Inlägg från: after8 |Visa alla inlägg
  • after8

Vem tar barnen på natten? (en jobbar)

Personligen tycker jag det har inget med att göra att den som jobbar ska orka... utan båda ska orka, och det beror på hur barnen sover. Vi hade dålig sömn på båda barnen under flera år - den som var "ledig" hade gått under om vi inte hjälpts åt. (gällde åt båda hållen när respektiva jobbade/ var hemma)

När sömnen blev bättre hade vi huvudansvaret för varsit barn, dvs att gå upp och stoppa om, stoppa i napp, ge vatten, trösta osv - varannan natt. Men, om någon i familjen var sjuk så anpassades det efter det.

ALLA ska orka som sagt- Och hur man gör det är lite olika för varje familj. jag tog hellre lite mer på natten ibland och sov på morgonen, och mannen funkar tvärtom, hellre slippa gå upp på natten men tog då morgonpasset.

• after8

Alltså ni som skriver att den som är hemma ska ta alla nätter - för den kan sova på dan, 2-3 timmar... kan ni inte tänka utanför er egna lilla box? Mitt första barn sov med 30 min uppvak hela nätterna, gick upp mellan klockan 4-5  under ca 9 månader - och på dagtid sov han 3 pass på 45 minuter per gång... På detta ammades han varannan timme...

Som jag skrev innan, alla i familjen ska orka och det ser olika ut i varje familj hur man bäst uppnår det. Tackar gudarna för att jag har en man som fattade det. Annars hade jag faktiskt gått under av sömnbrist.

• after8
    hannis skrev 2013-01-27 11:19:02 följande:
    after8:

Det var därför jag skrev "hos oss har vi gjort" samt "i vårt fall". Man får ju göra vad som passar ens egna familj och frågan i TS var ju hur vi gör och varför. Skall inte jag få svara på TS fråga menar du?
    Mitt inlägg var inte riktat direkt mot ditt inlägg! Sorry om det verkade så, pga 2-3-timmars skrivningen. Utan hela tråden, och andra liknande är fyllda av starka åsikter att man ska ta nätterna om man är den som är hemma. Vilket jag bara blir så trött på. Funkar det så rä det väl jättebra, jag menade mest mitt inlägg till folks om inte ens kan förstå att det inte funkar i alla familjer och dömer riktigt hårt rakt av :)
Svar på tråden Vem tar barnen på natten? (en jobbar)