• gusta

POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning

Hej

Fick mitt andra barn för 4 dagar sedan och under förlossningen drabbades jag av total sfinkterruptur grad 3. Inte så kul, tiden efter förlossnigen blir ju inte riktigt som man tänkt sig...

Det finns ju sååå många skräckhistorier kring det här med sfinkterrupturer, men jag söker dig som kan ge mig lite positiva erfarenheter och ge mig hopp om att allt kommer att  bli bra och att jag blir återställd.

Jag är i vanliga fall en människa som tycker om att röra på mig i guppträningspass med hopp och fart och fläkt eller styrketräna lite tyngre pass och löpträna. Allt detta känns ju väldigt avlägset nu och man undrar om det någonsin kommer att vara möjligt att träna så igen utan att "läcka" ...  

Finns det någon som drabbats av samma sak och som har det bra idag utan komplikationer? i så fall, tips på upplägg kring träning och toabesök mottages tacksamt! Jag har förstått att det kan se väldigt olika ut i olika landsting vilken sorts hjälp man kan få.         

• Svar på tråden POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning
  • gusta

Gud vad glad jag blir när jag läser detta, det är så tårarna rinner just nu! Jag hoppas, hoppas att jag kommer bli helt återställd. I nuläget känns det väldigt avlägset, men era inlägg ger mig hopp!!

• gusta

När började ni knipa ungefär, om ni minns? Jag har blivit rekommenderad vila och INGA knip de första 6 veckorna, och sedan inga tunga lyft innan bäckenbotten är stark. Tycker 6 veckor låter som en evighet just nu.

• gusta

Finns fler helt återställda sfinkterrupturer därute? Ge mig lite hopp och pepp!

Är nu 8 dagar sedan min operation och jag har fortfarande så himla ont och tassar omkring som en långsam snigel här hemma.

Hur länge gör det så förbannat ont att gå på toa? Min sambo börjar jobba igen på måndag (om 6 dar) och jag fattar inte hur jag ska få ihop vardagen men bebisen och Lämna/hämta 3-åringen på dagis! 

• gusta

Tack för alla svar!
    Det är nu 3 1/2 vecka sedan min förlossning och jag känner iallafall att det går åt rätt håll. Jag har inte så ont längre och kan gå på toa utan att äta värktabletter och smörja med bedövningssalva innan. Jag har börjat knipa lite, nästan utan att tänka på det, det går automatiskt och är glad att jag verkar få kontakt med alla musklerna. Däremot känns underlivet väldigt stort och öppet, som att gå omkring med ett avlopp mellan benen!! Hoppas det drar ihop sig snart.
      Roligt att höra att det finns positiva slut på detta elände. När man väl börjar prata om det upptäcker man flera i sin närhet som varit med om samma sak. Jag har pratat med flera som fött vaginalt efetråt, det beror nog på hur skadan ser ut och har läkt,  men i vilket fall är det nog viktigt att man pratar igenom det med sin bm/förlossningspersonal innan så att de kan förebygga nya skador med ex ett klipp istället.

• gusta

Jo, det har du rätt i, men förhoppningsvis en mer kontrollerad sådan kanske?
     Jag blev klippt lite med mitt första barn för att lämna mer plats för barnet när det kom ut, för att inte spricka "hela vägen  rakt ner" så att säga. Hade jag fårr välja nu mellan ett klipp eller att spricka hela vägen som jag gjorde nu, hade inte valet varit så svårt.

Men självklart vill man väl komma igenom förlossningen så "hel" som möjligt.  

• gusta

Nåväl, jag har bara mina egna upplevelser att refera till. Du har säkert rätt.

Hur som helst så efterlyste jag positiva erfarenheter av sfinkterrupturer, samt lite träningstips. Vad man började träna osv, eftersom jag nu är sjuuukt sugen på att komma igång men ännu inte ens varit ute med barnvagnen.

Svar på tråden POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning