Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?

hur motiverar du höjningen av sonens hyra?  vad ska pengarna gå till anser du? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

kan tillägga att när jag bodde hemma som vuxen (24 år)  så betalade jag 2500 kr , disponerade då två rum till mig och mina två barn och eget badrum.  Pengarna täckte internetuppkoppling + surftiden (på den tiden gamla modem)  samt min del av hushållselen och en del av hyran. 

mat bidrog jag med själv enligt samvete och jag handlade mat till familjen för 1500 kr i månaden ungefär

Hade egen telefon i mitt rum + mobil samt betalade eget tvättmedel och egna förbrukningsvaror.

• Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 15:53:14 följande:
    Jag tycker det är konstigt att kräva pengar från ens barn för att dom inte hittat lägenhet/inte har råd än, eller vad nu anledning är till att dom vuxna barnen bor hemma är.
    det handlar inte om att kräva pengar - det handlar om att dom ska betala och göra rätt för sig oavsett vart och hur dom bor.  Även om man bor hemma är det inte gratis.  Det är ingen hotellverksamhet.  sen kan man absolut komma överens om hur saker o ting ska se ut både praktiskt och ekonomiskt.   Men jag tycker det är självklart att man bidrar ekonomiskt när man är vuxen med egen inkomst.
  • Nyfiken gul

får man mat och husrum, tvätt och städ gratis så bor man nog kvar längre än man tänkt sig.

är man över 18 år har jag som förälder ingen skyldighet att försörja mina barn längre och då förväntar jag mig att dom som vuxna individer tar ansvar för sitt eget liv . Självklart kan man komma överens om att göra på olika sätt - men dom ska självklart inte ta det för givet.  bor man som vuxen med eget jobb och inkomst hemma hos mig så får man också finna sig i att bli behandlad som en vuxen. Alltså betalar man hyra 

• Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 16:15:48 följande:
    Ja, det är ju din åsikt. Själv tycker jag som sagt det är märkligt...
    har man råd att försörja barnen så okej då tror jag nog man reagerar annorlunda. Överlag verkar det ju vara så i alla fall 

men om du är en förälder med låg inkomst och verkligen inte har råd att försörja en till vuxen persons behov så kanske man tänker annorlunda.  Du hankar dig fram så gott du kan och har själv svårt att få pengarna att räcka och så ska en vuxen person börja kräva en massa extra som kostar pengar.

Jag själv har råd men jag är inte fostrad så av mina egna föräldrar, jag sätter ett värde i att försörja mig själv . och det gäller även om jag skulle bo hemma eller låta mina vuxna barn bo hemma.  

har dom inte råd så får man lösa det ändå, skulle ett vuxet barn utan inkomst gå till soc så anser dom att dom ska betala hemma.

Bara en tanke  - MIN tanke  
  • Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 18:52:53 följande:
    Det skrev jag ju faktiskt inget om. Jag tror dock dom flesta förstår att det kostar pengar att hyra en lägenhet...
    förstår ja - men inser - det är en helt annan sak. Det  är bara att läsa sida upp och sida ner på ekonomi-sidan här på sajten för att se att både tjejer och killar faktiskt inte FATTAR att man betalar hyra. 

det är ju där man som förälder måste inpränta redan från början att man alltid ska betala och göra rätt för sig oavsett hur man väljer att bo.  Det finns inga gräddfiler eller räkmackor som betalar ens hyra och det är inte en potentiell partner eller föräldrar som ska gå in och rädda upp situationen o betala en sen hyra innan man blir vräkt.

det ska man redan ha fattat från början.

• Nyfiken gul
    MoaElis skrev 2012-08-05 20:46:40 följande:
    Frågan är ju dock om ungdomar inser det mer genom att betala 1-3 tusen för att bo hemma. Det tvivlar jag på... 
    det är ju själva kombinationen man måste lära barnen, att hyran är en konsekvens av att vara vuxen och ta ansvar samt att man förklarar att det faktiskt kostar pengar att bo. Och vad pengarna går till. 

Man kan tycka att en hyra på nån tusenlapp är skrattretande när man bor hemma , men när man börjar räkna på själva kostnaden att det går mer el, det kostar för mig mer pengar att handla mat,  mer bensinpengar osv - då är plötsligt hyrespengarna väldigt motiverade.

det är ju inte så att man ska kasta en tusenlapp på köksbordet och sen inte fatta vad det är man betalar.  Det är ju hela ekvationen man måste ge till sina barn och förklara vad allt handlar om.  Vad ingår i hyran, exakt vad är det jag betalar för. Och vad får jag för dom pengarna.

det handlar i slutändan om att man lär sig ta ansvar över sin egen ekonomi, att själv räkna ut vad pengarna ska räcka till , hur man hushåller med pengarna och vilka saker man gör varje månad som kostar pengar. Att man också lär sig att det är viktigt att betala sakerna i tid och att det får konsekvenser om man inte betalar alls eller blir försenad.

