• MoaElis

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Han betalar väl mycket redan? Min bror är 21 år och bor hemma, har jobb men betalar inget. Tycker det är lite konstigt att ta betalt för att ens barn bor hemma även om dom är vuxna. Dom ska väl snart flytta hemifrån endå..

• MoaElis
    Miss P71 skrev 2012-08-05 15:49:35 följande:

Varför tycker du det?? Skäms
    Jag tycker det är konstigt att kräva pengar från ens barn för att dom inte hittat lägenhet/inte har råd än, eller vad nu anledning är till att dom vuxna barnen bor hemma är.
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 15:56:56 följande:
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.
    Nej, men om man valt att skaffa barn tycker jag faktiskt man får ta att det kostar, även när barnen är vuxna. Förmodligen så ska inte barnen bo hemma hela livet...
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 16:14:11 följande:
    får man mat och husrum, tvätt och städ gratis så bor man nog kvar längre än man tänkt sig.

är man över 18 år har jag som förälder ingen skyldighet att försörja mina barn längre och då förväntar jag mig att dom som vuxna individer tar ansvar för sitt eget liv . Självklart kan man komma överens om att göra på olika sätt - men dom ska självklart inte ta det för givet.  bor man som vuxen med eget jobb och inkomst hemma hos mig så får man också finna sig i att bli behandlad som en vuxen. Alltså betalar man hyra 
    Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag som sagt det är märkligt...
  • MoaElis
    Hejhoppsan skrev 2012-08-05 16:19:18 följande:

Gäller detta oavsett hur gammalt barnet är och hur mycket han/hon tjänar? Och oavsett om ungen är en slacker som tycker att det är bekvämt att bo på hotell (dvs. hemma)?

Men man får väl säga till som föräldrer, om man inte vill ha sina barn hemma längre.  Oftast finns det ju dock en anledning till att barnet bor hemma som vuxen, kanske inte hittar lägenhet/inte råd att flytta. Självklart är det en annan sak om barnet är 40 år, har jobb & KAN flytta. Men jag tror det är väldigt ovanligt att man bor hemma då. Dom flesta flyttar hemifrån innan dom fyller 25 år, och tills dess tycker jag att man ska låta sina barn bo hemma gratis. Självklart, om inte föräldrarna har dåligt med pengar & barnen bor hemma & har jobb, så hjälper man till med pengar. Jag tycker dock det är märkligt att kräva pengar bara för att barnet är vuxen.
  • MoaElis
    Mercurialis skrev 2012-08-05 18:38:10 följande:

Jag tycker inte att det är en helt annan sak. Att betala för sig hemma (när man är vuxen och har en inkomst) handlar om att förbereda sig inför verkligheten och det ansvar som väntar den dagen då man ska ta hand om alla kostnader själv. Så ser jag det i alla fall.

Det hade jag kunnat tänka mig att gå med på som förälder, att det vuxna barnet såg till att spara undan pengar till eget boende i stället för att betala hemma.
    Men man förstår väl själv att det kostar pengar att ha en lägenhet, även om man inte betalar en del av föräldrarnas hyra(?) Annars måste man ha bra stora problem...
  • MoaElis
    fjonkelina skrev 2012-08-05 18:45:11 följande:
    Så du tycker på fullt allvar att killen som haft fast arbete i 3 år och får ut ca18tusen i handen inte ska behöva betala för sitt uppehälle? 

Stackars tjej som sedan flyttar ihop med en sådan kille.....Det kanske är dom killarna man läser om här på fl i alla trådar som inte tar ansvar för nånting..... varken ekonomi eller städet.......För dom jobbar ju och ska inte behöva göra nånting.......
    Det skrev jag ju faktiskt inget om. Jag tror dock dom flesta förstår att det kostar pengar att hyra en lägenhet...
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 19:19:41 följande:
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

Frågan är ju dock om ungdomar inser det mer genom att betala 1-3 tusen för att bo hemma. Det tvivlar jag på... 
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:14:24 följande:
    det är ju själva kombinationen man måste lära barnen, att hyran är en konsekvens av att vara vuxen och ta ansvar samt att man förklarar att det faktiskt kostar pengar att bo. Och vad pengarna går till. 

