Inlägg från: DorisDaySthlm |Visa alla inlägg
  • DorisDaySthlm

Min 6-åring läser tegelstenar

Min 6-åring lärde sig läsa vid tidig ålder (2,5) och ska nu börja sexårsverksamhet till hösten.

Här hemma läser hon tjocka tegelstenar till böcker och klart jag funderar på hur det blir i skolan när det ska börja tragglas ABC. Det var fyra år sedan den biten gjordes hemma.

I övrigt väldigt skärpt rent kunskapsmässigt men i andra sammanhang på samma nivå som sina kompisar. Ingen autism eller liknande.

Hur löser lärarna det? Nån lärare som har tips?

• Svar på tråden Min 6-åring läser tegelstenar
  • DorisDaySthlm

Vi har fått klassindelningen och jag känner de barn hon kommer att hamna med och de kan läsa och skriva sina namn men inte mer än så.

Hon skriver obehindrat och stavar helt ok. Jag har aldrig lagt mig i hennes stavning utan uppmuntrat hennes skrivande utan rättanden.

Det du skriver om skapande verkstad och att hjälpa andra låter som ett bra tips. Tack! =)

(Styckeindelning försvinner när jag skriver från mobil - ber om ursäkt för det.)

• DorisDaySthlm

Rent mentalt är hon alltså på samma nivå som sina kompisar så jag var absolut inte ute efter att hon ska hoppa över en klass. Det gjorde jag och det var inget vidare.

Men hon har sett fram emot skolan så länge så det skulle vara roligt om hon slapp börja med något hon gjorde för flera år sedan.

Idag läser hon alltså tjocka böcker med gemener utan bilder. Såna som förmodligen är tänkta till högläsning av förälder. Men jag vill såklart inte på något sätt uppmuntra till elitnivå i nåt ämne. Bara hålla intresset vid liv så länge det går. =)

• DorisDaySthlm

Fler med erfarenhet? =)

Svar på tråden Min 6-åring läser tegelstenar