Att bo hemma och spendera hela sin lön på valfria saker och kanske inte ha några fasta kostnader alls alternativt bara nån ströräkning här och där och inte heller betala hyra - hur förberedd man än är muntligt så kan jag lova att det blir en chock när man flyttar hemifrån och inser att den där fina lönen man trodde att man hade plötsligt ska räcka till precis allt och att det faktiskt inte finns mer pengar än just dom kronorna man har. Framförallt så blir det inte en så kul upplevelse att inse att allt kostar pengar - hela tiden. 
  • Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:33:09 följande:
    Ta inte i så att du spricker nu!

De flesta unga vuxna vill gärna flytta hemifrån. Att få fatt i bostad är dock inte alltid helt lätt, varken att köpa eller hyra. Att då bo hemma och kunna spara sina pengar (om nu föräldern har råd med detta så klart) är ett ypperligt sätt att påbörja sin bostadskarriär. Tramset om att barnen inte lär sig hantera pengar om de inte betalar hemma är ju så fånigt att det inte finns. Den uppfostran bör man ha gått igenom tidigare och inte med ett myndigt barn.
    om man lär sina barn från början ekonimskt sinnelag, ta ansvar för sina pengar och att dom tidigt fattar handling och konsekvens - då blir det ännu mera obegripligt för mig att man då inte betalar hyra som vuxen hemmaboende.
  • Nyfiken gul
    jag skulle vilja vända på frågan... Alla vet att det kostar att bo 

hotell, hyreskontrakt, eget hus, inneboende, studentlägenhet, sambo, gifta, delsbo, hambo, särbo, ibland-bo, bostadsrätt, kollektiv, skogskoja, släktgården, hos gamla mormor,  - what ever. Det kostar pengar

varför skulle det inte kosta pengar att bo i ett rum i föräldrarnas hus?  

summan av kostnaden är konstant - varför skulle det vara annorlunda att bo hos en familjemedlem?  

alla är vi överens om att själva priset förmodligen är annorlunda när man bor hemma och att man fördelar hushållets utgifter på andra sätt än vad man kanske gör i andra fall, men ändå - nån måste ändå stå för vad det kostar att bo.  

Skulle du 40+ :are  skiljas och krisa  och tillfälligt behöva flytta hem till gamla mamma o pappa i väntan på ny bostad så sjlävklart skulle du betala en hyra.  Varför skulle inte det gälla en heltidsarbetande 22-åring?  
  • Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 21:48:11 följande:
    Det beror nog också mycket på hur man är uppfostrad. I min familj var vi tydliga med att vi ställer upp och hjälper varandra. Mina föräldrar hade råd att ha mig och att nu också ha min bror hemma utan att ta betalt för det. Istället hade vi diskussioner om sparformer och hur mycket som är rimligt att spara. Det tog ut "hyra" i sparande på mitt eget konto istället.

Handling och konsekvens kan se annorlunda ut än från din synvinkel, eller hur?
    självklart kan handling o konsekvens också se ut som du nämner , huvudsaken är att man förstår innebörden av vad man kommit överens om . 

• Nyfiken gul
    LaFontaine skrev 2012-08-05 22:00:19 följande:
    Skulle mina föräldrar skiljas och någon av dem behövde flytta hem till mig en tid skulle jag aldrig drömma om att ta betalt av mamma eller pappa om jag själv har råd. Så är jag uppfostrad och det gäller åt båda håll. I vår familj ställer vi upp för varandra, självklart med motkrav, men vi tar inte betalt av varandra om inte nöden kräver.

Och se, det gick att få ekonomiskt tänkande i både min bror och mig i alla fall!
    det handlar inte om att  "ta betalt" 

Alla här är överens om att man hjälps åt om man bor under samma tak - för mig innebär det också att man tar ett gemensamt ansvar även för ekonomin och hjälps åt även på den fronten.

det handlar inte om att ta betalt och det handlar inte om att behöva pengarna - att hjälpas åt borde väl rimligen handla om att också ha vett att ta eget ansvar över dom utgifter som ändå finns, att SE dom utgifter som finns..  Vill man betala "hyra" med att helt å hållet stå för matkostnaderna så är väl det alldeles utmärkt eller att alltid tanka bilen, stå som telefonabonnent  eller vad det nu kan vara. 

Huvudsaken är att man tar sitt vuxna ansvar och inte kommer undan med att man ju ändå bor hemma .  Curlande föräldrar är det värsta jag vet och jag hoppas att den som inte betalar ren hyra hemma ändå får stå i någon form för vad det kostar att bo hemma som vuxen.  

Svar på tråden Hur mycket ska ett vuxet barn betala hemma?