Gravt hjärtfel på vår lilla älskade bebis
Lider med er och är så fruktansvärt ledsen för alla er som drabbats av samma sak.. Livet är verkligen inte rättvist! Känner tyvärr väl igen smärtan och sorgen ni utsätts för nu. Vi väntade vårt första barn och den 4 juni i år på vårt RUL hände samma sak. Min sambo skulle äntligen få se det lilla knytet för första gången. Men där i den stunden vändes världen upp och ner. Bebisen var såpass allvarligt sjuk att vi "valde" att avbruta graviditeten. De dagarna mellan ultraljudet och förlossningen samt tiden därefter är de värsta i mitt liv. Den 11 juni föddes vår dotter i vecka 21. Upplevelsen av att genomgå detta helvete och sen få åka hem från förlossningen utan vårt efterlängtade barn går ej att beskriva. De första två veckorna efteråt ville jag bara stänga in mig och inte gå utanför dörren. Tanken på att träffa på någon granne, kund eller kollega som inte visste vad som hänt var outhärdlig. Jag ville att alla skulle veta, men orkade inte berätta det själv. Det är så många tankar som snurrar.. Kroppen är inställd på att vara gravid och längtan efter barnet är så sjukt stark. Man har sett fram emot mammaledigheten och längtat efter att bli en liten familj. Nu så här två månader efter tror jag att jag är lite rädd för att försöka igen. Jag intalar mig att vi har det bra som det är och att vi kanske är för gamla (fyller 39 båda två i november). Men innerst inne vet jag att jag skulle ångra mig i framtiden om vi inte ger det en chans till.
Men i allt elände måste jag ändå säga att personalen på Östra varit fantastisk. Läkaren som var med vid ultraljudet och framförallt Karin, sköterskan som tog hand om oss i den värsta delen av processen var helt underbar. Vi har också fått möjlighet att prata med en kurator som hjälp oss att ventilera våra tankar och känslor. Många varma kramar till er alla!