Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Han avbryter mig hela tiden!

Om man tror att det här är typiskt ADHT och "andra diagnoser" så har varenda unge det och eftersom många vuxna saknar uppfostran och allmänt vett så har det fortsatt.

Jag använder mig av något så enkelt som en "pratsak" när vi har gruppdiskussioner med barn. Endast den som håller i den här speciella saken får prata och resten ska lyssna. Något TS kan praktisera.
    De som gastar om diagnoser tycker jag ska bege sig utanför hemmet och besöka random fikarum ...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Kaupa Jaur skrev 2012-08-12 09:23:58 följande:
    Du,, med en man med Asperger, tre barn med autism, asperger, ADHD och ADD är jag nog långt utanför hemmet.

Jag har aldrig sagt att TS man har diagnos, han kanske bara är otrevlig och ohyfsad, vad vet jag. Men precis som någon tidigare skrev i tråden är det MYCKET vanligt med avbrytande när han har ett funktionshinder.

Kan du vara så vänlig att begripa att ibland räcker inte gruppdiskussionerna med barn-praktiken till i andra situationer.
    Här har vi visst vaknat på fel sida idag.
    Men jag förlåter dig. Solig
  • Regnig måndag
    Kaupa Jaur skrev 2012-08-12 14:59:32 följande:
    haha, nejdå. Men visst blir jag lite sur över att få höra att jag ska lämna hemmet och söka upp fikarummet för lite beblandning med omvärlden. Alla fikarum jag har varit i har ju liksom bara varit fulla med skitsnack, dessutom...
    Spottar man ur sig det i trådar som handlar om vanligt ohyfs så behöver man se mer av världen och mindre av sin egen lilla box.  XDina erfarenheter är totalt irrelevanta i sammanhanget, det intressanta är att du känner dig så oerhört träffad att du svarar med attack och spydigheter. Det tyder bara på att jag har träffat rätt. Sen att du tar illa upp är dina problem, inte mina. Solig
  • Regnig måndag
    Anonym (Arg!) skrev 2012-08-12 15:45:58 följande:
    Börjat fundera lite... En del tar upp aspergers, visst finns det nåt där som har med extrema intressen att göra? 
    Han har blivit helt insnöad på aliens den senaste tiden, så fort han får tillfälle så sitter han och letar ufon på himlen, tittar på dokumentärer om aliens, läser nyheter om skumma stjärnfall och ska se alien serier och filmer hela tiden. Är det en varningsklocka tro? :s

Jag vet, men han verkar omöjligt kunna se det på det sättet. Han hade druckit öl visserligen, han brukar kunna bli elak när han dricker öl... Men det här att han ska vinna jämt är så dumt, normalt brukar man kunna komma fram till en lösning även genom tjafs och bråk, men när det hela blir till att nån ska vinna så uppkommer ju ingen lösning och bråket kommer komma tillbaka :s

Glöm diagnoser, det är bara något man vräker u sig utan eftertanke på FL.
    Rent krasst vad ska du göra, skicka iväg karl på diagnostisering bara för att en del påstår det på FL? Och efter det då, vad har du tänkt med "diagnosen" på papper, att allt löser sig?

Som du läst i tråden finns det de som avbryter utan att ha diagnos utan av ovana.  Oavsett är karln ohyfsat och han behöver medvetandegöras om detta och göra något åt det.
  • Regnig måndag
    Anonym (Arg!) skrev 2012-08-12 18:33:53 följande:
    Nej jag kan inte skicka iväg honom på nånting, han tror inte på diagnoser. Har dock haft de tankarna själv, men det spelar ju ingen roll. Ja väldigt ohyfsad, och jag försöker få honom att fatta det men han tycker att jag är överkänslig och att jag ska lära mig att inte ta så illa upp av att han avbryter, för där han är uppväxt så är det minsann så att man måste avbryta för att få säga nåt alls typ.
    Om man ska fundera på diagnoser anser jag att man bör i första hand fundera på vad man ska ha diagnosen till (mer än som ursäkt för dåligt beteende.) En diagnos ska alltid hjälpa, aldrig bli en ursäkt.

