Inlägg från: c89 |Visa alla inlägg
  • c89

Gravid och har fullständig panik

Det är normalt att flippa ur i olika grad.

Jag tänkte på barn konstant i flera månader innan jag blev gravid. Högsta önskan, ingen oro i hela världen. Sedan när jag väl var gravid så var det inte lika självklart och jag kunde i början bryta ihop och gråta och vilja göra abort för att det skulle vara synd om barnet som fick ha mig som mamma. Allt började jag ifrågasätta.

Idag är jag gravid i vecka 33 och är tack och lov inte lika osäker. Man växer in i det sakta men säkert och när vi snart väl har barnet hos oss så kommer det säkert att kännas självklart och naturligt. 

• c89
    Ask skrev 2012-08-26 17:25:17 följande:
    Tid har förflutit men jag känner fortfarande likadant. För två veckor sedan var jag fruktansvärt deprimerad och undrade i princip vad livet gick ut på. Det har planat ut nu med gråtattacker och känsloutbrott men nu är jag känslokall, avstängd och likgiltig i stället vilket inte heller är något härligt tillstånd. Förmodligen är mitt behov av kontroll en stor bov i dramat. Jag vill VETA hur det kommer att bli men får inga svar. 

Jag oroar mig för precis ALLT av praktisk karaktär och känner inga varma känslor för min kille och undrar i princip om vi alls borde vara tillsammans. Har pratat med barnmorska + psykolog och det hjälper för stunden men förändrar inte mitt känsloläge. Nu känner jag en enorm tidspress för att ska jag göra abort vill jag helst göra den medicinskt. Vi pratar fram och tillbaka hemma, han vill ha barn och jag tvekar. Jättemycket. Tuffaste läget jag varit i någonsin verkligen. Hur fan skulle ni tänka i mina skor? Vore det inte normalt att känna NÅGON sorts glädje eller lycka inför en graviditet?! Den är ju trots allt inte oplanerad. 
    Det är så otroligt svårt med vad som är "normalt" och inte. Två olika människor tenderar ju att reagera på två helt olika sätt inför samma händelse. 
    Vad jag däremot kan säga är att jag själv inte utvecklade några vidare moderskänslor förrän efter vecka 13 ungefär. I samband med KUB kan man nog säga och jag fick se vårt barn på ultraljud för andra gången. Innan dess var det fortfarande så ofattbart och jag förstod inte att det verkligen var sant att jag var gravid, även om jag sett barnet på tidigt UL för att se så att det inte var tvillingar.

Andra känner sig som mammor direkt vad det verkar och blir ju otroligt upprörda och förkrossade över missfall i vecka 6 osv. Går således inte att säga vad som är normalt och inte, du känner nog ärligt talat dig själv bäst och vet på vilka sätt det är normalt att du reagerar. 
  • c89
    grönkiwi skrev 2012-08-26 18:35:33 följande:
    Säger som de andra, det är helt normalt. Hormonerna kan spöka lite med tankarna ibland. När jag är gravid så ångrar jag mig och vill lämna min kille lite varannan dag =P Det var precis likadant båda graviditeterna..drömde även varje natt att han var otrogen mot mig.
    Haha, jag pendlar mellan att tänka att jag bara inbillar mig att jag älskar min sambo och att jag egentligen inte alls gör det och kan ibland istället ligga och gråta helt spontant av glädje och eufori över hur mycket jag älskar honom och hur ofantligt lycklig jag är Cool
Svar på tråden Gravid och har fullständig panik