Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

Homosexualitet vs Bibeln

Ja enligt bibeln är homosexuella gärningar en synd.
    Och det spelar ingen roll vilket århundrade vi lever i tror jag.
    Bara för att människan förändrat och samhället så har inte guds lagar och regler ändrats. Isf skulle han kanske sänt ner en ny profet och predikat nya bud

• Matillin

Jennie ie.
    Den stora skillanden är att gud är allsmäktig, allvetande och fullkomliga.. så långt ifrån männsiakn man kan komma alltså.
    Som jesus sa den som är utan synd ska kasta första stenen..
    Ingen människa är utan synd därför får vi inte dömma varandra, endast gud som har rätt att dömma.

• Matillin

"Istället för att bara hänvisa till någon annans inlägg hade jag gärna sett ett eget svar från din egen sida. Det var ju DIG jag frågade."

Varför skulle jag skriva exakt samma sak när någon som precis tror samma sak som jag har skrivit det i inlägget innan???
    Var det så svårt för dig att läsa sallissen inlägg..antar att du inte förstod det hon skrev vilket märks på din fortsatta disskussion och frågor.
    Har aldrig varit med om att så många människor i en disskusion inte förstår vad folk andra skriver??

Igår missuppfattade ni vad salisen och mrs L skrev fast jag förstod precis vad dom menade.
    Den här disskusionen skulle man kunna likna vid att man skulle sitta o prata med en proffessor om matematik när man inte alls är insatt i ämnet.Ungefär som när jag pratar politik med min man, jag fattar inte alls vad han menar ibland eftersom jag kan nada om politik...
    Bibeln är inget lätt ämne att sätta sig in i om man inte läst den.
    Finns människor som studerat bibeln i år och ändå inte förstått innebörden i allt.

Disskusionen är avslutat för min del.
    Och jag märker nu att alla andra som tror på bibeln har dragit sig ur disskusionen så det är väl dax för mig med..den leder ju ingenstans ialf.
    Ni tycker att homosexuelitet är helt naturligt vilket jag inte tycker..olika åsikter helt enkelt.
    Ingen ide att fortsätta disskusionen då, när den dessutom spårat ur rejält.
    Detta är ett stort och "hett" ämne uppenbarligen och många blir upprörda när man inte tycker att homosexuallitet är lika naturligt som heterosexuallitet

Det är precis som någon innan mig skrivit..följer man det som stpr i bibeln så finns det alltid folk som tycker man är dum eller mindre intelligent
    Vilket är faller i den här disskusionen oxå..

ha d bra alla

• Matillin

Hej

Tyckte inte disskusionen tidigare hölls på en speciellt hög nivå så därför drog jag mig ur den, men det verkar ju lugnat sig..för tillfället

Radixlecti
    Vad som avgör vad som blir kvinna o man när vi är foster är ju väldigt skört.
    Vi är ju tex ifrån början tjejer allihopa tills x eller y kromosomen sätter fart och gör att vissa utvecklas vidare till en kille.
    Att vi blir kära har ju med kemiska processer i hjärnan att göra läste jag i en tiding för inte så länge sen.
    Dom kallade det att man blev tillfälligt psykiskt störd när man blev nyförälskad eftersom man inte tänkte rationellt, man ser ju tex i början inte alla dom eventuella fel som ens partner har pga att man är förblindad av kärlek
    Att något går snett i dom här processerna är ju inte så konstigt kanske, inte så svårt att tänka sig att man då ist för att gilla tejjer kanske börja gilla killar ist som man?
    Vad vet jag..var en tanke bara.
    Och detta kan väl oxå ske hos djur dom har väl oxå hormoner och styrs av drifter

Sen måste jag säga att den sexuella driften är ju en naturlig drift precis som sömn och hunger.
    Om vi inte sov eller åt så skulle vi ju dö ut.
    Precis samma sak med sexualdriften, om vi inte hade den skulle väl ingen vilja föröka sig och föra avkomman vidare?
    Så att man tänder på människor inte bara när man ska göra barn är väl inte så konstigt eller?

Sen står det i NT om otillåten kärlek mellan kvinnor oxå..var någon som skrev något om det.

• Matillin

Yiskha
    nej jag tror inte att man bör använda spermier från en annan man när man inseminerar

• Matillin

"Måste rätta dig här. Innan x eller y kromosomen kommer från mannen är ägget ingenting. Den har en halv uppsättning gener, och har alltså inget kön. Det är när en spermie tar sig igenom cellväggen könet avgörs, inte förr. Det är mest en gammal förenkling som av någon anledning lever kvar, det du sa."

Jaha..jag hörde det för inte så länge sen, och dom sa att eftersom fostret är en flicka så sker det många missfall när fostret ist blir en kille eftersom det är en stor påfrestning för det?
    Jaja varje dag lär man sig något nytt..

• Matillin

Blåbärspappan
    Att folk på den tiden inte levde öppet i homosexuella relationer var ju inte så konstigt eftersom man inte "fick" det och det var inte tillåtet.
    Det är ju detta som paulus oxå talar om och som det står om i andra verser att det inte är ok.
    Menar du att homosexuella människor som ville leva tillsammans i samförstående relationer är något som uppkommit helt plötsligt.
    Det är väl klart att det måste ha funnits folk på den tiden som blev kära i samma kön?

• Matillin

Myslan
    Du skriver att det är bara herren gud vi ska tillbe. Men hur ska vi veta "hur" vi ska tillbe honom riktigt om vi inte går till bibeln? Tror inte du att bibeln är guds insiprerade ord och tankar?

Dessutom är det inte bara paulus som talar om homosexuella gärningar i bibeln.
    Men han talar om det i NT.
    Personligen så tror jag att alla böcker i bibeln är inspirerade av gud.
    Det har låtit i andra länkar jag varit i som att man inte skulle kunna lita på paulus ord, varför är det så?
    Vet du det?

• Matillin

Vad kyrkan tycker passar tycker inte är intressant, dom har som sagt struntat i en hel del ja.

Men som kristen så behöver man inte följa "allt" det gamla som står i GT.
    Jesus sa att han var slutet på lagen bland annat.
    Jag och andra har hänvisat till förut vad det var som vi tvunget skulle fortsätta att avhålla oss ifrån ..Blod, avgudadyrkan, otukt, köttet av kvävda

Det är oxå en intressant grej
    Varför är det inga kristna som följer detta med blodet..i GT står det rätt tydligt att blodet är heligt och att vi inte ska äta blod.. I NT står det att vi ska fortsätta att avhålla oss ifrån det?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln