Jag har nu läst lite...och funderat sådär som en vanlig människa gör.
Gud var arg.
---
Rom 1:24 P
Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra.
---
Människorna satte annat före Gud.
---
Rom 1:25
De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen.
---
Så Gud hämnades.
Han gjorde kvinnor blev lösaktiga (hur man sedan tolkar ordet naturlig kan man ju diskutera; antingen att dom frångick sex enbart inom äktenskapet eller kanske att dom frångick sex mellan man och kvinna och istället blev lesbiska eller bisexuella).
---
Rom 1:26 P N
Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänge mot ett onaturligt,
---
Männen blev bisexuella och hade sex med alla möjliga, men mest med män uppenbarligen.
---
Rom 1:27
likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse.
---
Så på sätt och vis kan man ju säga att Gud ledde männen till homosexualitet. Eller?
Han utlämnade människorna åt förnedrande lidelser. Man kan ju tolka utlämnade på många sätt men en trolig tolkning är faktiskt att han försatte dom i fördärvet som straff för att människan inte satte Gud först längre.
---
Rom 1:28 P
Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras,
---
....och så förtjänade alla att dö för att dom blev försatta i en situation av Gud själv.
---
Rom 1:32
De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.
---
Jag är ju inte speciellt lärd, inte som bibeltolkare då, men jag vågar väl påstå att jag är läskunnig iallafall.
Om man ska utgå från dessa verser, och dessa verser enbart, så är ju Gud själv den som lurar in männen (och kanske även kvinnorna) i homosexualitet som hämnd. Något som Gud tidigare menar är förkastligt, eller hur? Vad är det för Gud som luras och hämnas?
Är detta samma Gud vars son menade att det var bättre att förlåta än döma (ja de var det jag lärde mig under konfirmationstiden då iallafall)?
Jag får det inte att gå ihop riktigt bara.