Man kan tycka att en hyra på nån tusenlapp är skrattretande när man bor hemma , men när man börjar räkna på själva kostnaden att det går mer el, det kostar för mig mer pengar att handla mat,  mer bensinpengar osv - då är plötsligt hyrespengarna väldigt motiverade.

det är ju inte så att man ska kasta en tusenlapp på köksbordet och sen inte fatta vad det är man betalar.  Det är ju hela ekvationen man måste ge till sina barn och förklara vad allt handlar om.  Vad ingår i hyran, exakt vad är det jag betalar för. Och vad får jag för dom pengarna.

det handlar i slutändan om att man lär sig ta ansvar över sin egen ekonomi, att själv räkna ut vad pengarna ska räcka till , hur man hushåller med pengarna och vilka saker man gör varje månad som kostar pengar. Att man också lär sig att det är viktigt att betala sakerna i tid och att det får konsekvenser om man inte betalar alls eller blir försenad.

Att bo hemma och spendera hela sin lön på valfria saker och kanske inte ha några fasta kostnader alls alternativt bara nån ströräkning här och där och inte heller betala hyra - hur förberedd man än är muntligt så kan jag lova att det blir en chock när man flyttar hemifrån och inser att den där fina lönen man trodde att man hade plötsligt ska räcka till precis allt och att det faktiskt inte finns mer pengar än just dom kronorna man har. Framförallt så blir det inte en så kul upplevelse att inse att allt kostar pengar - hela tiden. 
    Men ärligt talat, det inser man utan att bo själv & betala hyran. Jag är inte på något sätt överintiligent men att allt kostar pengar & att det blir konsekvenser om man inte betalar räkningar i tid kan jag räkna ut. 
  • MoaElis
    Flo skrev 2012-08-05 21:29:50 följande:
    MoaElis: Du tycker vuxna barn ska bo gratis hemma? Hur länge kan man leva på mamma och pappa då innan man måste flytta eller betala för sig? Kanske man kan bo kvar hela livet i huset med sin make/maka och barn? För man kommer ju alltid förbli sina föräldrars barn och då får man ju bo gratis hela livet eller hur?
    Ja, det tycker jag. Det är lite tragiskt, enligt mig att föräldrar uttrycker att "Nu behöver jag inte försörja dig längre, betala" Det känns lite som att utnyttja sina barn för att få pengar. Som sagt, det är en sak om föräldrarna har dåligt med pengar. Men jag tycker det är bättre om barnen sparar dom pengarna, och flyttar hemifrån. Jag tror ingen vill bo hemma längre än nödävndigt, dom flesta flyttar hemifrån innan dom fyller 25 år, dom som flyttar senare kanske är dom som tvingas betala för att bo hemma? Vad vet jag...

Att skylla på att ungdomar skulle lära sig något av att betala tycker jag inte det ligger något i. Det är däremot viktigt att lära sina barn att hjälpa till hemma. Jag både tvättar & lagar mat och är inte på något sätt bortskämd för att jag inte betalar för att bo hemma. Förstår hur man hanterar pengar jag jag faktiskt också, utan att betala mina föräldrar. Nu kan jag iofs inte ens göra det då jag inte har jobb, men jag skulle få spara pengarna jag tjäna till att flytta hemifrån & inte tvingas betala för att bo hemma. Jag skulle för övrigt mer än gärna flytta hemifrån, även om jag får bo här gratis.
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 21:53:05 följande:
    jag skulle vilja vända på frågan... Alla vet att det kostar att bo 

hotell, hyreskontrakt, eget hus, inneboende, studentlägenhet, sambo, gifta, delsbo, hambo, särbo, ibland-bo, bostadsrätt, kollektiv, skogskoja, släktgården, hos gamla mormor,  - what ever. Det kostar pengar

varför skulle det inte kosta pengar att bo i ett rum i föräldrarnas hus?  

summan av kostnaden är konstant - varför skulle det vara annorlunda att bo hos en familjemedlem?  

alla är vi överens om att själva priset förmodligen är annorlunda när man bor hemma och att man fördelar hushållets utgifter på andra sätt än vad man kanske gör i andra fall, men ändå - nån måste ändå stå för vad det kostar att bo.  

Skulle du 40+ :are  skiljas och krisa  och tillfälligt behöva flytta hem till gamla mamma o pappa i väntan på ny bostad så sjlävklart skulle du betala en hyra.  Varför skulle inte det gälla en heltidsarbetande 22-åring?  
    Det tycker jag inte är så självklart om det bara handlar om ett tag, man är väl en familj? Då hjälps man väl åt. Jag skulle inte ta betalat om mina barn behövde flytta hem ett tag, om jag inte hade dåligt med pengar så jag verkligen behövde deras för att ha råd.
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?