jag tycker att förutom att det blir mindre klass under en lektion så har eleverna möjlighet att påverka sin skoldag mer än annars genom flextiden. Får ett visst ansvar Det står det ju även om i lgr11 att de ska ha!

Lärarna tycker att detta är helt OK.

• annca

Ser mer praktiska undervisningsproblem med detta. Hur i helsicke ska schemana kunna läggas om ungarna droppar in lite hur som? Vissa ämnen som idrott, slöjd, hemkunskap är ju lite speciella, och dessa måste ju passas in, inte bara för en klass, utan för alla klasser som behöver utnyttja lärare och lokaler.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Tvåbarnsmamman81
    annca skrev 2012-08-24 09:36:30 följande:
    Ser mer praktiska undervisningsproblem med detta. Hur i helsicke ska schemana kunna läggas om ungarna droppar in lite hur som? Vissa ämnen som idrott, slöjd, hemkunskap är ju lite speciella, och dessa måste ju passas in, inte bara för en klass, utan för alla klasser som behöver utnyttja lärare och lokaler.

Här handlar det om en dag i veckan och man kommer antingen klockan 08.00 eller 08.40. Det är en lektion man avgör om man går på morgonen eller eftermiddagen
  • Eva Lilli

Mina barns skola har något liknande flex sedan många år. Både eleverna och vi föräldrar är oerhört positiva då mycket av läx- och fördjupningsarbeten kan göras på skolan med stöd av kamrater och lärare. Hur många pass eleverna ska göra varierar beroende på ålder. Båda mina tonåringar gör dock fler än de ska för att bli klara med skolarbetet i skolan. 
    Har de varit sjuka eller i behöver extra stöd är det lätt att hitta tid med lärare i det ämne det gäller. Så otroligt skönt att slippa tjafs om läxor och sitta kvällarna igenom med traggliga läxor :) 
    Dock är jag förvånad över att de allra flesta tonåringarna verkar välja att börja 8:00 trots att de kan komma 9:20. Så när mina barn vill ha mer eller mindre enskild undervisning med någon lärare väljer de eftermiddagspass mellan ca 15 -16 (lite olika för de olika dagarna.)

• Tvåbarnsmamman81
    Eva Lilli skrev 2012-09-01 22:28:21 följande:
    Mina barns skola har något liknande flex sedan många år. Både eleverna och vi föräldrar är oerhört positiva då mycket av läx- och fördjupningsarbeten kan göras på skolan med stöd av kamrater och lärare. Hur många pass eleverna ska göra varierar beroende på ålder. Båda mina tonåringar gör dock fler än de ska för att bli klara med skolarbetet i skolan. 
    Har de varit sjuka eller i behöver extra stöd är det lätt att hitta tid med lärare i det ämne det gäller. Så otroligt skönt att slippa tjafs om läxor och sitta kvällarna igenom med traggliga läxor :) 
    Dock är jag förvånad över att de allra flesta tonåringarna verkar välja att börja 8:00 trots att de kan komma 9:20. Så när mina barn vill ha mer eller mindre enskild undervisning med någon lärare väljer de eftermiddagspass mellan ca 15 -16 (lite olika för de olika dagarna.)

Jag tror också faktiskt att sluta tidigare lockar mer än börja senare - när de själva får välja Och då inbillar jag mig att man kanske känner mer ansvarstagande att sköta första lektionen eftersom man valt att gå dit till den tiden. En tanke bara- inget jag vet om det stämmer!
Svar på tråden Är det OK med flextid för barnen i skolan?