Orolig för min 10 månaders bebis. Vad tycker ni?
Jag är en förstagångsmamma som är orolig för min son som är 10 månader (som föddes i tid). När jag ser på barn i hans ålder och t.o.m. barn som är yngre än honom känns det som att han är flera månader efter. Kanske på en sju-åtta månaders motoriska nivå. Och det går mycket segt med den utvecklingen trots att jag försöker ha honom så mycket det bara går på golvet. När det gäller språk och finmotorik verkar han hyfsat vara på sin nivå, förutom kanske när det gäller pincettgreppet.
Han kan:
- Sen två veckor tillbaka ålar han fram genom att dra sig fram med båda armarna och skjuta ifrån med ena benet. Han är dock inte förtjust i att åla och verkar inte vilja använda sin nyfunna förmåga till att upptäcka omgivningen.
- Han har ibland pincettgrepp, men ofta skyfflar han in ärtor/cheerios med hela handen ändå.
- Kastar och släpper saker.
- Han kan vända sig åt alla håll, men numera gör han det aldrig och i så fall enbart åt höger.
- Klappar händerna och slår ihop två föremål samt flyttar föremål mellan händerna.
- Jollrar en hel del: mycket dada, nana, mama och andra möjliga kombinationer.
- Förstår mamma, pappa, lampa, katten, klappa händerna.
- Reagerar väl på sitt namn.
- Försöker ibland härma mig och pekar i böcker när vi läser.
- Skakar på huvudet när han inte vill ha något och sträcker fram armen när han vill ha något.
- Sitter stadigt i stort, men har något böjd rygg. Flyttar sig i en cirkel sittande. Kan trilla ibland och slå i huvudet. Han sträcker sig efter saker så långt det går när han sitter.
- Håller i sig en kort stund när han står, men sen trillar han om han inte får stöd eller så släpper han.
- Om man håller honom i händerna går han med raka ben.
- Nyfiken på människor och nya situationer. Han ler stort när han träffar nya människor.
- Observant på om människor är glada, ledsna eller arga.
Han kan inte:
- När han sitter kan han inte stödja på en arm och gå upp på knä för att nå något. De få gånger han försökt (kanske max en gång i veckan) slår han i huvudet och därför vill han ogärna försöka.
- Sätta sig upp själv. Han har i princip aldrig lyft på huvudet när han legat på rygg.
- Ställa sig upp. Han har gjort ansatser till det med armarna, men benen kan inte hjälpa till.
- Lägga sig ned.
- Inte gå utmed möbler.
- Krypa.
- Hoppa i knäet. De få gånger han hoppat är när han är arg.
- Stå på alla fyra.
- Vinka.
- Alltid plocka upp föremål med pincettgreppet och mindre saker som t.ex. majs kan han inte plocka upp med pincettgreppet.
- Dricka själv med pipmugg eller äta t.ex. gröt på egenhand.
- Tar inga egna initiativ till tittut.
- Flytta sig framåt i sittande.
- Häma ljud eller gester.
När jag pratar med BVC säger de bara att "förhoppningsvis kan ha det snart", eller "det enda vi bryr oss om är att han går vid 18 månader". Hur tycker ni att hans utveckling låter? När han t.ex. är med i föräldragruppen eller på öppen förskola, blir skillnaden jobbigt tydlig även om alla bara säger att jag ska vara glad att han sitter där han sitter.