• strawberri

Behöver ER hjälp med mat o motion!

Hej!
    under min graviditet gick jag upp ca 34 kg... jag har nu kvar ca 7 kg till min startvikt, men nu går det inte längre utan jag har inte gått ner 1 kg på en månad... jag behöver er hjälp!

Hur och speciellt VAD ska man äta för att gå ner i vikt? Hur ska jag träna? hur ofta ska jag träna?

Recept på nyttig mat mottas gärna!

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Behöver ER hjälp med mat o motion!
  • gladtjeej

Är med förnuft, och håll dig efter tallriksmodellen & lagoma portioner. Uteslut godis, läsk, fikabröd och allt annat onyttigt. Och framförallt - ät regelbundet!

Hur lägensen var det du fick barn? Var du tränad innan du fick barn?

• strawberri
    gladtjeej skrev 2012-08-13 10:47:40 följande:

Är med förnuft, och håll dig efter tallriksmodellen & lagoma portioner. Uteslut godis, läsk, fikabröd och allt annat onyttigt. Och framförallt - ät regelbundet!

Hur lägensen var det du fick barn? Var du tränad innan du fick barn?

Hur många gånger per dag ska man äta ungefär? nu äter ja ca 3 ggr ibland 2...det värsta är att jag är sockerberoende och har jättesvårt att hålla mig borta från cola, godis, hämtmat mm :( det är snart 9 månader sen sonen föddes.
  • Gladskit

Bryt sockerberoendet genom att dra ner på kolhydrater generellt. Alltså inte bara fika, bullar, godis utan även bröd och pasta. Kroppen tolkar kolhydrater på samma sätt oavsett det kommer från potatis eller godis. Socker som socker. Därför är det bra om du kan byta ut kolhydratrika mellanmål till tex. keso med rivet äpple och nötter, kesella med bär, en grov smörgås med mycket pålägg typ skinka, en näve nötter, grovt bröd med avocado eller liknande. Det balanserar ditt blodsocker och gör att du håller dig mätt längre. Dövar du sug eller hunger med något som innehåller mycket kolhydrater så blir du snabbt pigg och blodsockret stiger. Men sen sjunker det lika snabbt igen vilket ger dig mer sug och du blir hungrig igen. Det är som en ond spriral.

Jag är sån som måste äta regelbundet, det räcker inte med frukost/lunch/middag, utan det brukar bli två mellanmål också. Ofta kesella med bär eller en avocado. Det räcker bra och håller mig pigg och glad

Har du småbarn är barnvagnspromenader toppen! Jag lade min son vagnen och gav honom morgonvällingen där, sen gick vi på promenad. Hemma finns också massa övningar man kan göra.
    Hur ofta man ska träna beror på vad som passar ens vardag, den bästa träningen är den som blir av!
    Konditionsträning bränner fett. Men styrketräning bygger muskler som kräver energi plus att det formar kroppen så jag tycker det är bra om man varierar sig.

• strawberri
    Gladskit skrev 2012-08-13 11:15:37 följande:

Bryt sockerberoendet genom att dra ner på kolhydrater generellt. Alltså inte bara fika, bullar, godis utan även bröd och pasta. Kroppen tolkar kolhydrater på samma sätt oavsett det kommer från potatis eller godis. Socker som socker. Därför är det bra om du kan byta ut kolhydratrika mellanmål till tex. keso med rivet äpple och nötter, kesella med bär, en grov smörgås med mycket pålägg typ skinka, en näve nötter, grovt bröd med avocado eller liknande. Det balanserar ditt blodsocker och gör att du håller dig mätt längre. Dövar du sug eller hunger med något som innehåller mycket kolhydrater så blir du snabbt pigg och blodsockret stiger. Men sen sjunker det lika snabbt igen vilket ger dig mer sug och du blir hungrig igen. Det är som en ond spriral.

