Gravid och har fullständig panik
Nu behöver jag hjälp.
Jag är 36 och gravid i vecka 6, ungefär, första barnet. Min kille och jag har varit ett par i ett år och med tanke på åldern så har barn varit något vi pratat om och i sommar tänkte vi att "blir det så blir det". Och OM det blev, fort dessutom. Jag hamnade i fullständig chock och kommer inte ur det stadiet. Jag mår verkligen apa mentalt.
Jag har börjat ifrågasätta precis ALLT - är jag redo för det här? Borde jag kanske aldrig ha några barn? Är han redo för det här? Känner vi varandra tillräckligt väl? Hur ska det bli mellan oss? Kan jag vara säker på att han är rätt för mig? osv. Så håller tankarna på och mal från det att jag vaknar på morgonen tills det blir kväll igen.
Min kille har ingen trygg anställning och vi har väldigt olika sätt att se på ekonomi, Jag har stenkoll på pengar och tycker att det är viktigt att ha pengar för att kunna resa och leva medan han har levt mer ur hand i mun. Hittills har det inte varit MITT problem men det blir ju det om vi får barn. Jag tycker att det är jätteviktigt med ekonomisk trygghet och har mycket pengar på banken medan han inte har en krona. Vi har dessutom haft diskussioner som rör alkohol och jag tycker att han i början av vårt förhållande hade för stort intresse av att vara ute och festa men han lovade tidigt att det skulle bli ändring på det. Det har det också blivit men jag är fortfarande jätteorolig de gånger han är ute och festar och det är spår efter att jag haft en alkoholiserad förälder.
Jag oroar mig för allt. Hela tiden. Att jag är van vid att ha kontroll över situationer underlättar inte heller. Nu har jag inte kontroll för fem öre och det skrämmer skiten ur mig. Jag har världens humörsvängningar och storgråter ena stunden för att vara asförbannad nästa och jag skäller och tjatar och gråter och är allmänt jobbig men det är som att jag inte har kontroll över mig själv och mina känslor på en enda punkt. Ska hormonsvängningarna verkligen vara så här fruktansvärda?
Det pratas ofta om hur underbart det är att vara gravid men det känner jag inte ett spår av. Jag hatar varenda sekund och vill fly både från min relation och min egen kropp. Aldrig har jag varit så rädd för något i hela mitt liv.
Jag ska prata med en psykolog imorgon men vill ändå veta om det är andra som känt på liknande sätt? Är det normalt att gå från kär och harmonisk till komplett vansinnig, ångestfylld och med panikkänslor som gör att jag till och med funderar på att göra abort och bara fly från allt.
Oändligt tacksam för svar för det här är så enormt påfrestande att jag tror jag stryker med på kuppen.