Få bort gravidmagen
Afasi skrev 2012-08-22 08:54:25 följande:
Som jag skrev så hittar jag inte magmusklerna när jag gör plankan. Alltså gör den ingen skillnad för tillfället.
Då kan du börja med tuplermetoden. Jag tror att plankan är för avancerad för de allra flesta efter en förlossning, man måste börja med rätt övningar annars blir det bara fel. Tuplermetoden bygger på att du suger in magen samtidigt som du andas ut.
DÅ hittar du musklerna, du känner att de spänns när du drar in magen samtidigt som du tömmer lungorna på luft. Denna "andningsövning" kan göras i en uppsjö av olika situationer. En del satsar på att göra hundratals sådana andningar per dag, när man sitter i bilen, när man går, när man står och diskar eller vad som helst. Precis som knipövningar alltså. En del gör det till träningspass och använder olika ställningar och övningar där man gör denna andning och så småningom lär sig att hålla magmusklerna spända medan man fortsätter andas och medan man håller en viss position. Tex ståendes på alla fyra.
Du kan googla på tuplermetoden så får du upp massor om detta
Så småningom kommer det fungera bättre att göra plankan om du gjort detta först!