• gusta

POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning

Hej

Fick mitt andra barn för 4 dagar sedan och under förlossningen drabbades jag av total sfinkterruptur grad 3. Inte så kul, tiden efter förlossnigen blir ju inte riktigt som man tänkt sig...

Det finns ju sååå många skräckhistorier kring det här med sfinkterrupturer, men jag söker dig som kan ge mig lite positiva erfarenheter och ge mig hopp om att allt kommer att  bli bra och att jag blir återställd.

Jag är i vanliga fall en människa som tycker om att röra på mig i guppträningspass med hopp och fart och fläkt eller styrketräna lite tyngre pass och löpträna. Allt detta känns ju väldigt avlägset nu och man undrar om det någonsin kommer att vara möjligt att träna så igen utan att "läcka" ...  

Finns det någon som drabbats av samma sak och som har det bra idag utan komplikationer? i så fall, tips på upplägg kring träning och toabesök mottages tacksamt! Jag har förstått att det kan se väldigt olika ut i olika landsting vilken sorts hjälp man kan få.         

• Svar på tråden POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning
  • Emsann

Grattis till bebisen!
    Fick sfinkterruptur grad 3 och 4  2009 när jag fick mitt första barn, trodde väl aldrig jag skulle klara en joggingrunda igen. Men efter några månader började jag med lite gruppträningspass och nu några år senare finns inga spår efter rupturen. Kan träna precis som vanligt, förutom lite tyngskänsla vid alltför höga hopp. Kan tillägga att jag fick en son för 1 år sedan på nästan 5 kg med bara lite skavsår "där nere".  Visst det är kämpigt till en början men med regelbundna knip-övningar och sån där olja man fick dricka så kan det iaf bli helt bra  

• BängtRagnhild

Hej!
    Fick en total sfinkterruptur grad 4 med ca 4cm tarmslemmhinneruptur -09. Idag har jag inga besvär förutom att jag måste duscha efter jag har bajsat eftersom sfinktern har svårt att tömma färdigt.

Jag lever precis som jag gjorde innan förlossningen men det tog nästan ett år innan det var helt läkt! 

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Equus

Hej! Jag är ett exempel på att det inte alls behöver innebära några långsiktiga problem om man fått en sfinkterruptur ð??? Jag fick en grad 3 i samband med förlossningen av mitt äldsta barn i januari 2010. Läkte snabbt och var helt komplikationsfri efter 4-5 mån. Fick sedan ytterliggare en ruptur, fast grad 4, i samband med mitt andra barns födelse i november 2011. :P Kanske inte direkt ett drömscenario ;) men är helt komplikationsfri igen. :) allt känns som vanligt och jag kan träna, hoppa, skutta precis som jag vill

• Blivande förälder

Grattis till bebisen!
    Jag fick en sr grad 3 för 7 månader sedan. Jag trodde precis som du, att jag aldrig skulle kunna träna något mer..... Efter 4 månader började jag känna att det var bra, efter 5 mån kändes det som vanligt igen. Jag märker dock av den om jag är hård imagen ( försöker att undvika det), har sex eller tränar väldigt tungt på gymmet. Tänk på att knipa regelbundet och att äta bulkmedel....ex Movicol!!!
    Började träna lite lätt efter 6 veckor......

• gusta

Gud vad glad jag blir när jag läser detta, det är så tårarna rinner just nu! Jag hoppas, hoppas att jag kommer bli helt återställd. I nuläget känns det väldigt avlägset, men era inlägg ger mig hopp!!

• Sarus85

Jag fick också grad 3 och 4. Är helt återställd! Mitt tips är knip och knip lite till! När du kniper ökar blodcirkulationen och detta hjälper till att läka där nere!

Oroa dig inte. Njut av bebisen och lycka till!

• gusta

När började ni knipa ungefär, om ni minns? Jag har blivit rekommenderad vila och INGA knip de första 6 veckorna, och sedan inga tunga lyft innan bäckenbotten är stark. Tycker 6 veckor låter som en evighet just nu.

• Sarus85

2 veckor väntade jag! Så kanske började för tidigt men jag hade läst att det skulle skynda på läkningen!

• gusta

Finns fler helt återställda sfinkterrupturer därute? Ge mig lite hopp och pepp!

Är nu 8 dagar sedan min operation och jag har fortfarande så himla ont och tassar omkring som en långsam snigel här hemma.

Hur länge gör det så förbannat ont att gå på toa? Min sambo börjar jobba igen på måndag (om 6 dar) och jag fattar inte hur jag ska få ihop vardagen men bebisen och Lämna/hämta 3-åringen på dagis! 

Svar på tråden POSITIVA erfarenheter efter SFINKTERRUPTUR/ Sfinkterruptur och träning