Inlägg från: trohoppkärlek |Visa alla inlägg
  • trohoppkärlek

hästfolk?

momalolinon skrev 2012-08-06 19:22:28 följande:
    om en häst rymmer pga av ingen ström på hagen när den är utlånad och kommer in i en annan hage..så en annan häst blir skadad och veterinär tillkallas..vem ska stå för räkningen..jag anser den som hade ansvaret för hästen som rymde där den stod då.. inte ägaren till den! Rätt?
    Förhoppningsvis är försäkringsfrågor och annat utrett innan man lånat ut/lånar en häst!
    Sånt gör man upp innan, för när det gäller hästar får man vara beredd outförsigbara händelser...
  • trohoppkärlek
    momalolinon skrev 2012-08-06 19:30:30 följande:

det är en annan häst på en annan gård som blivit skadad pga av att den rymda hästen kommit in i den hagen..  den rymda hästen är utan skador..
    det är den rymda hästen som orsakat skadorna därmed är det ägaren/personen som har ansvar av hästen  som är (borde vara) skyldig att stå för ev. kostnader... 

• trohoppkärlek
    momalolinon skrev 2012-08-06 19:45:56 följande:
    ja det är just det.. är det ägaren? eller den som hade ansvaret för hästen då den rymde? (hästen bodde alltså där på prov nu.. inte hos ägaren)
    Sådant gör man upp innan, och har man inte gjort det så kan det bli mycket knivigt i sånna här situationer.

Vill inte den som  för tillfället hade ansvaret för hästen stå för kostnaderna, så faller det på ägaren. (Om inga andra skriftliga överenskommelser gjorts.)

• trohoppkärlek
    momalolinon skrev 2012-08-06 19:59:18 följande:

Ja det muntliga avtalet var att ta hand om hästen så som en fodervärd i två veckor..sedan skulle det avgöras om hästen skulle stå kvar ytligare och då skulle det skrivas ett avtal om två månader och sedan köp om båda parter samtyckte.. så inget skriftligt tyvärr! (idioti såhär i efterhand)
    Är du lånetagaren eller ägaren?

• trohoppkärlek
    momalolinon skrev 2012-08-06 20:34:15 följande:

ägaren... som känner sig allt annat än lycklig nu! alla jag pratat med anser ju att det är hennes ansvar att betala då hon hade ansvaret för hästen..! och då jag noga uttryckt att det måste vara ström på annars går han förr eller senare ut..känns det för jä-ligt! hade det varit det hade denna situation aldrig uppstått!!Rynkar på näsan
    Tyvärr så tror jag du åker på kostnaderna..

Även om du lånade ut hästen en kortare tid på prov så bör det funnits ett skriftligt avtal som bland annat säger
    vem som ska betala om hästen råkar skada någons egendom, kanske smiter hästen och springer in i en bil, eller som du har beskrivit - till en annan häst.

också bör man skriva att hästen ska lämnas tillbaka i den kondition o hälsa den hade när den lämnades bort.
    Därför borde också hästen besiktigas innan man lånar ut den, vem som står för besiktningen och mycket annat ska också framgå i avtalet.

Detta är för både ägaren och lånetagaren ska känna sig trygga.

Men tråkigt nu är skadan redan skedd och jag tror inte att du juridiskt kan kräva att hon ska stå för kostnaderna. Hade det dock varit jag som lånat hästen hade jag känt mig skyldig att betala och stått för kostnaderna eftersom jag är ansvarig för hästen.

Har du möjlighet att ta hem hästen igen?
  • trohoppkärlek
    momalolinon skrev 2012-08-06 22:42:16 följande:
    Åkte inte därifrån utan honom.. Utan tog hem han på en gång då jag inte kunde känna mig trygg med att hon såg till att han höll sig i hagen.. Då jag tidigare sagt att strömmen måste vara på! Å det ignorerades! Ja vi får se.. Har många som anser att hon är bet skyldig..
    Hoppas det löser sig och att hon betalar. Anser också att hon borde betala..

Svar på tråden hästfolk?