Vem tar barnen på natten? (en jobbar)
Med två barn 2år & 5mndr och en förälder som arbetar. Bör den som är hemma med barnen ta båda på natten eller tar man var sitt barn? Hur gör ni? Varför!?
Med två barn 2år & 5mndr och en förälder som arbetar. Bör den som är hemma med barnen ta båda på natten eller tar man var sitt barn? Hur gör ni? Varför!?
Här har alltid den som varit hemma tagit nätterna. Fast vi har alltid haft enkla nätter och två barn som väldigt tidigt började sova hela nätter.
Jag skulle säga att den som är hemma tar båda barnen men på helgen så tar den som jobbar båda barnen en av nätterna + morgonen så att den som är hemma verkligen kan få sova ut.
Också att den som jobbar kanske får ta barnen en stund när den kommer hem så att man kan gå och vila. Tycker också att den som jobbar kan hjälpa till på morgonen innan arbetet.
Nu är vi båda hemma men jag ska snart börja jobba. Då kommer jag att ha hand om barnen på morgnarna tisdag-torsdag när den äldsta ska till dagis. Då kan min sambo sova antingen tills vi går vid 8.15 eller tills minstingen vaknar om han skulle sova längre än så. Måndag och fredag så kommer jag åka till jobbet vid sextiden innan barnen vaknar så att jag kan komma hem i vettig tid.
Beror ju lite på hurdana man är vad gäller om man är kvällspigg och morgonpigg. Det känns ju onödigt att han ska gå upp och ta hand om barnen vid 6 om jag ändå vaknar vid den tiden. Eller att jag ska sitta uppe till 12 när han jobbar (vill helst lägga mig runt 9-10) när han ändå är uppe då.
Våra barn kommer vara 3,5 år och 3,5 månader när jag börjar jobba.
Här tar jag (som är hemma) nätterna och morgonen. Det känns självklart för oss då jag är mammaledig och är hemma just för det. Sambon jobbar 7-15 och måste ju orka jobbet för att vi ska få pengar.
Nu när han har semester så har det blivit mycket varannan dag, kanon!
Fast två barn stod det ju i ts ser jag nu.
Jag hade sagt att den som är hemma tar båda fast då antar man ju att den stora sover bra, annars får man kanske hjälpas åt.
Föräldern som är hemma måste ju också klara dagen.
Min man har tagit barnen om han vart uppe sent på kvällen, men jag har tagit natt och tidiga mornar... Mina är nu 7 år, 6 år och 1 år...
Personligen tycker jag det har inget med att göra att den som jobbar ska orka... utan båda ska orka, och det beror på hur barnen sover. Vi hade dålig sömn på båda barnen under flera år - den som var "ledig" hade gått under om vi inte hjälpts åt. (gällde åt båda hållen när respektiva jobbade/ var hemma)
När sömnen blev bättre hade vi huvudansvaret för varsit barn, dvs att gå upp och stoppa om, stoppa i napp, ge vatten, trösta osv - varannan natt. Men, om någon i familjen var sjuk så anpassades det efter det.
ALLA ska orka som sagt- Och hur man gör det är lite olika för varje familj. jag tog hellre lite mer på natten ibland och sov på morgonen, och mannen funkar tvärtom, hellre slippa gå upp på natten men tog då morgonpasset.
den som är hemma tar ju självklart nätterna.. är ju inte rättvist att den som jobbar även ska behöva avbryta sin sömn regelbundet. Dock ska denne självklart hjälpa till på helger!
Här har vi delat oavsett vem som jobbat. Varför ska en person ha arbetstid mellan säg 8 - 17, och den andra 24/7? Verkar ju sjukt.
Vi har haft 2 barn som strulat en hel del på nätterna. Vi har tagit varannan natt oavsett vem som jobbat dagen efter. Det är betydligt enklare att jobba efter att ha sovit dåligt än att ta hand om 2 busiga barn.