Jag är sån som måste äta regelbundet, det räcker inte med frukost/lunch/middag, utan det brukar bli två mellanmål också. Ofta kesella med bär eller en avocado. Det räcker bra och håller mig pigg och glad

Har du småbarn är barnvagnspromenader toppen! Jag lade min son vagnen och gav honom morgonvällingen där, sen gick vi på promenad. Hemma finns också massa övningar man kan göra.
    Hur ofta man ska träna beror på vad som passar ens vardag, den bästa träningen är den som blir av!
    Konditionsträning bränner fett. Men styrketräning bygger muskler som kräver energi plus att det formar kroppen så jag tycker det är bra om man varierar sig.

tack för dina tips!
    Det jag tycker är svårt är det här med maten... vad man ska äta, letar recept men hittar inget bra :( oftast äter vi mycket kyckling med ris, speghetti o köttfärsås typ vanlig husmanskost men ska man byta ut spaghetti och pasta mot fullkornspasta istället?

Jag är ute och går en del, har även ett gymkort som ja ska börja använda nu igen, tänkte börja med gymträningen imorgon igen.
  • Gladskit
    strawberri skrev 2012-08-13 12:32:11 följande:
    tack för dina tips!
    Det jag tycker är svårt är det här med maten... vad man ska äta, letar recept men hittar inget bra :( oftast äter vi mycket kyckling med ris, speghetti o köttfärsås typ vanlig husmanskost men ska man byta ut spaghetti och pasta mot fullkornspasta istället?

Jag är ute och går en del, har även ett gymkort som ja ska börja använda nu igen, tänkte börja med gymträningen imorgon igen.

Hej!
    Det kan du absolut göra, det är en jättebra start. Vanligt ris byts ut mot råris/fullkornsris, pasta mot fullkornspasta osv. Du kan också testa matvete eller quinoa istället för ris. Matvete är jättegott att göra sallad på med persilja, fetaost och hackade tomater tex. och ha som tillbehör till kött/kyckling.
  • FruAnell

Är det inte mycket att ha gått ned 27 kilo på nio månader, även om en del kanske faller av naturligt pga av graviditeten? Jag tycker det låter fantastiskt, och har du inte mer än 7 kilo kvar så har du ju kommit en bra bit! Sen är det väl så att man stannar av i viktnedgången efter ett tag och det går lite segare så jag tror inte att du behöver oroa dig särskilt mycket. Bra jobbat!

• MissLovely

Mitt tips är att äta enligt GI, det är enkelt att byta ut pastan,riset,potatisen mot sallad.

Drick endast vatten

Köp en begagnad crosstrainer på Blocket (duger med tv-shops varianten) och kör genom ett tv-program varje kväll :) 

• strawberri

Meh! Jäkla telefon...
    Komma igång med träningen mm... Min mage är fort stor och musklerna är delade så de håller inte ihop magen som dom ska :( och så har jag fett som jag vill bli av med runt höfter, lår mage mm.

• alexis

Styrketräna!!!
    Dra ner rejält på kolhydrater. Eller främst de med mjöl i (bröd,bullar, pasta). Ät mycket protein och regelbundet. Ungefär:
    Ca 06 Frukost: kvarg med mandel.
    Ca 09 Mellanmål: frukt eller keso.
    Ca 12 Lunch: kycklingfilé och broccoli. Avokado.
    Ca 15 Mellanmål: två ägg.
    Ca 18Middag: tonfisk/torsk, grönsaker.
    Efter middagen borstar du tänderna direkt så du inte blir sugen. Ska du träna gör du helst det vid 16, annars när du kommer hem och ska alltid äta middagen efter. Vilken tid det än blir :)

• Jonte76
    alexis skrev 2012-08-13 21:31:36 följande:
    Styrketräna!!!
    Dra ner rejält på kolhydrater. Eller främst de med mjöl i (bröd,bullar, pasta). Ät mycket protein och regelbundet. Ungefär:
    Ca 06 Frukost: kvarg med mandel.
    Ca 09 Mellanmål: frukt eller keso.
    Ca 12 Lunch: kycklingfilé och broccoli. Avokado.
    Ca 15 Mellanmål: två ägg.
    Ca 18Middag: tonfisk/torsk, grönsaker.
    Efter middagen borstar du tänderna direkt så du inte blir sugen. Ska du träna gör du helst det vid 16, annars när du kommer hem och ska alltid äta middagen efter. Vilken tid det än blir :)

Vad kommer denna LCHF hysterin ifrån.. Rent skitsnack om att den ska vara så kasst, visst undvik snabba kolhydrater i vissa lägen men inte i andra. Har under mångar år behövt gått ned i vikt för att köra tävlingar och lopp, det som funkar är äta/träna så kroppen maximerar fettförbränningen och minimerar kolhydrat och protinförbränning. Potatis har ett jättehögt mättnadsindex och kan med fördel intas till t.ex. middag 

Anledningen att inte proppa i sig snabba kolhydrater är att du snabbt blir hungirg igen om det tas vid fel tillfälle.

