• Barbamamah

Han avbryter mig hela tiden!

Anonym (aviva) skrev 2012-08-11 14:07:59 följande:
    Och jag tror tyvärr inte att det kommer att funka, för jag har försökt bättra mig men det är jättesvårt, eftersom jag hela tiden har 2-3 olika dialoger igång inne i mitt huvud samtidigt som jag talar med andra. Ibland bubblar den inre tanken bara ut, för att jag inte ska glömma bort den. För om jag inte får säga det direkt så kommer jag att glömma bort det.

Men varför är dina tankar viktigare än den andras som du pratar med? Om du glömmer bort din tanke av att inte verbalisera den på en gång på bekostnad av någon annan så var den tanken kanske inte så viktig ändå och inte hela världen om den faller i glömska.
  • Barbamamah

Ett tips som parterapeuter ger är att ni övar typ varje kväll på att turas om att prata, säg 10 minuter var. Under den tiden får talaren prata om precis vad som helst och lyssnaren ska bara lyssna. Lyssnaren får absolut aldrig avbryta oavsett vad som än händer. Lyssnaren ska också försöka bortse från sina egna tankar och endast fokusera på talaren och vad denna säger. När talaren är klar (eller varannan minut typ) ska lyssnaren repetera tillbaka till talaren det som talaren sagt. Inga egna kommentarer utan bara en redogörelse över det som sagts. Då får talaren en chans att rätta det som lyssnaren inte förstått korrekt. Det är en övning i att lyssna aktivt på andra och öva upp sin empatiska förmåga. Det är också en övning i kommunikation, att kunna berätta förståeligt och att verkligen höra vad den andra vill säga.

• Barbamamah

Övningen för att förbättra kommunikationen är just en övning. Det är inte meningen att man ska vara proffs på det på en gång utan tanken är att man ska öva upp sin förmåga att både tala och lyssna. Om din man inte skulle vara intresserad av att öva på att förbättra er kommunikation trots att du är missnöjd med den skulle jag tolka som att han är egoist och inte bryr sig om dina känslor. Han kan ju inte på allvar tro att en monolog från hans sida är någon form av kommunikation som får en relation att frodas och blomstra.

• Barbamamah

Vad får du ut av er relation förresten?

Svar på tråden Han avbryter mig hela tiden!