• Tammy 088

Sluta när graviditetspenning är klar

Jag har bett min chef fylla i en sån där lapp angående graviditetspenning. Så hon är alltså medveten om att jag sökt det.
    Verkar som jag fått det godkänt av FK men jag och arbetsgivaren håller fortfarande på angående årsinkomsten så jag antar det måste bli klart innan jag kan gå.
    Till saken... Jag har ju rätt att gå 60 dagar innan BF och det är i princip imorgon.. När har jag rätt att gå? Jag har inte pratat med chefen pga att hon är lite läskig att prata med...Måste jag säga till en viss tid innan den dagen jag vill sluta eller har jag rätt att gå när allt är klart?
    Hoppas jag är tydlig nog med vad jag menar:)

• Svar på tråden Sluta när graviditetspenning är klar
  • kossi

Du måste säga till chefen en månad innan du har tänkt att gå hem.
    Så det kan bli svårt för dig.
    Anledningen till det är att chefen måste ha en chans att kunna planera att omplacera dig om den möjligheten finns.
    Varför sa du inte till tidigare??

• Tammy 088
    kossi skrev 2012-08-08 18:57:43 följande:
    Du måste säga till chefen en månad innan du har tänkt att gå hem.
    Så det kan bli svårt för dig.
    Anledningen till det är att chefen måste ha en chans att kunna planera att omplacera dig om den möjligheten finns.
    Varför sa du inte till tidigare??

Jag har ju bett henne fylla i pappret! Hon kunde inte omplacera mig. Med det så sa jag ju att jag ville ha graviditetspenning och gå tidigare. Men jag vet inte om vi skulle ha skrivit under något då eller vad som räknas med att säga till...
    Jag visste ju inte när jag skulle säga till när jag ska sluta eftersom jag inte visste hur lång tid det skulle ta med papprerna.
    Så kunde ju inte ge ett exakt datum då jag skulle gå.
    Får sjukskriva mig annars antar jag.
  • Gladskit

Föräldraledig har du rätt att vara enligt lag from 7v innan och 7v efter förlossningen. Därefter har du rätt att fortsätta vara ledig tills barnet fyller 18 månader oavsett du tar ut föräldrapenning eller ej.  60 dagar är Försäkringskassans gräns för hur långt före bf du får börja plocka ut föräldrapenning. Enligt lagen måste du informera din arbetsgivare senast 2 månader innan du planerar att gå på ledighet.

Men blir du beviljad havandeskapspenning så har du ju fått det för att du uppenbarligen har en arbetssituation som du inte klarar av och då kan du gå direkt på de datum som står i beslutet från FK.

Du skriver gravidpenning så det är svårt att förstå vad du menar.

De regler jag skriver ovan är vad lagen säger, kollektivavtal kan ge mer förmånliga riktlinjer för vad som gäller.

• Tammy 088
    Gladskit skrev 2012-08-08 19:08:01 följande:
    Föräldraledig har du rätt att vara enligt lag from 7v innan och 7v efter förlossningen. Därefter har du rätt att fortsätta vara ledig tills barnet fyller 18 månader oavsett du tar ut föräldrapenning eller ej.  60 dagar är Försäkringskassans gräns för hur långt före bf du får börja plocka ut föräldrapenning. Enligt lagen måste du informera din arbetsgivare senast 2 månader innan du planerar att gå på ledighet.

Men blir du beviljad havandeskapspenning så har du ju fått det för att du uppenbarligen har en arbetssituation som du inte klarar av och då kan du gå direkt på de datum som står i beslutet från FK.

De regler jag skriver ovan är vad lagen säger, kollektivavtal kan ge mer förmånliga riktlinjer för vad som gäller.
    Jag menar havandeskapspenning! Jag pratade nämligen med FK och de sa att det var godkänt men att jag och arbetsgivaren måste komma överens angående årslönen. När det är klart kan jag alltså säga till chefen att jag går?
  • EmelieJ

Havandeskapspenning heter numer gravidpenning.
  • Lady Gaga

Graviditetspenning och havandeskapspenning är samma sak.
    Silence! I KEEL you!
  • Tammy 088
    EmelieJ skrev 2012-08-08 19:12:22 följande:

Havandeskapspenning heter numer gravidpenning.

Jag tyckte väl det:)
  • Gladskit
    Tammy 088 skrev 2012-08-08 19:10:51 följande:
    Jag menar havandeskapspenning! Jag pratade nämligen med FK och de sa att det var godkänt men att jag och arbetsgivaren måste komma överens angående årslönen. När det är klart kan jag alltså säga till chefen att jag går?

Ja det ska du kunna göra. Du har ju ansökt om hp för att du inte klarar av att jobba längre och då ska du givetvis inte vara kvar om du fått din hp beviljad. När någon kommer och talar om att hon är gravid så har ju chefen ofta tid på sig att lösa vikariefrågan. Och han/hon måste också ha i bakhuvudet att personen kan komma att bli sjukskriven eller få hp under graviditeten, det är inte direkt ovanligt.

Så till din arbetsgivare ska du anmäla hp så länge som du får (tom 11 dagar före bf) och sen lägger du föräldraledighet därefter, och så länge du tänkt vara ledig. Så att det blir rätt på din lön osv.
Svar på tråden Sluta när graviditetspenning är klar