Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Sluta när graviditetspenning är klar

Föräldraledig har du rätt att vara enligt lag from 7v innan och 7v efter förlossningen. Därefter har du rätt att fortsätta vara ledig tills barnet fyller 18 månader oavsett du tar ut föräldrapenning eller ej.  60 dagar är Försäkringskassans gräns för hur långt före bf du får börja plocka ut föräldrapenning. Enligt lagen måste du informera din arbetsgivare senast 2 månader innan du planerar att gå på ledighet.

Men blir du beviljad havandeskapspenning så har du ju fått det för att du uppenbarligen har en arbetssituation som du inte klarar av och då kan du gå direkt på de datum som står i beslutet från FK.

Du skriver gravidpenning så det är svårt att förstå vad du menar.

De regler jag skriver ovan är vad lagen säger, kollektivavtal kan ge mer förmånliga riktlinjer för vad som gäller.

• Gladskit
    Tammy 088 skrev 2012-08-08 19:10:51 följande:
    Jag menar havandeskapspenning! Jag pratade nämligen med FK och de sa att det var godkänt men att jag och arbetsgivaren måste komma överens angående årslönen. När det är klart kan jag alltså säga till chefen att jag går?

Ja det ska du kunna göra. Du har ju ansökt om hp för att du inte klarar av att jobba längre och då ska du givetvis inte vara kvar om du fått din hp beviljad. När någon kommer och talar om att hon är gravid så har ju chefen ofta tid på sig att lösa vikariefrågan. Och han/hon måste också ha i bakhuvudet att personen kan komma att bli sjukskriven eller få hp under graviditeten, det är inte direkt ovanligt.

Så till din arbetsgivare ska du anmäla hp så länge som du får (tom 11 dagar före bf) och sen lägger du föräldraledighet därefter, och så länge du tänkt vara ledig. Så att det blir rätt på din lön osv.
Svar på tråden Sluta när graviditetspenning är klar