Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

I bibeln står det oxå att sexuella handlingar innan äktenskapet fördöms..och att det är för vårat bästa att följa det.
    Homosexuella gärningar i bibeln beskrivs inte där som någonting bra heller..
    "Att män gick emot det naturliga syftet och istället blev upptända av begär till varandra m.m".
    OM detta är guds åsikt så är det ju rätt tydligt att HAN "gud" tycker att det är onaturligt..?

• Matillin

dofilus

Jag upprepar min fråga till dig..

Varför skulle man inte kunna tycka om en människa som lever på ett annat sätt än det man själv tycker hör till normen?

Tycker du illa om alla kristna som för dig lever onormalt och lever efter konstiga regler??
    Eller folk som har 3 fruar?
    Det är precis samma sak.

• Matillin

För att jag anser att ens handlingar och åsikter gör en person till vad den är.

"Självklart är det så men gör ens handlingar och åsikter än nödvändigtvis till en hemsk person?"

Om man tycker om en person så respekterar man den personens åsikter OCH handlingar.

"Javisst ska man respektera andra åsikter och handlingar"

Och vad blir en person om man tar bort åsikterna och handlingarna? Ett tomt skal?

"ja självklart blir man ett tomt skal"

Men jag tycker inte att du svarade på min fråga hur som helst..
    Eller så förstod du inte vad jag menade.andra härinne har ju förstått vad jag menat verkar det som..

• Matillin

Jag var lite otydig i mitt inlägg. Ursäkta. Det var bara det första stycket som var riktat till dig. Resten var menat till bokstavstroende i sllmänhet och kanske fia och MrsL i synnerhet. Jag vet att du inte har skrivit det där. Ber återigen om ursäkt om du kände dig onödigt påhoppad.

Blåbärspappan
    Nu jag känner jag mig kränkt eftersom jag aldrig liknat homosexuella vid pedofiler eller liknande.
    Jag skrev samma sak som jag skjriver till dig som en annan som sa att mallan hade ju ialf så vettiga åsikter fast hon var kristen.
    Jag har EXAKT samma åsikt som mallan angående homosexuella och jag har uttryckt den preics likadant!!

När mallan gjorde jämförelsen med att snatta som jag hade gjort några dagar innan reagerade ingen, när jag gjorde det så blev det ramaskri härinne, fast jag inte heller menade att snatteri var samma sak eftersom det är ett brott

myslan undrar:
    Menar du att det är samma sak att ha tre fruar som att vara kristen och leva efter konstiga regler?

Nej det är inte samma sak, det var en jämförelse eftersom du och någon annan menade att man inte kan tycka om någon på riktigt om man fördömmer det sättet var på människan lever.
    Nu kanske inte du tycker att det är knas med månggifte, men det finns andra människor gör det.,
    Som mallan skrev, Samma människor som tycker att homosexuellitet är helt ok.

Då undrar jag är inte det samma sak att tycka att folk som har fler fruar är knas, som att tycka att homosexuellitet är knas?
    Båda sakerna står det om i bibeln för övrigt?

• Matillin

Dofilus.
    Men du förstår väl min och mallans liknelse med månggifte?
    Jag säger inte att det är exakt samma sak.

Men har man åsikter om detta blir man behandlad som man blev när man hade åsikter om homosexuella för 50 år sedan..med respekt.

Tycker man inte om homosexuella handlingar för att bibeln fördömmer dom då är man respektlös mot dom homosexuella.
    Tycker man inte att man ska ha fler fruar än 2 även om alla parter vill det..och bibeln säger att det är fel...är man respektlös då med.
    Och varför då..för att det enligt svenks lag är förbjudet?

Varför är det ok att tycka att vissa saker är fel men inte andra?
    Och varför kan man inte tycka om homosexuella gärningar men ändå tycka om personen?

• Matillin

Nya testamentets evangelier skrevs under åren 50 ? 150 vt (på ett ungefär).
    Ingen av författarna hade träffat Jesus från Nasaret och ingen hade hört hans ord direkt.

Jasså det var en nyhet
    Vem skrev om jesus då?

• Matillin

Uppenbart att du inte tror på bibeln
    Men! när du skriver PUNKT efter dina citat så kan man ju inbilla sig att det du skriver är det exakta sanningen.
    Du bör nog skriva att det är din personlig åsikt..annars låter det som fakta det du skriver vilket inte är fallet

• Matillin

Trinity
    Enligt bibeln så var adam och eva fullkomliga ifrån början, men fullkomliga kroppar.
    När dom syndade mot gud hade dom inte längre evigt liv, och blev ofullkomliga.
    I bibeln står det..
    "så kom synden in i världen genom en enda människan och genom synden döden.."

Därav sjukdomar död..m.m

• Matillin

42Å-citat
    Ingen normalbegåvad människa tror på allt som står i Bibel och var går gränsen för vad som är trovärdigt?

"Var det någon härinne som tidigare sagt att man inte kritiseras eller kallas för ointelligent eller andra tillmäten om man tror på bibeln som guds ord?
    Men att kristisera "bokstavstroende kristna är väl inte lika fult antar jag..."

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln