• Toftesvarten

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

Skulle gärna ta del av synpunkter och förslag på vad som kan vara skäligt i det fall jag beskriver nedan:

Jag är sedan ett par år sammanboende i ett hus som ägs av min sambo till 100 %. I huset bor också min sambos son på 22 år som har en fast anställning sedan tre år tillbaka och en lön efter skatt på ca 18-19.000. Han har ett jobb som innebär att han bor borta ca 2-3 dgr per vecka och har då traktamente och boende betalt av sitt företag.

Vår gemensamma boendekostnad (räntor, el, sopor,vatten färsäkring m m) ligger på ca 11.000:- per månad + mat och förbrukningsvaror (tvål, toapapp e t c) på ca 6.000 per månad. Totalt ca 17.000:- per månad

Då jag tjänar mer än min sambo betalar jag också mer av de dessa kostnader, ofta runt 55 %. Sambos son betalar en fast summa på 3.000 kr och har gjort det det senaste året. Jag har diskuterat en höjning av detta belopp men inte fått gehör för det.

Vad anser du skulle vara en lämplig månadskostnad för sambos son?

• Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?
  • Miss P71

Jag tycker att den summan hans son betalar räcker. Är det någon som ska betala mer är det din sambo anser jag!

• Nyfiken gul

hur motiverar du höjningen av sonens hyra?  vad ska pengarna gå till anser du? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

kan tillägga att när jag bodde hemma som vuxen (24 år)  så betalade jag 2500 kr , disponerade då två rum till mig och mina två barn och eget badrum.  Pengarna täckte internetuppkoppling + surftiden (på den tiden gamla modem)  samt min del av hushållselen och en del av hyran. 

mat bidrog jag med själv enligt samvete och jag handlade mat till familjen för 1500 kr i månaden ungefär

Hade egen telefon i mitt rum + mobil samt betalade eget tvättmedel och egna förbrukningsvaror.

• MoaElis

Han betalar väl mycket redan? Min bror är 21 år och bor hemma, har jobb men betalar inget. Tycker det är lite konstigt att ta betalt för att ens barn bor hemma även om dom är vuxna. Dom ska väl snart flytta hemifrån endå..

• Miss P71
    MoaElis skrev 2012-08-05 15:46:08 följande:
    Han betalar väl mycket redan? Min bror är 21 år och bor hemma, har jobb men betalar inget. Tycker det är lite konstigt att ta betalt för att ens barn bor hemma även om dom är vuxna. Dom ska väl snart flytta hemifrån endå..

Varför tycker du det?? Skäms
  • MoaElis
    Miss P71 skrev 2012-08-05 15:49:35 följande:

Varför tycker du det?? Skäms
    Jag tycker det är konstigt att kräva pengar från ens barn för att dom inte hittat lägenhet/inte har råd än, eller vad nu anledning är till att dom vuxna barnen bor hemma är.
  • Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 15:53:14 följande:
    Jag tycker det är konstigt att kräva pengar från ens barn för att dom inte hittat lägenhet/inte har råd än, eller vad nu anledning är till att dom vuxna barnen bor hemma är.
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.
  • MoaElis
    Nyfiken gul skrev 2012-08-05 15:56:56 följande:
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.
    Nej, men om man valt att skaffa barn tycker jag faktiskt man får ta att det kostar, även när barnen är vuxna. Förmodligen så ska inte barnen bo hemma hela livet...
  • Miss P71
    MoaElis skrev 2012-08-05 15:53:14 följande:

Ok..
Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?