Ja.
Hon var så besviken på förskoleklassen. Lärarna försökte ge henne annat material men det räckte liksom inte. VI har försökt att ge henne stimulans hemma istället. Mycket dataspel, böcker, pysselböcker (anpassade för äldre då - nu är hon 10 och gör dem för vuxna), kluringar, sudoko...
Eftersom det här barnet mentalt var mycket mogen och storleksmässigt är stor så fick hon hoppa över en klass. Hon ska börja femman nu men gör inte mycket mer än det hon måste (gör väldigt sällan några läxor tex).
Mentalt, storleksmässigt och kunskapsmässigt skulle hon behöva hoppa över minst ett år till men det anser jag inte är något alternativ just nu... "Dessvärre" har hon mognat massor den här sommaren, alltså än mer brådmogen - diskuterar sina klasskamrater på ett så moget vis så det kräver långa samtal för att få henne att förstå saker på samma sätt som henne.
Ja det var väl ingen positiv bild direkt. Om jag ska ge något tips så rekommenderar jag dig att vara lite "jobbig" tjata på att hon ska få mer stimulerande material, erbjud dig att ta med saker hemifrån också. Jag har i de flesta årskurser avböjt läseböcker eller skoalns böcker utan själv tagit hand om läsinlärningen (liksom din dotter handlar det mer om att hitta den kvantitet på böcker som de kan sätta i sig). På biblioteket har vi även lånat böcker på engelska så har hon lärt sig det "på köpet" (tar lite längre tid också när hon måste slå upp vissa ord;)