Prova följande:

Direkt när du vaknar drick minst 4-5 dl vatten
    Om du vill så ta gärna en kopp starkt kaffe eller te.
    Avsluta morgonen med att inta 20 gram protein. T.ex. i form av pulver eller liknande
    30 minuter efter intaget av protein så startar du och går. Minimum 40 minuter och max 90 i takten 10-11 minuter / km

Ät vanlig frukost t.ex. havregryngröt och en macka. 

mellanmål, apelsin eller kvarg (hög mättnads index)

Vanlig lunch på 600-700 kcal. T.ex. bulgur/pasta, grönsaker och kyckling

mellanmål  apelsin

Vanlig middag 600-700 kcal

Kör minst ett högintensivt pass i veckan på kvällstid.. gärna runt 1,5 timme. Då mellanmålet vara kraftigare, t.ex. kompletteras med en macka eller liknande. Innan det högintensiva passet ska du även inta rent protein menlite fett och helst inga kolhydrater.

Efter passet intar du en middag med mycket kolhydrater och protein. Te.x. köttbullar och pasta. Kaloriinnehåll 900-1200 kcal.. det högintensiva passet ska förburka ca: 1400-1700 kcal.

Jag har kört detta i många år och det ger ca: 1-2 kg i veckan.. och nästan bara fett.

viktigaste är att du minskar energibehovet med ca: 500 kcal om dagen.. det ger ca: 0,5 kg i veckan                                          
  • Gladskit
    strawberri skrev 2012-08-14 13:18:41 följande:
    Hur räknar man kalorier? Är helt "ny" inom detta Drömmer
    Lättast är att du registrerar dig på någon av alla sajter som finns för detta ändamål. Är dålig på det själv för jag räknar inte kalorier men det är nog bara att googla.
    Men grunden är att protein och fett ger 9kcal per gram. Kolhydrater ger 4kcal per gram.
    Utifrån det kan man sen beräkna hur mycket man får i sig.
    Man kan också börja med att ta fram vilket basalbehov kroppen har, dvs vad som behövs för att alla organ och funktioner i kroppen ska fungera normalt. Lägre än så ska man helst inte ligga.
  • Jonte76
    strawberri skrev 2012-08-14 13:18:41 följande:
    Hur räknar man kalorier? Är helt "ny" inom detta Drömmer
    Igentligen ganska enkelt, all information står på förpackningen. Det blir dock svårt om du äter ute mycket då måste du uppskatta. Det du behöver är en hushållsvåg (använder jag frekvent).

Jag har t.ex. intagit följande idag:

Frukost 1: Proteinpulver 25 g protein 120 kcal
    Frukost 2: Tunnbröd med smör och mycket leverpastej 130 kcal
    Mellanmål 1: Apelsin (uppskattat 50 kcal)
    Lunch: Burritos med mycket sallad och kött (uppvägt) 650 kcal
    Mellanmål 2: Apelsin (uppskattat 50 kcal)
    Middag spaghetti och köttfärssås 650 Kcal
    Kvällsfika yoghurt och fullkornsflingor 130 kcal

Som du ser så motsvarar det 1780 kcal och felmarginalen på det är knappast högre än +-10%. Detta ligger låångt under min energiförbrukning idag. Stillasittande så gör jag av med ca: 2500kcal. Utöver detta har jag gått 6 km och spelat fotboll i en timme.. Grovt räknat kan du räkna med att din vikt är lika med antalet kalorier som du förbrukar på en km.

Knepet med viktnedgång är att minimera hungern samt maximera fettförbränningen. Att gå, innan din riktiga frukost är allra allra bäst. Det beror på att din kropp är satt i nått som kallas ketos, dvs en typ av svält eller sparlåga efter en natts fastande. Du har förbrukat mycket av din primära energikälla (dvs kolhydrater) under natten och den är redo att börja hugga in på fett och dina muskler (dvs proteinet). Fyller du på med lite protein så kommer du att öka fettförbränningen enormt samtidigt som du bevarar din muskeler, dessutom så sitter du rätt mätt och belåten efter din riktiga frukost.

