• DorisDaySthlm

    Min 6-åring läser tegelstenar

    Min 6-åring lärde sig läsa vid tidig ålder (2,5) och ska nu börja sexårsverksamhet till hösten.

    Här hemma läser hon tjocka tegelstenar till böcker och klart jag funderar på hur det blir i skolan när det ska börja tragglas ABC. Det var fyra år sedan den biten gjordes hemma.

    I övrigt väldigt skärpt rent kunskapsmässigt men i andra sammanhang på samma nivå som sina kompisar. Ingen autism eller liknande.

    Hur löser lärarna det? Nån lärare som har tips?


  • Svar på tråden Min 6-åring läser tegelstenar
  • Seldonia

    Jag jobbar mot skolan, och det är inte särskilt ovanligt nu att barn är riktigt kompetenta läsare när de börjar i 6-årsverksamhet. De lärare jag har kontakt med löser det på ett fint sätt, bland annat genom att låta barnen göra andra, mer utmanande uppgifter (om de vill). De kan också få hjälpa till med klasskamraternas tragglande om de tycker att det är roligt.
    Många barn som läser tycker att det är mysigt att få lov att sitta och läsa på skoltid, och det är ju inte direkt heller något som har negativ inverkan på deras läsutveckling.

    Tycker hon om att skriva? Svenskan kan ju bli mer skapande verkstad för henne i så fall.

    Prata med hennes lärare och hör hur han/hon brukar göra med de elever som redan kan. Och så får vi hoppas att det finns minst ett barn till i klassen som är på liknande nivå, så kan ju de arbeta tillsammans med uppgifter som känns mer meningsfulla för dem.

  • DorisDaySthlm

    Vi har fått klassindelningen och jag känner de barn hon kommer att hamna med och de kan läsa och skriva sina namn men inte mer än så.

    Hon skriver obehindrat och stavar helt ok. Jag har aldrig lagt mig i hennes stavning utan uppmuntrat hennes skrivande utan rättanden.

    Det du skriver om skapande verkstad och att hjälpa andra låter som ett bra tips. Tack! =)

    (Styckeindelning försvinner när jag skriver från mobil - ber om ursäkt för det.)

  • helahelena

    Haha jag var likadan! Läste högt för mina dagiskompisar, smet till bibblan hela tiden och bara läste läste läste... i skolan fick jag alltid andra böcker än övriga klassen, de ville att jag skulle hoppa upp en klass men jag vägrade. när jag sen började högstadiet blev det jättetufft, flera skolor slogs ihop och jag som var van vid att va bäst på allt hamnade bland flera andra likadana. blä inte lika kul längre... läser/ lyssnar på 3-4 böcker i veckan fortfarande dock! Och min son som är 6 är likadan som jag var, är jättenoga med att inte haussa det för mycket, han läser jättebra men vill inte att han ska känna att när han inte är bäst längre kan han skolka bdort tiden liksom...

  • Equal

    Min son var likadan han, men han fick alltid utmanande uppgifter att göra!

  • DorisDaySthlm

    Rent mentalt är hon alltså på samma nivå som sina kompisar så jag var absolut inte ute efter att hon ska hoppa över en klass. Det gjorde jag och det var inget vidare.

    Men hon har sett fram emot skolan så länge så det skulle vara roligt om hon slapp börja med något hon gjorde för flera år sedan.

    Idag läser hon alltså tjocka böcker med gemener utan bilder. Såna som förmodligen är tänkta till högläsning av förälder. Men jag vill såklart inte på något sätt uppmuntra till elitnivå i nåt ämne. Bara hålla intresset vid liv så länge det går. =)

  • DorisDaySthlm

    Fler med erfarenhet? =)

  • m med tre stjärnor

    Ja.
    Hon var så besviken på förskoleklassen. Lärarna försökte ge henne annat material men det räckte liksom inte. VI har försökt att ge henne stimulans hemma istället. Mycket dataspel, böcker, pysselböcker (anpassade för äldre då - nu är hon 10 och gör dem för vuxna), kluringar, sudoko...
    Eftersom det här barnet mentalt var mycket mogen och storleksmässigt är stor så fick hon hoppa över en klass. Hon ska börja femman nu men gör inte mycket mer än det hon måste (gör väldigt sällan några läxor tex).
    Mentalt, storleksmässigt och kunskapsmässigt skulle hon behöva hoppa över minst ett år till men det anser jag inte är något alternativ just nu... "Dessvärre" har hon mognat massor den här sommaren, alltså än mer brådmogen - diskuterar sina klasskamrater på ett så moget vis så det kräver långa samtal för att få henne att förstå saker på samma sätt som henne.

    Ja det var väl ingen positiv bild direkt. Om jag ska ge något tips så rekommenderar jag dig att vara lite "jobbig" tjata på att hon ska få mer stimulerande material, erbjud dig att ta med saker hemifrån också. Jag har i de flesta årskurser avböjt läseböcker eller skoalns böcker utan själv tagit hand om läsinlärningen (liksom din dotter handlar det mer om att hitta den kvantitet på böcker som de kan sätta i sig). På biblioteket har vi även lånat böcker på engelska så har hon lärt sig det "på köpet" (tar lite längre tid också när hon måste slå upp vissa ord;) 

Svar på tråden Min 6-åring läser tegelstenar