• mmeline

Barnsuget kommer inte. Kan man

Det finns många som är frivilligt barnlösa, så du är inte direkt ensam om att inte vilja ha barn. Det är helt okej att inte skaffa några. "Alla" skaffar inte barn, och "alla" vill inte ha barn. Barn är inte på något sätt en försäkring mot att du inte kommer att få sitta ensam när du är gammal, de allra flesta som sitter bortglömda på hemmen har barn, bara det att barnen lever sina egna liv på annan ort och ibland i annat land.

Själv är jag lite mittemellan. Det finns bra saker med barn och det finns bra saker med att inte skaffa barn. Just nu vill jag inte ha några utan väntar gärna, och skulle det visa sig i framtiden att jag inte kan få några så vore det inte någon katastrof.

• mmeline
    Grön Anna skrev 2013-05-16 11:51:38 följande:
    Vill bara inflika att man inte på något sätt kan känna efter hur det skulle vara att ha egna barn genom att umgås med andras.
    Att få sitt eget barn, som liknar en själv och den man älskar mest i världen är något helt annat. Känslan av ett "du är den bästa mamman i hela världen" och en varm lite barnahand i sin går inte att förklara i ord och kan inte riktigt hållas emot allt det där praktiska som räknas upp här i tråden.
    Att känna sitt eget lilla barn buffa inne i magen ger livet en dimension man inte kan fundera ut med sitt sinne.
    Att veta att man kan ge en ny liten människa ett hem, trygghet, lycka och glädje är stort.
    Jag tror visst att man kan leva ett alldeles fantastiskt liv utan barn, mycket pga att man aldrig känt de där känslorna man har som förälder.
    Det behöver inte vara ens eget barn. Många är uppvuxna med småsyskon, ibland med sådan åldersskillnad att de blivit extraföräldrar. Andra har väldigt närstående syskonbarn. Sedan handlar det inte bara om likhet och att ha fött fram ett barn för att kunna känna ett föräldraband. Kan en person med ett adopterat barn aldrig veta hur det är att ha barn eftersom de inte fött dem? Kan en man aldrig veta hur det är att ha barn eftersom han inte gått och känt sitt eget barn buffa inne i magen? Jag tycker att det är ett ensidigt synsätt.
Svar på tråden Barnsuget kommer inte. Kan man