Gör du tvärtom så kommer du primärt att förbruka dina nya kolhydrater som du fått via frukosten. Dessa är dessutom till stor del förbrukade efter promenaden och du blir hungrig. Mitt råd är alltså att äta all typ av mat vid rätt tillfället med undantag för tomma kolhydrater och transfetter. Med tomma kolhydrater menar jag att det är sånt som t.ex. finns i läsk, mycket kalorier men ingen mättnad (dvs inte riktigt samma def. som andra har). Kött, potatis, kvarg, apelsin har höga mättnadsindex..

Även om man följer alla råd till punkt och pricka så är de första 5-6 dagarna skitjobbiga.. Hela kroppen håller på att ställas om och det känns som att man är konstant hungrig, men detta går över och det blir bara bättre och bättre.

Som sagt jag har gjort detta många gånger och aldrig misslyckats. Har kapat 2 kg på 9 dagar i denna sväng. När du sedan har nått din vikt så kan du öka kalorieintaget så att du inte fortsätter att minska i vikt, det brukar vara en rätt härlig känsla..

Sorry blev ett långt inlägg på en enkel fråga

• Jonte76
    Gladskit skrev 2012-08-14 16:47:17 följande:
    Lättast är att du registrerar dig på någon av alla sajter som finns för detta ändamål. Är dålig på det själv för jag räknar inte kalorier men det är nog bara att googla.
    Men grunden är att protein och fett ger 9kcal per gram. Kolhydrater ger 4kcal per gram.
    Utifrån det kan man sen beräkna hur mycket man får i sig.
    Man kan också börja med att ta fram vilket basalbehov kroppen har, dvs vad som behövs för att alla organ och funktioner i kroppen ska fungera normalt. Lägre än så ska man helst inte ligga.
    Gladskit, jag kanske är lite för exakt.. givetvis är detta ett bra alternativ för de allra flesta
  • alexis

Jonte76!
    Du kan tydligen inte mycket du heller. LCHF betyder att man äter lite kolhydrater och mycket fett! Jag skrev med en massa kolhydrater och lite fett!

• strawberri

Tack för alla svar! Ska ögna igenom allt i skriva ner allt viktigt! Idag har jag tränat på gymet för första gången på länge o gått långpromenad med sonen försökt äta nyttigt med :)

• Jonte76
    alexis skrev 2012-08-14 22:25:22 följande:
    Jonte76!
    Du kan tydligen inte mycket du heller. LCHF betyder att man äter lite kolhydrater och mycket fett! Jag skrev med en massa kolhydrater och lite fett!

LCHF var riktat mot många svar, att jag sedan råkade citera just ditt inlägg var olyckligt.

Kommentera gärna vad som inte stämmer i mina råd. LCHF är en diet som i mina (och i många andras) en diet som är skadlig för hälsan. Just ditt upplägg är dock betydligt bättre än "ren" lchf.

I övrigt styrketräning? Vad ger det förtuom att du faktiskt gör av med lite mer kalorier medan du tränar? Muskler drar mer energi det stämmer, men det är ett välkänt faktum att det är svårt att lägga på sig muskler vid en viktnedgång, Kroppsbyggare äter ofta mycket mer kalorier än de gör av med när de bygger muskler (bulka) och försöker sedan bli av med fettet för att definera musklerna (deffa)... varför gör de det?

Många som misslyckas med sin viktnedgång gör det pga gymhetsen samt att de är hungriga. Promenader vid rätt tillfällen och rätt mättande kost i rätt mängd är vägen till framgång.  

• alexis

Det är genom styrketräning och mycket proteinrik man går ner i vikt, men framförallt man går ner i fettprocent!
    Man vill inte gå ner i vikt i muskler, som blir om du äter för lite och för lite protein, utan fett. Egentligen tror jag inte att TS bryr som vad vågen säger, så länge hon är "smal och slank". (Nu drar jag kanske fel slutsatser, men vanligas så!)

Svar på tråden Behöver ER hjälp med mat o motion!