I andra hand läsa på för att se att det verkligen stämmer, risken är stor att det inte gör det.
    Det var det här jag protesterade mot, det är ett typiskt FL-beteende att gasta diagnos så fort någon sticker det minsta utanför mallen. Det gör att diagnosen blir en ursäkt, inte en hjälp.

Du har ju fått en hel del bra tips på hur du kan visa honom att det inte är acceptabelt och jag håller med om att du bör testa väl valda delar.
  • Regnig måndag
    Anonym (Arg!) skrev 2012-08-12 20:05:22 följande:
    Nu har vi diskuterat lite, och han säger att han fattar men ja.. vi får väl se. Problemet är ju att han avbryter mig och det gör mig ledsen, för honom är problemet att jag blir ledsen, inte att han avbryter mig. Han säger att han är uppvuxen med att avbryta för annars får man ingenting sagt, men det borde inte spela nån roll när vi bara är två stycken som pratar anser jag. 

Sen är det ju det här med att ha rätt... Han kan avbryta mig, och jag säger då "du avbröt mig" eller "jag var inte färdig", och istället för att då säga "ok ursäkta, fortsätt", så säger han "men jag trodde du var klar" och så uppstår en diskussion om huruvida jag var klar eller inte och så blir det tjafs. Han ska tänka på det i framtiden säger han, att låta mig fortsätta direkt istället för att göra en diskussion om det. Vi får väl se, det funkar säkert ett tag och sen glider han tillbaka i gamla vanor...
    Men om man är uppvuxen så så spelar det en jäkla roll!
    Det går inte att förändra sig över en natt.

Jag tycker ni ska sätta er ner och diskutera samtalsregler så att ni tillsammans kommer överens vad som gäller och vad som gäller när det inte fungerar som ni bägge måste respektera.
  • Regnig måndag
    Kaupa Jaur skrev 2012-08-12 20:19:06 följande:
    Ja, självklart tar jag illa upp, du förolämpar ju mig genom att säga att jag är obildad? Så att jag känner mig träffad är väl inte ett dugg konstigt.

Det är såhär att utifrån bara informationen i TS, och vi har inget annat att utgå ifrån, så kan man utläsa att ts man antingen a) har någon form av problematik eller b) är ett otrevligt svin. Då jag anser att sannolikheten att han hör till kategori a är större än att han hör till b så ger jag råd utifrån det.

Jag skulle förstås kunna göra (som du vill?) annorlunda och skriva "Ja ts, din karl är ett riktigt jävla as!" som de flesta andra har gjort. Men faktum är att jag, efter att ha jobbat med människor med neuropsykiatrisk problematik i 10 år, anar en diagnos hos ts man. Däremot kan jag givetvis inte ställa den.

Nu tycker jag du ska sluta vara otrevlig mot mig och fokusera på ts istället. Ett klassiskt tecken på att man försöker förminska en annan människa är faktiskt som du gör; klapp på huvudet-bemötande. Nu har jag sagt nog och jag hoppas att ts löser sitt problem.
    Jag förolämpar inte dig. Pröva att läsa det jag skriver och inte det du vill läsa.

Jag är inte otrevlig mot dig utan korrekt. Den som har varit synnerligen otrevlig är du och det enbart för att du läser det du vill och inte det som står. Så ta och börja slipa på ditt forumbeteende, det är välbehövligt.
  • Regnig måndag
    Anonym (Arg!) skrev 2012-08-12 20:38:16 följande:
    Nej men det är inte över en natt heller, det är 5 år sen jag tog upp problemet och han lovade att försöka bättra sig.
    Ja det vi har kommit överens om nu är att han inte ska tjafsa när jag talar om att han faktiskt avbröt mig, utan låta mig prata klart istället. Så får vi se om det funkar. För ibland tror han ju faktiskt att jag är klar om jag tar en andningspaus eller så, då menar han ju inte att avbryta.

Men hur vi ska lösa att han avbryter mitt i ett ord vet jag inte, jag får väl hoppas att han tänker till framöver efter vår diskussion, vi får se :) 
    Enda sättet tror jag att du är konsekvent tills det sitter i ryggmärgen, även då det kanske inte spelar så stor roll.

Svar på tråden Han avbryter mig hela tiden!