Behöver ER hjälp med mat o motion!
Bryt sockerberoendet genom att dra ner på kolhydrater generellt. Alltså inte bara fika, bullar, godis utan även bröd och pasta. Kroppen tolkar kolhydrater på samma sätt oavsett det kommer från potatis eller godis. Socker som socker. Därför är det bra om du kan byta ut kolhydratrika mellanmål till tex. keso med rivet äpple och nötter, kesella med bär, en grov smörgås med mycket pålägg typ skinka, en näve nötter, grovt bröd med avocado eller liknande. Det balanserar ditt blodsocker och gör att du håller dig mätt längre. Dövar du sug eller hunger med något som innehåller mycket kolhydrater så blir du snabbt pigg och blodsockret stiger. Men sen sjunker det lika snabbt igen vilket ger dig mer sug och du blir hungrig igen. Det är som en ond spriral.
Jag är sån som måste äta regelbundet, det räcker inte med frukost/lunch/middag, utan det brukar bli två mellanmål också. Ofta kesella med bär eller en avocado. Det räcker bra och håller mig pigg och glad
Har du småbarn är barnvagnspromenader toppen! Jag lade min son vagnen och gav honom morgonvällingen där, sen gick vi på promenad. Hemma finns också massa övningar man kan göra.
Hur ofta man ska träna beror på vad som passar ens vardag, den bästa träningen är den som blir av!
Konditionsträning bränner fett. Men styrketräning bygger muskler som kräver energi plus att det formar kroppen så jag tycker det är bra om man varierar sig.