• Pinguicula

Har man brustit i föräldraskapet om barnet slår sig?

Lagom är väl ofta bäst eller hur?

Det är inte särskilt smart att inte ha grind vid trappor, låta barnen leka med lådor där det ligger knivar, strunta i om ungarna sitter och leker med pennor vid de oskyddade eluttagen osv...

Men barn måste även få testa på grejer och lära sig av sina misstag. Mina barn har gjort sig illa tusentals med gånger, ofta resulterar deras olyckor i att de är mer försiktiga.

Jag tror snarare att barn mår bra av att trilla och göra illa sig, det är en naturlig del i deras utveckling.

• Pinguicula

YokohamaNr2: Ja, visst är det intressant att vissa är mer överbeskyddande när det gäller tjejer? Märker också det vid lekplatser.

Igår så var vi och lekte, min dotter är väldigt orädd i sitt lekande. Hon gillar att klättra och hoppa, hon ramlar ofta men blir sällan ledsen. Hon kliver upp igen bara och försöker med hon höll på med igen. Igår så hoppade hon från en bänk ner på gräset, något gick snett och hon landade på magen.
    Genast springer det fram en mamma och ska trösta henne, trots att hon inte var ledsen!

Det är inte första gången det händer oss, det är inte alls ovanligt att mammor rusat fram till min dotter för att ta hand om henne. Dels kan jag tycka att det är min unge, vi föräldrar kan väl på känna av lite själv om barnet behöver tröstas eller ej... Men känner även att min dotter ofta behandlas som om hon vore av glas, vilket är så absurt om man känner min dotter.

Min son är däremot mer försiktig och "känslig" isf, han ramlar också men blir mer ledsen och rädd. Men jag har aldrig varit med om att någon ens försökt trösta honom, ingen reagerar när han ramlar.

Svar på tråden Har man brustit i föräldraskapet om barnet slår sig?