Inlägg från: Dofilus |Visa alla inlägg
  • Dofilus

Homosexualitet vs Bibeln

Kagi: Ja men ska vi låta bli att följa svensk lag för att europadomstolen eventuellt skulle ha haft en annan åsikt? (nåt liknande fall har inte prövats där, hade väl varit bra om det hade gjort det om inte annat)

• Dofilus

apsis: Frågan var väl VAR i Bibeln det stod och inte VARFÖR? Eller? Så exemplet var väl extremt bra.

Men, visst så för att nån hindrar nån att predika så är det mänsklighetens fiende. Och vadå rädda hedningar? Hade de bett om att bli "räddade"?

"Då många av dom första kristna var just judar som konverterat till kristendom så kan man väl inte riktigt uppfatta texten som att judar som folkslag betraktat är männsklighetens fiender, utan bara dom som förföljde dom kristna." Varför ska det tolkas så? Enligt de bokstavstroende är det som står den exakta sanningen och med den logiken behöver det inte tolkas. Det står svart på vitt.

• Dofilus

apsis: Ja och de kristna har ju alltid använt fredliga metoder. Tror alla "hedningar" behandlades respektfullt. Eller varför inte nämna korstågen. De var väl snälla och fredliga. Bara lite mördande och så i Guds namn.

• Dofilus

fia sthlm: "I andra verser så förklaras det att inget folkslag är bättre än något annat, att tex en israelit inte är bättre än en jude eller nått liknande.." Ja inget konstigt med det eftersom Bibeln till stor del består av motsägelser.

?5 Mos 20:16 Men i städer som tillhör dessa folk och som Herren, din Gud, vill göra till din egendom får du inte skona en enda levande varelse. ? - Borde bland annat bryta mot ?Du skall icke dräpa? och ?Du skall inte stjäla?

Och

"en Israelit inte är bättre än en jude eller nått liknande.. " stämmer väl inte så bra med ?5 Mos 23:2 Ingen av blandad härkomst får upptas i Herrens församling; inte ens hans efterkommande i tionde led får upptas där.?. Inte nog med att vissa inte är lika mycket värda, Bibeln är emot rasblandning också.

"1 Kor 11:9 och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen." Också exempel på jämnställdhet?

Kan fortsätta hur länge som helst.

• Dofilus

fia sthlm:"Antar att du inte är bibelvetare så det är inte så lätt för dig att veta att dom gamla lagarna i GT inte gäller. Förutom vissa som det talas om i NT."
    *suck* Sa jag nåt om vad som gäller eller ej? Jag sa att den är motsägelsefull. Men visst om du kan visa att det jag refererade INTE står i Bibeln så är jag intresserad att lyssna.

Alla dina övriga exempel om att jag även ska läsa längre fram understödjer ju bara det jag säger angående att Bibeln är motsägelsefull stämmer.

En hint, när du försöker bevisa att jag har fel genom att referera till bibelcitat som motsäger de jag hänvisar till så blir det kontraproduktivt. Iofs, det tackar jag för, inte alltid en "åsiktsmotståndare" hjälper till med att ge stöd åt ens argument

• Dofilus

MrsL: Precis som bibeltrogna gör när det passar dem. T ex när det gäller det som den här tråden handlade om från början nämligen homosexualitet. Då går det bra att "ta saker helt ur sitt sammanhang". Varför har troende "patent" på att få hänvisa till lösryckta Bibelcitat medan de som ifrågasätter Bibeln måste läsa massa mer och förstå sammanhanget?

• Dofilus

Fia: Knappast läst den? Hmm, vad vet du om att jag har läst den eller ej? Eller menar du att läst OCH tror på den helt okritiskt? Skulle jag t ex kunna referera till mängder av bibelcitat om jag inte hade läst den? Logiska luckor igen?

Angående tolka allt efter eget huvud, är det inte exakt det kristna gör?

• Dofilus

aspis: Så man får alltså inte vara intresserad av att försöka få en inblick i hur en bok kan påverka så många som den (tyvärr) göra. Om man genom att försöka göra det kommer fram till att den är rasistisk, motsägelsefull, kvinnoförnedrande osv så kan man väl inte bara ignorera det? Eller ska man glömma att man läst då? Jag är f.ö inte så enkelspårig att jag bara läser om saker som jag "tror" på. Varför bara försöka sätta sig in i sånt man redan vet/kan? Det är väl inte direkt utvecklande? Visst, har märkt att hos en del kristna verkar det vara så. Bibeln får inte granskas kritiskt och inget annat har någon betydelse.

• Dofilus

fia: Intressant att du kan veta hur många gånger jag har läst den. Men som alltid, bara kristna kan och kommer någonsin kunna nåt om bibeln (enligt kristna förstås). Alla andra förstår inte.

• Dofilus

fia: Eller så är det så enkelt att jag gör det för att ni ska hjälpa mig med att underbygga mina påståenden? När ni hänvisar till "snälla" citat så är det precis vad ni gör. Ger stöd för det jag säger att bibeln är full av motsägelser. Intressant att den poletten inte har trillat ner.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln